سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ / ۱۶:۲۴
کد مطلب: 19698
۰
۱

مشخصه‌های افرادی که سلامت روان دارند

مشخصه‌های افرادی که سلامت روان دارند
دبیر انجمن روانشناسی بالینی ایران با ارائه تعریفی از سلامت روان گفت: افرادی دارای شاخصه‌های سلامت روان هستند که ملاک سازگاری با وقایع و مقابله با استرس و اضطراب را داشته باشند.
مهرداد کاظم‌زاده عطوفی در گفت‌وگو با فارس، گفت: زمانی که در مورد سلامت صحبت می‌کنیم باید ببینیم شامل چه ابعادی می‌شود نکته‌ای که وجود دارد این است که انسان دارای 4 بُعد است و باید یک فرد در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی بررسی شود.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم فردی را ارزیابی کنیم باید در این 4 بُعد نشانه‌های سلامت آنها را دقیق ببینیم و اگر این نشانه‌ها را داشته باشد و دارای علایم بیماری نباشد می‌توانیم بگوییم فرد سالم است.
این متخصص و روانشناس بالینی گفت: سلامت روان نیز از ابعاد مهم سلامت افراد شناخته می‌شود اما متأسفانه در مسائل بهداشتی و معاینه‌های منظم مغفول می‌ماند.کاظم‌زاده گفت: در تعریف سلامت روان، فردی را سالم تلقی می‌کنیم که فاقد علایم و نشانه‌های اختلالات روانی باشد.
وی افزود: تعدادی اخلال روانی به صورت شناخته شده وجود دارد که ملاک طبقه‌بندی جهانی است.بنابراین اگر فردی در مدت زمان مشخصی یک یا چند مورد از این اختلالات را داشته باشد می توانیم بگوییم فرد دچار مشکل روانی شده است.

دبیر انجمن روانشناسی بالینی ایران گفت: دومین عاملی که سلامت روانی فرد را مشخص می‌کند این است که ببینیم یک فرد چگونه با چالش‌های روزمره روبه‌رو می‌شود. کاظم‌زاده ادامه داد: اگر فرد بتواند به نحو صحیحی با چالش‌های روزمره روبه‌رو شود و به خود و محیط آسیبی وارد نکند دارای ملاک سازگاری است و این جزء شاخصه‌های یک فرد سالم است.

وی شاخص‌های کیفیتی را عامل دیگری برای شناختن یک فرد سالم از نظر روانی دانست و گفت: بر اساس این شاخص‌ها ارزیابی می‌شود که یک فرد بر اساس الگوهای رایج در مقابله با استرس و اضطراب چقدر توانمند است و آیا می‌تواند عملکرد مثبتی داشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: متأسفانه ملاک‌های سازگاری و شاخصه‌های کیفیتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد چرا که مردم به لحاظ اجتماعی و اقتصادی دچار درگیری‌های زیادی هستند و به همین دلیل پدیده‌های روانی و پرداختن به آنها به طور طبیعی از زندگی روزمره حذف می‌شود.

وی گفت: متأسفانه افراد فقط زمانی به روانپزشک مراجعه می‌کنند که دارای مشکل حاد و جدی شده باشند در حالی که در کشورهای توسعه یافته افراد به صورت مرتب معاینات روانپزشکی را انجام می‌دهند.
کاظم‌زاده گفت: سلامت روان یکی از کلیدی‌ترین شاخصه‌های سلامت افراد است که با توجه به ماهیت انسان بر رفتار و سلامت افراد تأثیر می‌گذارد و این موضوع در مجامع علمی پذیرفته شده است.
دبیر انجمن روانشناسی بالینی ایران افزود: برای سلامت جسمی وقت می‌گذاریم و مرتب معاینه می‌شویم اما در حوزه روان، متأسفانه این وقت را نمی‌گذاریم در حالی که اگر اختلالات روانی پیشگیری شوند یا در شروع اختلالات، اقدامات درمانی انجام شود، پاسخ بهتری خواهیم گرفت.
کاظم زاده گفت: متأسفانه زمانی افراد به پزشک یا روانشناس بالینی مراجعه می‌کنند که اختلالات روانی در آنها طولانی مدت شده است. وی افزود: اختلالات روانی که اغلب در افراد مشاهده می‌شود به دلیل زمینه شخصیتی افراد است که در طول زمان رشد کرده وخانواده آن را ندیده‌ است و زمانی که فرد بزرگسال شده شدت پیدا کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سارا
Iran, Islamic Republic of
خوب بود
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود