شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ / ۱۴:۲۸
کد مطلب: 20087
۳
۱

نخستین همایش نقش مشارکت اجتماعی روانشناسان در ارتقای سلامت روان جامعه برگزار شد

نخستین همایش نقش مشارکت اجتماعی روانشناسان در ارتقای سلامت روان جامعه برگزار شد
افزایش 30 درصدی مراکز مشاوره در سال جاری
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 1071 مرکز مشاوره در کشور فعال هستند، اظهار کرد: در سال جاری تعداد این مراکز 30 درصد افزایش خواهد یافت.
ایسنا: علی ربیعی در حاشیه «اولین همایش ملی نقش مشارکت‌های اجتماعی روانشناسان و مشاوران در ارتقای سلامت روان جامعه» با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش سلامت روانی از شاخص‌های توسعه یافتگی است، گفت: بر اساس تحقیقات به عمل آمده مردم به سازمان بهزیستی اعتماد کرده‌اند و حتی در استان‌هایی مانند یزد آمارها نشان می‌دهد که طلاق حدود 60 درصد کاهش یافته است. بنابراین قصد داریم بر اساس فعالیت‌های سازمان بهزیستی در سطوح استان‌ها و شهرهای کوچک نیز فعالیت‌های مرتبط در حوزه مشاوره را افزایش دهیم.

وی افزود: اتفاقاتی در جامعه رخ داده که جامعه با یکسری آسیب‌های جدی مواجه است که در این زمینه مطالعات جدی هم انجام نشده است، بنابراین قصد داریم در راستای ارتقای امنیت روان و سلامت شهرها و روستاهای کشور اقدام کنیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از بزرگترین اتفاقاتی که در چند سال گذشته در کشور رخ داده است را مرتبط با حوزه اجتماعی دانست و گفت: این حوزه دارای جایگاهی است که به هیچ عنوان هیچ خط‌کشی نمی‌تواند آن را به درستی اندازه بگیرد، بنابراین روانشناسان با اندازه‌گیری علائم در جامعه می‌توانند در راستای آگاه‌سازی جامعه کمک کنند.

ربیعی، روانشناسان را وجدان آگاه روان جمعی جامعه دانست و اظهار کرد: اگر می‌خواهیم جامعه را پرورش دهیم، به کمک مشاوران و روانشناسان نیاز داریم و باید بدانیم که هم‌اکنون جامعه دچار اخلال‌های روانی متعدد شده و گروه‌ها در معرض این اخلالات قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: روانشناسان نه تنها در حوزه روان اجتماعی بلکه در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی نیز می‌توانند کمک‌رسان جامعه باشند، چرا که افراد زیادی در شهرهای بزرگ دچار آسیب‌های روانی شده‌اند و نمی‌توانیم اخلال‌های روانی را در شهرهای بزرگمان پنهان کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه محیط‌های کاری در شهرهای صنعتی کوچک با اشکال متفاوت تنش‌های فردی مواجه است، افزود: در حال حاضر با محیط‌های کاری پرتنش مواجهیم و بخشی از کم‌ کاری در محیط‌های کاری نیز به دلیل وجود همین محیط‌های پرتنش است، بنابراین باید محیط‌های کاریمان را شاداب کنیم.

ربیعی یکی از مسئولیت‌های دولت را پاسخگویی به نیازهای عاطفی و جمعی جامعه دانست و گفت: دولت مسئولیت امنیت روانی و عاطفی جامعه را بر عهده دارد و تنها وظیفه آن مسئولیت اقتصادی جامعه نیست.
وی افزود: عمده سرمایه‌گذاری‌هایمان در حوزه سلامت کشور در ارتباط با سلامت جسمی است و این در حالی است که باید علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روانی را نیز مد نظر قرار دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بهزیستی متعلق به دولت نیست، اظهار کرد: بهزیستی متعلق به همه مردم است و هر ایرانی باید احساس کند که در بهزیستی دارای سهم است. ربیعی ادامه داد: مشارکت‌های اجتماعی در جامعه حرکتی از بالا است و به صورت دستوری نیست، بلکه یک فرآیند داوطلبانه از پایین به بالا است.

تشدید فعالیت‌های سازمان بهزیستی در حوزه روانشناختی
رییس سازمان بهزیستی فعالیت‌های این سازمان را در حوزه روانشناختی تشریح کرد و گفت: سازمان بهزیستی از متولیان اصلی مشاوره و امور روانشناختی در کشور است.
همایون هاشمی در اولین همایش ملی نقش مشارکت اجتماعی روانشناسان و مشاوران در ارتقای سلامت روان جامعه که با حضور نمایندگان مجلس و قائم مقام وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در حال برگزاری است، به فعالیت‌های سازمان بهزیستی در حوزه مشاوره و روانشناختی اشاره و اظهار کرد: مشاوره تلفنی 1480 و نیز مشاوره و خدمات روانشناختی با حضور در مراکز مشاوره از جمله فعالیت‌های اصلی این سازمان است.
وی ادامه داد: مشاوره و حمایت‌های روان اجتماعی پس از بلایا، مشاوره در فضای مجازی، مشاوره با رویکرد اسلامی، ایجاد باشگاه سلامت روان خانواده،‌ تهیه و تدوین پروتکل‌های درمانی از دیگر فعالیت‌های سازمان بهزیستی در امور روانشناختی در کشور است.
هاشمی در مورد دیگر فعالیت‌های سازمان بهزیستی در حوزه مشاوره و امور روانشناختی عنوان کرد: غربالگری اضطراب کودکان پنج و شش ساله مهدهای کودک،‌ مراکز سلامت روان محلی، گسترش مراکز مشاوره در مناطق کم برخوردار، پرداخت یارانه خدمات مشاوره به افراد نیازمند و نیز تربیت سوپروایزر خدمات روانشناختی از دیگر فعالیت‌های سازمان بهزیستی در امور روانشناختی است.
رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه سازمان ملل در هزاره سوم هشت هدف اصلی را دنبال می‌کند، گفت: در قسمت قابل توجهی از این اهداف به دقت به مشارکت اجتماعی توجه شده و یکی از بندهای آن توسعه این نوع مشارکت‌هاست که نشان دهنده توجه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به این موضوع مهم است. وی افزود: منظور از این مشارکت‌های اجتماعی، مشارکتی است که همه آحاد جامعه به آن توجه کرده و شامل تمامی اقشار می‌شود.
هاشمی مبنای توسعه و زیر ساخت اصلی آن را مشارکت اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: مشارکت‌های اجتماعی مبنای توسعه را ایجاد می‌کند و باید این امر با حضور تمام طیف‌های جامعه ایجاد شود و سازمان بهزیستی در این زمینه می‌تواند رکن مهمی باشد، چرا که هم علم، تجربه و نیز برنامه‌هایش مبتنی بر محوریت اجتماع است.
هاشمی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی را در کشور دارد، اظهار کرد: هزار مرکز مشاوره، چندین هزار کلینیک مددکاری و مداخله‌ای و نیز 24 هزار فیلد خدمتی از جمله اقدامات این سازمان است. وی در پایان مشارکت اجتماعی در مورد سلامت روان و پزشکی اجتماعی را در یک طیف قرار داد و گفت: به این دو موضوع باید به یک شکل نگاه شود و مشارکت‌های اجتماعی در مورد آنها مشابه هم انجام گیرد.

خودکشی، فرار از منزل و طلاق از عوارض توسعه یافتگی است
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خودکشی، فرار از منزل و طلاق را از جمله آسیبهای اجتماعی دانست و گفت: مجموعه این حوادث منجر به پدید آمدن آسیبهای اجتماعی می‌شود که از عوارض توسعه است.

مهر: فیروزآبادی در اولین همایش ملی نقش مشارکت‌ اجتماعی روانشناسان و مشاوران در ارتقای سلامت روان جامعه که روز شنبه برگزار شد، بیماری روانی را دومین یا سومین بیماری در کشور دانست و گفت: باید در برخورد با بیماران روانی به سمت استاندارد سازی حرکت کنیم و به صورت مشخص با اختلالات روانی برخورد کنیم و این امر از جمله وظایف حکومت است.
وی با بیان اینکه 40 سال پیش 30 درصد جمعیت کشور شهرنشین بود، اظهار کرد: هم اکنون 70 درصد جمعیت کشور شهرنشین شده که نشان دهنده تغییر و تحولات جدید در جوامع بشری است. فیروزآبادی با اشاره به اینکه تکنولوژی پایه تغییر و تحولات در سالهای اخیر در کشورهاست، بیان کرد: این تغییر و تحولات سبب تغییر روابط بین افراد شده و همین امر سبب شده جوامع در چند دهه اخیر با مشکلاتی اساسی مواجه شوند که عمده آن را می‌توان مربوط به ایجاد شهرهای بزرگ و به ویژه کلان شهرها دانست.
وی افزود: باید اساس کار در موضوع بیماری روانی بر پیشگیری باشد و در این زمینه نیز مردم و بخش خصوصی به عنوان تصدی‌گر و سازمان‌های دولتی باید به عنوان سیستم‌های نظارتی ورود کنند. در ادامه این همایش عباسی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه تمایز روانشناسان ایرانی با سایر روانشناسان کشورهای دیگر تسلط و دسترسی به علوم معنوی است، گفت: زنان،‌ دختران فراری، معتادان، بیماران روانی و سالمندان جزو اقشار آسیب پذیر هستند که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و روانشناسان می‌توانند به صورت مستقیم با آنها برخورد کنند. وی با بیان اینکه خدمات وزارت بهداشت در حوزه بیماران روانی تنها بستری چند روزه و ارائه برخی خدمات دارویی و درمانی نیست، تصریح کرد: فرد بیمار علاوه بر اینکه خود در معرض آسیب‌های اجتماعی زیادی قرار دارد می‌تواند آسیب‌های زیادی به جامعه وارد کند و بنابراین چگونگی رفتار وی و نظارت بر آن باید با مداخله سازمان بهزیستی صورت گیرد.

عباسی همچنین به موضوع اعتیاد اشاره کرد و افزود: وزارت بهداشت در حوزه اعتیاد تنها با دارودرمانی و متادون تراپی به موضوع ورود می‌یابد، اما وظیفه سازمان بهزیستی رفتار درمانی است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سالمندان را نیز به عنوان اقشار آسیب پذیر در جامعه مورد خطاب قرار داد و گفت:‌ وزارت بهداشت در مورد سالمندان نیز تنها در حد تامین غذا و اینکه آنها آسیب جسمی نبینند ورود می‌ کند اما موضوع اساسی که به عنوان آسیب در ارتباط با سالمندان مطرح است، طرد شدن از جامعه است که در این مورد نیز وظیفه اصلی سازمان بهزیستی است که به صورت جدی ورود کند تا وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی بتوانند با تکمیل فعالیتهای یکدیگر سبب کاهش آسیبها در جامعه و صرفه جویی در هزینه‌های کشور شوند.

اين همايش در هتل فردوسي تهران برگزار گرديد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

همایش خبیه
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.