کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بی ثباتی خلق را بيشتر زنان كي تجربه مي كنند؟

سايت خبری باشگاه خبرنگاران , 20 مهر 1392 ساعت 10:34

اكثر زنان پس از زايمان، بی ثباتی خلق را تجربه مي كنند
/اگر بی ثباتی خلق، احساس غم و گریستن بیش از 2 هفته طول بکشد باید مادر از نظراختلال افسردگی پس از زایمان مورد ارزیابی قرار بگیرد.


وب دا: دکتر آروین هدایتی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: بسیاری از زنان پس از زایمان علایمی موسوم به " اندوه بچه " را تجربه می کنند که شامل آشفتگی گذرای خلقی، بی ثباتی خلق، احساس غم، سردرگمی و گریستن است.
دکتر آروین هدایتی اظهار داشت: این علایم ناشی از تغییرات سریع هورمونی، استرس تولد نوزاد و افزایش مسئولیتهای مادری است که معمولا پس از چند روز با آموزش و حمایت از مادر بهبود می یابند.
متخصص اعصاب و روان بیان کرد: اما اگر علایم بیش از 2 هفته طول بکشد باید مادر از نظر اختلال افسردگی پس از زایمان مورد ارزیابی قرار بگیرد. دکتر هدایتی تصریح کرد: در این اختلال، مادر علایمی مانند خلق افسرده، بی اشتهایی، اضطراب مفرط، بی خوابی و تغییر وزن را تجربه می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان اینکه این علایم برای سلامتی مادر و نوزاد خطرناک است، گفت: اختلال افسردگی پس از زایمان، احتمال بروز افسردگی اساسی را در بقیه عمر افزایش می دهد.
به گفته وی درمان با داروهای ضدافسردگی دراین مورد لازم است. دکتر هدایتی ادامه داد: گاه بعد از زایمان، مادر علایمی چون افسردگی همراه با هذیان سوء ظن و افکار مبنی بر آسیب زدن به خود یا نوزاد و نگرانی های وسواسی در مورد راحتی و سلامت کودک را تجربه می کند.
این پزشک متخصص با اشاره به اینکه این حالت سایکوز پس از زایمان نام می گیرد ، گفت: ارتباط نزدیکی بین این اختلال و اختلالات خلقی به خصوص اختلال دوقطبی و اختلال افسردگی اساسی وجود دارد.
دکتر هدایتی اضافه کرد: دو سوم این زنان ظرف یک سال بعد از تولد نوزاد، مجددا دچار دوره ای دیگر از بروز اختلال خلقی می شوند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: بروز این مشکل یک اورژانس روانپزشکی محسوب می شود و در صورت افکار خودکشی یا نوزادکشی، بستری کردن مادر ضروری است.
این پزشک متخصص اظهارداشت: بعضی مردان نیز در حین بارداری همسر یا پس از تولد نوزاد، به علت افزایش مسئولیتها و کاهش توجه همسر برخی علایم خلقی را تجربه می کنند.


کد مطلب: 19868

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/19868/بی-ثباتی-خلق-بيشتر-زنان-كي-تجربه-مي-كنند

میگنا
  https://www.migna.ir