پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ / ۰۰:۲۲
کد مطلب: 19974
۸
۹

این بیماری روانی باعث علاقه شدید به یک فرد و تنفر ناگهانی از آن فرد می شود

این بیماری روانی باعث علاقه شدید به یک فرد و تنفر ناگهانی از آن فرد می شود
اختلال شخصیت مرزی
اختلال شخصیت مرزی به عنوان شایع ترین اختلال شخصیت در محیط های روانپزشکی یکی از جدی ترین چالش های درمانیِ پیشِ رویِ روانشناسان و روانپزشکان است. نرخ بالای اقدام به خودکشی، جرح خویشتن تعمدی، آسیب های شدید در کارکرد اجتماعی و استفاده ی افراطی از خدمات تخصصیِ بهداشت روانی (مثل، بستری بیمارستانی مکرر)، از جمله عواملی هستند که در پیشرفت درمانیِ کُند و ناچیز این اختلال نقش دارند و موجبات نگرانی و تردید درمانگران برای کار با بیماران مرزی می شوند.
بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، با بی‌ثباتی فوق‌العاده در احساسات، رفتار و احساس پوچی مشخص می‌شوند. در واقع هیچ ویژگی به صورت دائمی در فرد دیده نمی‌شود. این بیمار ممکن است در یک موقعیت، فردی را به عنوان «دوست داشتنی‌ترین و مهم‌ترین » در نظر بگیرد و در موقعیت دیگر به عنوان «بی‌رحم‌ترین و استثمار کننده‌ترین» شخص تشخیص دهد. در حقیقت، نقطه تعادلی در زندگی آنها وجود ندارد.

اختلال شخصیت مرزی، یک بیماری جدی روانی است که رفتار، احساسات، روابط خانوادگی و شغلی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به این نوع اختلال شخصیت، ممکن است در یک لحظه دچار احساسات شدید عاطفی شوند و در لحظه ای دیگر این احساسات فروکش نماید.

7 ویژگی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی عبارتند از:
1- روابط متزلزل افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، دارای روابطی ناپایدار با خانواده، فامیل و دوستان خود هستند. این افراد ممکن است سریعا علاقه شدیدی به یک فرد پیدا کنند و ناگهان از آن شخص متنفر شوند. هر گونه جدایی و یا تغییر در برنامه مورد انتظار، می تواند یک واکنش شدید و احساس طرد را در بیمار مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ایجاد کند. هنگامی که این افراد به یک چیز و یا کسی علاقه داشته باشند و آن چیز و یا آنکس از پیش آنها برود، احساس پوچی و انزوا می کنند.

2- رفتارهای پرخطر پول خرج کردن بی رویه یکی از رفتارهای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می باشد. روابط جنسی نامناسب، پرخوری و یا رانندگی کردن خطرزا از رفتارهای پرخطر این افراد می باشد. این رفتارها ناشی از تصور ضعیف فرد از خودش می باشد.

3- زیاده روی در مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی این افراد برای فرار از مشکلات و یا آرام شدن، به مواد مخدر و مشروبات الکلی رو می آورند. برای کنترل بهتر علائم این اختلال، همه این موارد باید درمان گردند.

4- خشم بی‌جا شرایط خارج از کنترل و یا ناچیز می توانند افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی را بسیار خشمگین کنند. برای مثال اگر والدین و یا همکاران برای مدت کوتاهی، به فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی اعتنا نکنند، این فرد از احساس طرد و انزوا، بسیار خشمگین می شود.

5- آسیب رساندن به خود فرد مبتلا به این اختلال می تواند دارای علائم خطرناکی باشد و مشکلاتی را در ارتباط با تصویر بدن خود و عزت نفس داشته باشند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به خودشان صدمه می زنند، مثل بریدن بدن خود با چاقو. حتی ممکن است فکر خودکشی کنند، در این صورت باید فورا به روانپزشک مراجعه کنند.

6- احساس پوچی هنگامی که این افراد به یک چیز و یا کسی علاقه داشته باشند و آن چیز و یا آنکس از پیش آنها برود، احساس پوچی و انزوا می کنند و توانایی مقابله کردن با این احساس را ندارند. علائم اختلال شخصیت مرزی می تواند شامل احساس بی ارزشی، بی عشقی و پوچی باشد. یک درمان جدید به نام رفتار دیالیتیکی می تواند برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مفید باشد.

7- ترس از تنها ماندن خشم و ترس شدید در این افراد از تنها ماندن سرچشمه می گیرد. این افراد حتی اگر تجسم کنند که تنها هستند، دچار ترس و عصبانیت می شوند. ترس از تنها بودن، یک مشکل جدی در روابط خانوادگی ایجاد می کند. چگونه می توان به افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی کمک کرد؟ چندین روش موثر برای درمان این اختلال وجود دارد.

دارو درمانی شامل: داروهای ثابت کننده خلق و خو، داروهای ضدجنون و ضد افسردگی می توانند این علائم را کنترل کنند. روش های مختلف مشاوره و درمان شامل روان درمانی و یک درمان جدید که به نام رفتار دیالیتیکی خوانده می شود نیز می تواند برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مفید باشد و بیماری آنها را کنترل کند. درمان های گروهی نیز می تواند باعث شود افراد رفتارهای بد را جایگزین رفتارهای خوب کنند و به همسالان و دیگر بیماران نیز این کار را یاد دهند.

جام
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محسن
Iran, Islamic Republic of
سلام من بیماری شخصیت مرزی دارم ولی از همه پنهان کردم تا حالا. زندگی اولم به طلاق منجر شد حالا زندگی دومم داره از هم میپاشه دکتر دپاکین داده بود ۲ماه خوردم چون داشتم چاق میشدم دیگه نخوردم ایا بیماری من درمان قطعی داره یا فقط کنترلیه اگه بخوام مصرف دپاکین رو دوباره شروع کنم از ماه اول با چه مقدار شروع کنم
عسل
Romania
سلام میشه درمورد بیماریتون بیشتر توضیح بدین
Iran, Islamic Republic of
شما همچین بیماریی دارین؟ من راستش میخوام با همچین کسی صحبت کنم همه چیزو از اون بشنوم و خودم هم همه چیزو بهش بگم تا بفهمم که کسی میتونه درکم کنه به هرکس میگم نمیتونه درکم کنه یا به شوخیو خنده میگیره
ارمان
Iran, Islamic Republic of
با سلام... نامزد من همین بیماریو دارن... یه مدت شدیدا عاشقم بود ولی الان ازم متنفره... میخواستم بدونم ایا این تنفر از من برا همیشه در ایشون یا نه بازم میتونن مثه سابق بشن و دوسم داشته باشن؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
بازم می تونه،نگران نباش.
البته اون لحظه ای که ازت متنفره یکم بهش محبت کن بعد ارتباطت را کم کن،خودش میاد به سمت😁
عارفه
Iran, Islamic Republic of
سلام
من و مردي كه دوقطبي داره يه سال عاشقي كرديم و الان يهو از من متنفره و يه شبه متنفر شده از من و تهمت ها ميزنه و همه جا ابرومو ميبره و منو شيطان ميدونه
ما عاشق هم بوديم و يا لااقل من اين طور فكر ميكردم كه عاشقمه
من چكار كنم دارم ديووونه ميشم
سارا
Iran, Islamic Republic of
چه مریضی وحشتناکیه.کسانی که دچار این مریضی اند اگه یکم وجدان دارند نباید ازدواج کنند. اگر هم میخوان ازدواج کنند باید به طرف مقابلشون بگن و اون رو در جریان بگذارند البته قبل از ازدواج.متاسفانه خیلیا به خاطر ترس از این که نتونند ازدواج کنند بیماریشون رو از طرف مقابلشون مخفی می کنند و یک ادم سالم رو بدبخت میکنند.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه خیلی از افراد خودشون‌نمیدونن که این بیماری رو‌دارن و‌یه شوک با اتفاق کافیه که اونها بیناریشون برروز کنه، من باهمسرم هفت سال زندگی کردم خیلی همدیگرو دوست داشتیم ولی همسرم علاقه ی خیلی شدیدی داشتن و از رفتارو کلماتش معلوم‌بود ومتاسفانه اتفاقی افتادک‌که من مجبور شدم چندهفته ازش دورباشم وبه کلی تغییر کرد و‌الان شدیدا از من متنفره اصلن نمیشه باهاش حرف زد تا جایی که با وحود داشتن بچه کارمون به طلاق کشیده ،مردی که از اسم طلاق متنفر بود حالا همه کاری برا طلاق انجام میده و‌حتی با وجود اینکه پیش روانپزشک رفته ولی مشکلشو قبول نمیکنه به هیچ‌وجه، نتیحش شد بدبخت شدن من و‌یک بچه ،ای کاش زودتر بیماریشو‌میفهمیدم
یکی
Iran, Islamic Republic of
ممنون از مطالب خوبتون
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن