جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ / ۲۳:۳۹
کد مطلب: 19635
۳
۱
كارشناسان و صاحبنظران عنوان كردند

پسرها بازنده ماراتن ازدواج

پسرها بازنده ماراتن ازدواج
سال‌هاي نه چندان دور آمار دختران مجرد افزايش يافت و پيشنهادهايي براي حل اين معضل و كنترل جرايم ناشي از آن ارائه شد اما حالا پسران در اين مسابقه نه چندان دلچسب از دختران پيشي گرفته‌اند و اگر كاري صورت نگيرد شاهد افزايش آمار جرايم اخلاقي و غير اخلاقي خواهيم بود.
مدت زيادي نمي‌گذرد از زماني كه گفته مي‌شد تعداد دختران مجرد از پسران مجرد بيشتر است و احتمال ازدواج نكردن يك ميليون دختر وجود دارد، اما اين روند از سال 93 به بعد دچار تحولي بزرگ و معكوس خواهد شد و به گفته علي‌اكبر محزون، مديركل جمعيت و آمار سازمان ثبت احوال، با تغيير ساختار هرم سني جمعيت، آمار پسران در سن ازدواج از سال 93 به بعد بيش از دختران مي‌شود و چنانچه اختلاف آمار جمعيتي بين زنان و مردان تداوم يابد تا سال 97 تعداد مردان مجرد حدود دو ميليون نفر بيشتر از زنان مجردخواهد شد، اما اين تغيير در تركيب وضعيت ازدواج جامعه و پيشي‌گرفتن تعداد مردان مجرد نسبت به زنان چه تأثيراتي بر وضعيت جامعه خواهد داشت؟

دكتر افسر افشارنادري آسيب‌شناس در اين باره مي‌گويد: به‌طور كلي افزايش يك جنس نسبت به جنس ديگر تركيبات و معادلات جمعيتي را دچار آسيب مي‌كند و وقتي تا همين چند وقت پيش گفته مي‌شد تعداد زنان در آستانه ازدواج نسبت به مردان افزايش يافته راهكارهايي نظير ازدواج يك مرد با چند زن يا ازدواج به‌صورت عقد موقت مورد بحث در سن ازدواج بود.

مقايسه آماري نشان مي‌دهد در هفت سال فاصله بين سال‌هاي 84 تا 90 تغيير چشمگيري در سن ازدواج دختران به‌وجود آمده و بيشترين گروه دختراني كه در سال 84 ازدواج كرده بودند 15 تا 19 ساله بودند اما دختراني كه در سال 90 ازدواج كرده‌اند بيشتر در سن 20 تا 24 سال بوده‌اند، بنابراين سن ازدواج دختران پنج سال افزايش نشان مي‌دهد.
از سوي ديگر 5/49 درصد از مرداني كه در سال 84 ازدواج كردند 20 تا 24 ساله بودند و در سال 90 هم 9/38 درصد از مرداني كه ازدواج كرده‌اند باز هم در سن 20 تا 24 ساله بودند. تغيير هرم سني ازدواج سبب برهم خوردن يا واژگون شدن آمارهاي دختران و پسران مجرد شد و اعلام شد رعايت اختلاف سني 4 تا 5 ساله در اغلب ازدواج‌ها اين چالش را تشديد مي‌كند. اما ريشه‌هاي اين پديده و به هم خوردن تعادل جمعيتي يك جامعه را در كجا مي‌توان جست‌وجو كرد؟

دكتر محمد كمالي متخصص آموزش بهداشت در اين‌باره مي‌گويد: در سال‌هاي پيروزي انقلاب اسلامي تا اواسط دهه 60 تعادل جمعيت در ايران در بهترين حالت ممكن قرار داشت و رشد طبيعي خود را طي مي‌كرد و علت آن، اين بود در آن‌ سال‌ها اميد به آينده در ميان جمعيت بالا بود و اين اميد به آينده باعث شده بود ازدواج‌ها روند متعادل و اصولي خود را طي كند.
پس مي‌توان گفت به هم خوردن سن ازدواج و بچه‌دار شدن در جامعه باعث اين مسأله شده و تركيب سالم جمعيت را با اختلال روبه‌رو كرده است كه مسائل مختلف نظير مشكلات اقتصادي، اجتماعي، رواني و... از عواملي است كه در اين زمينه نقش داشته و براي حل اين مسأله بايد علل و عوامل را به‌طور كامل بررسي كرد و به ساماندهي آن‌ها پرداخت.

به گفته دكتر كمالي وقتي اين پديده در جامعه بروز كند تعداد خانوارهاي تك نفره افزايش مي‌يابد و افزايش خانوارهاي تك نفره جمعيت كشور را روي اين دور ناقص مي‌اندازد و آن را مدام تشديد مي‌كند. اين مسأله كه يك اختلال بزرگ در وضعيت جمعيتي جامعه به‌وجود مي‌آورد، پيامدهاي مختلفي ازجمله تغيير الگوهاي همسرگزيني و سلامت رواني افراد را شامل مي‌شود كه ممكن است اين الگوها انحرافي باشند و از سلامت كافي برخوردار نباشند چرا كه افزايش خانواده‌هاي تك‌نفره و خانه‌هاي مجردي در جامعه آسيب‌هاي زيادي را به دنبال خواهد داشت و زمينه بسياري از جرايم را فراهم مي‌كند.

دكتر كمالي ادامه مي‌دهد: اين مسأله در وضعيت اشتغال جامعه نيز تأثير خواهد داشت زيرا كارفرماها معمولاً تمايل به استخدام افراد متأهل دارند و اين مسأله در درازمدت مشكل‌ساز خواهد شد. به نظر مي‌رسد وقت آن رسيده كه كارشناسان مختلف دست به دست هم دهند و با شناخت ريشه‌هاي اين مسأله راهكارهايي اصولي و قابل اجرا بيابند تا از قرار گرفتن وضعيت جمعيتي كشور در مسير نادرست جلوگيري كرده و آن را هرچند در درازمدت به وضعيت نرمال و طبيعي خود بازگردانند تا از بسياري از جرايم و اختلالاتي كه ناشي از به هم خوردن تعادل جمعيت است، جلوگيري شود.
همسن‌گزيني باتوجه به اين‌كه آمارها بيانگر افزايش تعداد پسران مجرد نسبت به دختران است يكي از راه‌حل‌هايي كه براي رهايي از اين مشكل پيشنهاد شده ترويج الگوي همسن‌گزيني در ازدواج است. محزون در اين‌باره گفته با ترويج همسن‌گزيني ميان جوانان، آمار زنان و مردان در آستانه ازدواج به تعادل مي‌رسد و پديده‌هايي همچون پيشي‌گرفتن آمار مردان در آستانه ازدواج بر زنان مهار مي‌شود. اگرچه ساخت و رواج الگوهاي رفتاري در جامعه ناشي از تحولات، رخدادها و حوادثي است كه مردم كشور پشت سر مي‌گذارند؛ بايد ديد آيا اين روش از سوي دختران و پسران مورد قبول واقع مي‌شود يا نه؟ در صورتي كه همسن‌گزيني رواج پيدا نكند ممكن است سال به سال به تعداد پسران مجردي كه بختي براي پيدا كردن همسر ندارند روزبه‌روز افزايش يابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

عجب!!! پس حالا نوبت پسرا شد!
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت