شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ / ۱۴:۳۳
کد مطلب: 19796
۰

میانگین سن ازدواج مردان و زنان در ایران

خبرگزاری فارس: علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور درباره نرخ ازدواج در کشور اظهار داشت: مقوله ازدواج در کشور ما به نسبت جمعیت از میزان خوبی برخوردار است.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌هایی که از سوی سازمان‌های مختلف بین‌المللی در خصوص ثبت ازدواج و طلاق منتشر شده است نرخ ازدواج در کشور ما به ازای هر هزار نفر در جمعیت نسبت به سایر کشورهای منطقه بهتر است.
محزون یادآور شد: نرخ ازدواج در کشور 10.9 در هزار است که به طور متوسط به ازای هر هزار نفر 11 نفر ازدواج می‌کنند. مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور بیان داشت: رتبه کشور ما در کشورهای منطقه و کشورهای در حال توسعه در خصوص نرخ ازدواج بعد از کشور تاجیکستان دوم است.

وی افزود: نرخ ازدواج در کشورهای توسعه یافته زیر 10 است و البته بستگی به نحوه ثبت ازدواج در کشورهای توسعه یافته نیز دارد. محزون یادآور شد: میانگین سن ازدواج در کشور برای آقایان 27.4 سال و برای خانمها 22.1 سال است و این آمارها در نقاط شهری و روستایی کشور متفاوت است.
وی افزود: میانگین سن ازدواج در نقاط شهری کمتر از میانگین روستایی است و در نقاط روستایی به دلیل حفظ آداب و سنت‌هایی که همیشه به استحکام خانواده و میانگین سن ازدواج کمک کرده است ازدواج‌هایی با سن مناسب‌تر انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: میانگین سن ازدواج در نقاط شهری برای آقایان 27.7 سال و در روستاها 26.2 سال است. محزون افزود: میانگین ازدواج برای خانمها در نقاط شهری 23.3 سال و در نقاط روستایی 21.5 سال است.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور افزود: استانهایی که میانگین سن ازدواج آنها بیشتر از میانگین کشوری است برای آقایان سمنان، البرز و تهران است و برای خانمها به ترتیب تهران، البرز و سمنان برآورد شده است.
وی درباره استانهایی که میانگین سن ازدواج کمتر از میانگین کشوری است اظهار داشت: کمترین میانگین سن ازدواج برای آقایان در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان است و برای خانمها به ترتیب سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی است.
محزون یادآور شد: تهران به نسبت جمعیتی که دارد آخرین استان در بحث نرخ ازدواج است و استانهای اول در این خصوص زنجان، اردبیل و کردستان است.
محزون یادآور شد: در حال حاضر میانگین ازدواج در کشور ما به تأخیر افتاده است و برای آقایان و خانمها ازدواج در سن بالا افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی