جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹ / ۲۰:۲۷
کد مطلب: 2004
۰

جزئیات کامل شرایط انتقال دانشجویان ایرانی خارج به کشور

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان ایرانی خارج به داخل را به دانشگاهها ابلاغ کرد بر اساس این آیین نامه شرایط انتقال تسهیل می شود و دانشجویان در مقاطع مختلف با داشتن شرایط می توانند نسبت به انتقال به دانشگاههای داخل اقدام کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، با تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آیین نامه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور به دانشگاه ها، موسسه های آموزش عالی و مراکز پژوهشی  داخلی ابلاغ شد. این آیین نامه به منظور تسهیل، تشویق و ترغیب به بازگشت دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشگاهها، موسسه های آموزش عالی و مراکز پژوهشی  داخلی تدوین شده است.
 
براساس این آیین نامه برای انتقال دانشجویان دوره های دکترا، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی دانشگاه مبدأ متقاضی انتقال، باید از نظر اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم معتبر باشد و  انتقال از دیگر دانشگاه های خارجی که مورد تایید وزارت ذی صلاح محل تحصیل متقاضی باشد، فقط برای دوره های کاردانی و کارشناسی و به دانشگاههای  پیام نور، علمی کاربردی، آزاد اسلامی و موسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی پس از بررسی امکان پذیر است، همچنین نداشتن منع قانونی برای ادامه تحصیل از نظر مقررات آموزشی وزارت علوم و خدمت وظیفه عمومی ، نداشتن بیش از یک سال وقفه  تحصیلی در زمان تسلیم تقاضا و  دارا بودن مدارک تحصیلی مقاطع قبلی مورد تأیید مراجع ذی صلاح از دیگر شرایط متقاضی انتقال است.
 
در صورتی که مدارک تحصیلی مقاطع قبلی در خارج از کشور اخذ شده باشند، مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی باید توسط وزارت آموزش و پرورش تایید و مدارک مقاطع بالاتر باید توسط اداره کل امور دانش آموختگان وزارت  علوم ، تحقیقات و فناوری ارزشیابی شود.
 
بر این اساس آیین نامه دانشجویانی که با دیپلم 3 ساله دوره متوسطه در هریک از دانشگاه های خارج از کشور مشغول به تحصیل شده اند برای انتقال وادامه تحصیل در هر یک از مؤسسه های داخل، دارا بودن و ارائه مدرک پیش دانشگاهی یا پایه چهارم دوره متوسطه ( مورد تایید وزارت آموزش و پرورش) الزامی است و چنانچه مدرک مذکور پس از ورود به دانشگاه مبدأ نیز اخذ شده باشد ، بلامانع است.
 
در آیین نامه انتقال دانشجویان ایرانی  شاغل به تحصیل در خارج از کشور آمده است : دانشجویان شاغل در دوره های کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) باید حداقل  12 واحد درسی اصلی با میانگین کل حداقل 12 از 20 یا معادل آن و در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته باید  حداقل 6 واحد درسی اصلی (غیر از واحدهای جبرانی) با میانگین کل حداقل 14 از 20 یا معادل آن را گذرانده باشند.
 
براساس این آیین نامه دانشجویان شاغل به تحصیل در  دوره های کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه ای دامپزشکی نیز  باید حداقل 30 واحد درسی اصلی با میانگین کل حداقل 13 از 20 یا معادل آن را گذرانده باشند.
 
همچنین شرط انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره دکترای تخصصی،  ثبت نام و اشتغال به تحصیل حداقل دو نیمسال تحصیلی به صورت حضوری یا نیمه حضوری در دانشگاه مبدأ و دارا بودن گزارش پیشرفت تحصیلی است.
 
ارائه تقاضا از طریق سایت اینترنتی، پس از اخذ گواهی و ریز نمرات رسمی از دانشگاه مبدأ امکان پذیر است و برای انتقال در هر نیمسال تحصیلی، باید حداکثر تا یک ماه قبل از شروع آن نیمسال تحصیلی تقاضا ارائه شود.
 
براساس این آیین نامه هزینه دریافتی از دانشجویان برای تحصیل در دانشگاههای داخل کشور ، در دانشگاه های برتر مطابق شهریه مصوب هیئت امنای دانشگاه و در سایر دانشگاه های دولتی برای مقاطع کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) حداکثر تا 2 برابر شهریه نوبت دوم و برای مقطع کارشناسی ارشد حداکثر تا 5/1 برابر شهریه نوبت دوم است  و همچنین در  دانشگاه های پیام نور، جامع علمی کاربردی و سایر دانشگاه های وابسته نیزحداکثر تا 2 برابر شهریه سایر دانشجویان داخلی پذیرفته شده است.
 
همچنین هزینه تحصیل در موسسه های غیر دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی نیز  برابر شهریه دانشجویان پذیرفته شده از طریق آزمون و در واحدهای بین المللی دانشگاهها در مناطق آزاد نیز برابر شهریه مؤسسه پذیرنده است. براساس اين گزارش، متن کامل اين آيين نامه و شيوه نامه اجرايي آن از طريق سايت اداره کل امور دانشجويان داخل وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري به نشاني http://www.msrt.ir/sites/ddstu/default.aspx  قابل دسترسي است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...