شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ / ۱۷:۳۹
کد مطلب: 19679

باروری زنان مبتلا به یائسگی زودرس امکانپذیر شد

به گزارش ایسنا، این شیوه که تخمکهای خفته را بیدار می‌کند، به یک زن که در سن 25 سالگی دچار یائسگی زودرس شده بود، اجازه داده تا بچه‌دار شود.
محققان آمریکایی و ژاپنی بر این باورند که زنان بیشتری می‌توانند از این شیوه بهره‌مند شوند از جمله افرادی که در اوایل دهه 40 سالگی با مشکل کاهش سریع تخمکها روبرو می‌شوند.
کارشناسان این کار را یک دستاورد واقعی توصیف کرده‌اند اما هشدار دادند که این روش تاکنون تنها روی تعداد محدودی از زنان آزمایش شده است.

دانشمندان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا و دانشگاه سنت ماریانا در کاواساکی در این شیوه به درمان زنان مبتلا به نارسایی اولیه تخمدان پرداخته‌اند که نوعی یائسگی زودهنگام بوده است. این شرایط حدود یک درصد از زنان در سن باروری را تحت تاثیر قرار داده و تخمدانهای آنها پیش از سن 40 سالگی بدرستی کار نمی‌کند.

اگرچه این زنان می‌توانند با استفاده از تخمکهای اهدایی باردار شده یا با به فرزندی پذیرفتن کودکان تجربه مادری را داشته باشند اما هیچکدام به آنها امکان داشتن فرزندی با ژنتیکی مشابه را نخواهد داد. پژوهشها نشان داد که برخی از این زنان از تخمکهای کوچک نابالغ در حال خواب در تخمدانهایشان برخوردارند و این محققان به دنبال راهی برای بیدار کردن و به بلوغ رساندن آنها بودند.

این دانشمندان دریافتند که این تخمکها با دو ترمز زیستی در حال نابالغ نگه داشته شده‌اند. یکی از این علائم توقف می‌تواند با درمان دارویی از بین برود. اما ترمز دوم به شکل عجیبی با برش تخمدان به شکل نوار و پیش از برگرداندن بخشی از آن در جای خود برداشته شد. حدود 27 زن تحت این درمان قرار گرفته و در پنج مورد تخمکها مجددا تا میزانی رشد و بلوغ یافتند که در لقاح خارج رحمی قابل استفاده بودند. لقاح خارج رحمی در یک مورد شکست خورده و هنوز بر روی دو مورد دیگر در حال اجراست اما یکی از زنان باردار شده و دیگری یک پسربچه سالم به دنیا آورده است.
مادر این کودک چهار سال قبل از بارداری و در سن 25 سالگی دچار یائسگی زودرس شده بود. نام این کودک هنوز نهایی نشده اما تصویری از آن در آغوش کوزوهیرو کاوامورا، محقق و پزشک متخصص زایمان منتشر شده است. محققان امیدوارند که بتوانند از این شیوه برای کمک به زنانی که در اثر درمان سرطان نابارور شده‌اند، استفاده کنند. اگرچه آنها هشدار داده‌اند که این شیوه برای زنانی که در سن عادی یائسه شده‌اند، کاربری ندارد.

این شیوه شامل برداشتن تخمدان، برش و درمان آن با دارو و در انتها پیوند یک نوار از آن در بیمار است. اگرچه محققان امیدوارند بتوانند در آینده این شیوه را به شکلی اصلاح کنند که نیازی به برداشتن تخمدان نباشد.
به گفته محققان، به کار بیشتر برای ایمن شدن این شیوه نیاز بوده و اینکه این روش بر روی همه زنان کارا نخواهد بود.
این پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن