جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ / ۲۳:۴۷
کد مطلب: 20141
۱

اعتماد مجلس به وزاری پیشنهادی علوم و آموزش و پرورش

مجلس به فانی و فرجی‌دانا اعتماد کرد
اعتماد مجلس به وزاری پیشنهادی علوم و آموزش و پرورش
در جلسه بررسی رای اعتماد سه وزیر پیشنهادی امروز مجلس شورای اسلامی، فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با 185 رای موافق وزیر آموزش و پرورش کابینه یازدهم شد . وی از مجموع 262 رای 185 رای موافق 53 رای مخالف و 24 رای ممتنع کسب کرد.
فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری نیز با 159 رای موافق 70 مخالف و 32 رای ممتع توانست رای اعتماد لازم را کسب کند. 261 نماینده در این رای گیری حضور داشتند.
صالحی امیری از مجموع 261 رای با 107 رای موافق 141 رای مخالف و 13 رای ممتنع از راهیابی به کابیه یازدهم بازماند.
اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
ایرانپور: چه برنامه‌ای برای رفع مشکل فرسودگی مدارس دارید؟
یک نماینده اصولگرای مجلس از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خواست تا درباره برنامه‌اش در خصوص سیاست دولت گذشته در خصوص اخراج معلمان پیش دبستانی توضیح دهد. به گزارش ایسنا، علی ایرانپور در صحن علنی امروز (یکشنبه) در جریان بررسی صلاحیت فانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با عنوان مخالفت این وزیر پیشنهادی گفت: وزارت آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است که طبیعتا باید توان مدیریتی خوبی در آن حاکم شود. وی وزارت آموزش و پرورش را بخش زیربنایی و تاثیرگذار در سایر بخش‌های جامعه خواند و گفت: قطعا سکان‌دار هدایت چنین وزارتخانه‌ای باید از توان مدیریتی و اراده بالایی برخوردار باشد. ایرانپور همچنین با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش دارای یکی از حساس‌ترین سرمایه‌های انسانی کشور است گفت: تعلیم و تربیت فرزندان این کشور در این وزارتخانه انجام می‌شود که قطعا در روند پیشرفت کشور بسیارتاثیرگذار است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش از وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش که برنامه‌هایش برای استفاده از توان عظیم فرهنگیان کشور چیست؟ افزود: در برنامه‌های شما تنها به بخشی از جامعه بزرگ وزارت آموزش و پرورش توجه شده است و به نظر می‌رسد که با نگاه جزیی‌نگری در برنامه‌های خود کمتر از نقاط قوت و ضعف درونی و بیرونی این وزراتخانه سخن گفته‌اید.

ایرانپور با اشاره به دوران سه ‌ماه سرپرستی فانی در وزارت آموزش و پرورش گفت: طبیعتا شما در طول این سه ماه به این موضوع پی برده‌اید که آیا می‌توانید مدیریت این وزارتخانه را در طول چهار سال بر عهده بگیرد یا خیر. وی با اشاره به یکی از برنامه‌های فانی در مورد ارتقای مدیریت در وزارت آموزش و پرورش گفت: انتظار می‌رفت که در برنامه‌هایتان سخنی از چابکسازی در وزارت آموزش و پرورش را نیز به میان می‌آورید.

ایرانپور با طرح این پرسش که نظر شما در مورد اخراج معلمان پیش دبستانی چیست گفت: در سال‌های گذشته به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط برخی از معلمان پیش دبستانی اخراج شدند که سوال ما این است برنامه شما در این رابطه چیست؟ طبیعتا نظر ما در رای نمایندگان تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر لزوم ارائه برنامه شفاف و عملیاتی از سوی وزیر پیشنهادی گفت: سال ما این است که شیوه شما برای تربیت منابع انسانی موجود دراین وزارتخانه چیست؟ نماینده مردم مبارکه همچنین با اشاره به مشکل فرسودگی برخی مدارس در کشور گفت: چه برنامه‌ای برای حل این مشکل دارید. ایرانپور همچنین از رییس جمهور خواست که در مورد وضعیت رودخانه زاینده رود و گاوخونی اقدامات لازم را انجام دهد.

عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که بخشی از وقت ایرانپور را گرفته بود در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: در زمان سرپرستی شما طرح خوبی قرار بود در کشور اجرا شود مبنی بر اینکه رییس مدارس، معلمان و انجمن اولیا را تعیین کند که این طرح کامل اجرا نشد سوال این است که آیا شما در صورت وزیر شدن این طرح را اجرا می‌کنید؟ وی همچنین گفت: معلمان حق التدریسی با حداقل دستمزد و بدون بیمه در حال تدریس هستند؛ سوال این است که آیا شما برنامه‌ای برای حل مشکل آنها دارید؟
وی همچنین از فانی خواست که در مورد نحوه انتخاب مدیران وزارت آموزش و پرورش توضیح دهد و بگوید در این راستا با نمایندگان مشورت می‌کند یا خیر.
پس از او عزیزی فارسانی به بیان نظرات خود در موافقت با فانی پرداخت.
عزیزی فارسانی: برای تحقق سند بنیادین آموزش و پرورش به فانی رای دهید
نماینده مردم اردن و فارسان در مجلس شورای اسلامی تدوین و اجرای برنامه جهت ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش را از مهمترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد و از نمایندگان خواست که برای تحقق سند بنیادین آموزش وپرورش به فانی رای بالایی بدهند. به گزارش ایسنا، حمیدرضا عزیزی فارسانی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) سخن می‌گفت اظهار کرد: مخالفان آقای وزیر با برنامه‌های ایشان مخالفتی نداشتند و عمدتا سوالاتی را طرح کردند از جمله این که می‌گویند راهکار و برنامه‌ی آقای فانی چیست؟ این راهکارها در آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالا دستی موجود است و تمام برنامه‌هایی که برای رسیدن به تعالی الهی در آموزش و پرورش وجود دارد در سند تحول دقیقا به آن اشاره شده اما دلیلی که اجرا نشده این بوده که ما نقشه راه نداشتیم. در حالی که در برنامه‌های آقای فانی به نقشه راه برای رسیدن به هدف اشاره شده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه با توجه به هدف قرار گرفتن دستاوردهای علمی و فرهنگی کشورمان از سوی دشمنان اهمیت نظام آموزش و پرورش صد چندان است یاد آور شد: وضعیت موجود کشور ما در آموزش و پرورش بر اساس گزارش‌های یونسکو در سال 2011 و 2012 به این شکل است که با توجه به جمعیت 15 میلیون نفری در بدنه آموزش و پرورش رتبه‌ی 7 شاخص توسعه‌ی انسانی و رتبه‌ی 88 جهانی را داریم و از نظر شاخص، رتبه‌ی 15 منطقه را داریم.

نماینده مردم اردن و فارسان در مجلس با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وی را شخصیتی انسانی‌، اخلاقی و متدین و شجاع توصیف کرد و گفت: در بعد علمی ایشان فردی متخصص، پژوهشگر و طراح چندین پروژه‌ی علمی و فرهنگی است و رشته‌ی تحصیلی ایشان نیز با پست پیشنهادی مرتبط است.
ضمن این که آقای فانی در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده‌اند، با چالش‌های این حوزه آشنا هستند.بنابراین به راحتی مورد قبول افراد ستادی و معلمان هستند.

عزیزی فارسانی با بیان این که فانی وابسته به هیچ جناح خاصی نیست، برنامه‌های پیشنهادی وی را با اسناد بالادستی منطقی دانست و تصریح کرد:‌ ایشان همچنین برای رسیدن به هدف نقشه راه دارند و به اقتصاد آموزش و پرورش و عملیاتی کردن بودجه و ارتقاء بهره‌وری و تامین منابع جدید توجه لازم را دارند.

نماینده‌ی مردم اردل و فارسان در مجلس توجه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به ارتقاء کیفیت آموزش در مناطق محروم را مورد اشاره قرار داد و گفت: بسط عدالت آموزشی و تربیتی کاهش تمرکز و تفیذ اختیارات به ادارات استان‌ها و مناطق از جمله برنامه‌های ایشان است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس استاندارد سازی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و توجه به توسعه همکاری‌های بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان و خاطر نشان کرد: ایشان همچنین اجرای برنامه‌های درسی ملی با تاکید بر متناسب سازی محتوا و حجم منابع درسی را مورد توجه دارد. وی در پایان گفت: یکی از نگاه‌ها و برنامه‌های مهم آقای فانی تدوین و اجرای برنامه جهت ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش است و ما امیدواریم ایشان در سال آینده از عملیاتی شدن برنامه‌هایشان به مجلس گزارش دهند. دیگر نماینده مدافع وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سلطانی بود.

سلطانی: سکان هدایت آموزش و پرورش را به فردی درد آشنا با مسائل تربیتی بسپاریم
نماینده‌ی مردم بروجن در مجلس، رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و فراهم کردن زمینه‌ی آموزش و پرورش نسل جدید را رسالت خطیر وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و از نمایندگان خواست با رای قاطع به وزیر پیشنهادی این وزارت‌خانه رسالت بزرگ کمک به تحول بنیادین در آموزش و پرورش را انجام دهند.

به گزارش ایسنا، امیر عباس سلطانی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن می‌گفت، تربیت دینی، اخلاق گرایی، عقلانیت، تقویت هویت ایرانی و اسلامی را محور اصلی برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد آموزشی امری حاکمیتی قلمداد می‌شود و باید ضمن توسعه‌ی همکاری‌های بین دستگاهی زمینه تربیت پذیری نسل جوان را فراهم آورد.

وی افزود: در یک تقسیم بندی کلی بانک جهانی برای توسعه‌ی کشورها، به 3 عنصر سرمایه‌ی انسانی، فیزیکی و طبیعی توجه شده و بر این اساس کشوری توسعه یافته قلمداد می‌شود که سهم سرمایه‌ی انسانی‌اش بیشتر باشد. نماینده مردم بروجن در مجلس ادامه داد: خروجی آموزش و پرورش، ورودی جامعه و دانشگاه است لذا معلم در جامعه نقشی کلیدی دارد و سکان هدایت آموزش و پرورش باید به فردی درد آشنا با مسائل تربیتی و دانش آموخته‌ی رشته‌ی مربوط سپرده شود تا شاهد آموزش و پرورشی پویا و زنده باشیم.
سلطانی در ادامه برنامه جامع و مدون برای به‌سازی و بازسازی نیروی انسانی و توسعه مسیر شغلی را مورد توجه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به این که سالهاست در کشور کمیت‌گرایی اصل و اساس برنامه‌های آموزش و پرورش قرار گرفته ما نیازمند تحولات مبنایی و محتوایی در نظام آموزش و پرورش هستیم. وی اعتقاد به منزلت اجتماعی و ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم را در اولویت برنامه‌های فانی دانست و افزود:‌ رعایت اصل شایسته سالاری و پرهیز از مسائل جناحی هم مورد توجه ایشان است زیرا آموزش و پرورش نهادی فرهنگی و علمی است و نه پایگاه یک جناح سیاسی خاص.

طلا در کسوت مخالف فانی سخن گفت.
طلا: انتظار است افراد تندور در وزارتخانه‌های زیربنایی حضور نیابند
نماینده مردم تهران در مجلس ضمن انتقاد از برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر آموزش و پرورش، خواستار تحول در نظام آموزشی شد. به گزارش ایسنا، حسین طلا که در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش سخن می‌گفت، اظهار کرد: مخالفت بنده نه به جهت سخن وزیر پیشنهادی بلکه به دلیل ابهاماتی است که در برنامه وی ارائه شده است. این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی برنامه‌های ارائه شده خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای زیرساختی و با هدف توسعه پایدار است. شما با توجه به افق 1404 باید تبیین کنید که چه نوع نگاه و کارکردی را در این وزارتخانه دنبال خواهید کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع تحول در نظام آموزشی گفت: براساس ماده 19 قانون برنامه پنجم توسعه مشخص شده که عملا باید در راستای تحول در نظام آموزشی اقدامات لازم به عمل آید اما اکنون که نظام 3-3-6 به مدت یک سال است که اجرایی شده است آیا اطلاعی از نقاط ضعف و قدرت این سیستم دارید؟ آیا این برنامه را دنبال خواهید کرد یا اینکه نه مسیر دیگر را پیگیری می‌کنید.
حسین طلا همچنین در راستای توجه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای گفت: ماده 19 قانون برنامه پنجم می‌گوید باید بسترسازی مناسب برای به دست آوردن شایستگی در مهارت‌ها برای افراد فراهم شود اما در حال حاضر تنها 20 درصد از دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند در حالی که برای فنی و حرفه‌ای 3 هزار رشته تبیین شده که متاسفانه تنها 41 رشته در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است بنابراین به نظر می رسد که باید در تحقق آنچه تبیین شده گام برداشت.
این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر به‌روز بودن تجهیزات آموزشی به الزامات و شرایط تاسیس مدارس غیردولتی و نحوه فعالیت آنها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در حال حاضر مجتمع آموزشی دخترانه در غرب تهران شهریه‌ای را دریافت می‌کند که اختلاف زیادی با نرخ مصوب دارد به عنوان مثال در مقطع راهنمایی نرخ مصوب 1 میلیون و 764 هزار تومان است که حدود 4 میلیون تومان اخذ شده است یا در مقطع متوسطه 4 میلیون و 149 هزار تومان نرخ مصوب تعیین شده که 6 میلیون و 400 هزار تومان اخذ می‌شود و یا در مقطع پیش دانشگاهی از مبلغ مصوب 6 میلیون و 143 هزار تومان متاسفانه 11 میلیون و 500 هزار تومان اخذ می‌شود و اینها نمونه‌ای از موضوعاتی است که انتظار می‌رود وزیر آموزش و پرورش به جد آنها پیگیری کرده و رسیدگی کند.

طلا همچنین به مسائلی از قبیل عدم پرداخت اضافه کار، عدم پرداخت حق‌الزحمه مربیان حق‌التدریسی‌ و مشکلات پرسنلی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت‌: نظام آموزش و پرورش نظام طبقه‌بندی شده است و 60 درصد کل کشور و 70 درصد پرسنل آموزش و پرورش در تهران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که هم نقش معلم و هم نقش مادری دارند لذا ضروری است که تسهیلات لازم برای امکان ادامه فعالیت آنها فراهم شود به عنوان مثال قانونی که مجلس برای افزایش مرخصی زایمان تصویب کرد توسط این وزارتخانه ابلاغ و اجرایی شود تا از مجموعه‌ای این افراد در آموزش و پرورش محروم نشویم. وی در پایان خواستار توجه به مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان شد و گفت: عده‌ای با راه‌اندازی فتنه در سال 88 شادی را تلخ کردند انتظار است که اجازه ندهیم افراد تندرو در وزارتخانه‌های زیربنایی حضور یابند.

اسداللهی دیگرموافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود.
اسداللهی: صاحب‌نظران آموزش و پرورش فانی را قبول دارند
نماینده‌ مردم تربت جام با بیان اینکه صاحب‌نظران آموزش و پرورش فانی را قبول دارند گفت: آقای فانی کار خود را از معلمی آغاز کرده به همین دلیل با تمامی ارکان این وزارت‌خانه آشنا است.
به گزارش ایسنا غلامرضا اسداللهی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی امروز (یکشنبه) گفت: بسیاری از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش را به عنوان بزرگترین فصل مشترک دولت و مردم معرفی می‌کنند؛ لذا انتظار می‌رود دولت اقدامات لازم را برای تقویت این وزارت‌خانه به کار گیرد تا وزارت آموزش و پرورش با پشتیبانی دولت و مجلس بتواند رسالت بزرگ خود را در پرورش نسل آینده و تامین منابع انسانی به عنوان موتور محرکه توسعه کشور به کار گیرد.
وی در ادامه مهمترین مولفه و ویژگی‌ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را فعالیت در این وزارت‌خانه از سال 49 تاکنون عنوان و اظهار کرد: آقای فانی فردی پاک است که تمامی مدارج علمی را در وزارت‌خانه‌ی آموزش و پرورش طی کرده است. اسداللهی با بیان اینکه طبق اعلام معاونت نظارت مجلس برنامه‌های ارائه شده فانی با اسناد بالا دستی برنامه‌ی پنجم توسعه و سند چشم انداز منطبق است گفت: انتقادات مطرح شده در این رابطه مبنی بر این که برنامه‌ها چقدر در راستای تحقق سند چشم انداز است وارد نیست.
نماینده‌ مردم تربت جام در پاسخ به پرسش مطرح شده مبنی بر این که ارزیابی وزیر پیشنهادی از نظام 6-3-3چیست؟ گفت: آقای فانی قبل از سرپرستی وزارت آموزش و پرورش در کمیته تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی مسئولیت داشتند و خودشان جزو برنامه‌ریزان نظام 6-3-3 بودند. ایشان قطعا در طول سه ماهه دوران سرپرستی نیز ارزیابی لازم را از این موضوع کسب کردند.
وی همچنین با بیان اینکه در برنامه‌ی فانی مواردی در خصوص مهارت آموزی آموزشهای فنی و حرفه‌ای به دانش آموزان ارائه شده است گفت: برنامه‌های ایشان تاکید ویژه‌ای بر کسب مهارت‌ها و تامین نیازهای صنفی دانش آموزان دارد. اسداللهی همچنین گفت: اگر بخواهیم که آموزش و پرورش به رسالت خود عمل کند دولت و مجلس باید پشتیبانی لازم را انجام دهند. اسدللهی ادامه داد: انتظار می‌رود که آقای فانی ایرادات گذشته در مورد تامین منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش را رفع کرده و ساماندهی نماید.
به گفته‌ی وی، اگر به مهارت آموزی و ایجاد انگیزه در نیروهای آموزش و پرورش مطابق با شان معلمی توجه شود بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. امروز معلمان به عنوان بزرگترین و تاثیرگذار ترین افراد در حوزه‌ی فرهنگ و اندیشه به لحاظ معیشت در تنگنا هستند و بسیاری از آنها در مناطق دور افتاده انگیزه لازم را ندارند. به گفته‌ی وی در باب تامین نیروی انسانی در مناطق محروم مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که انتظار می‌رود فانی بعد از وزیر شدن برنامه‌های لازم را عملیاتی کنند.
حجت‌الاسلام محمد باقری دیگر موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود.
باقری: فانی به کار کارشناسی اعتقاد دارد
این عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را فردی آشنا به مفهوم اعتدال به عنوان شعار اصلی دولت یازدهم دانست و تاکید کرد که فانی معتقد به کار کارشناسی و جمعی است به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، حجت‌الاسلام محمد باقری اظهار کرد: دکتر فانی را معلمان و نخبگان جامعه می‌شناسند، ایشان فردی است که کار خود را از مدرسه شروع کرده و سپس با طی کردن مراحل مختلف از مدرسه به منطقه و سپس به استان و کشور رفته و تمامی مراحل مدیریتی را تجربه کرده است.
وی در ادامه خطاب به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: آقای جهانگیری هر چند انتقادات بسیاری به دولت در مورد انتخاب استانداران دارم و گلایه‌های خود را مطرح خواهم کرد از آقای فانی دفاع می‌کنم که این دفاع در جای خود و انتقادات نیز در جای خود است.
این نماینده اصولگرای مجلس با بیان این که فانی اعتدال را به خوبی می‌شناسد گفت: آقای فانی فردی پخته است که به کار کارشناسی اعتقاد دارد، در حالی که اعتقاد دارد مشکلی که اکنون کشور با آن درگیر است بحث‌های کارشناسی است که آقای فانی به آن معتقدند.
باقری با بیان این که فانی از بدنه‌ی وزارت آموزش و پرورش است گفت: ایشان در طرح‌های بزرگ این وزارت‌خانه همچون روش سالی واحدی ، سرباز معلم نقش اساسی داشته است و به نظر می‌رسد یکی از بهترین گزینه‌ها است. باقری در ادامه به ارائه‌ی نصیحت‌هایی پرداخت و گفت: اکنون فضای سیاسی کشور خوب نیست، بنده طلبه جوانی هستم اما لازم می‌دانم این مطالب را مطرح کنم.
وی افزود: از لحاظ تقوای سیاسی بسیاری از کارهای انجام شده و مطالب منتشر شده در رسانه‌ها مطلوب نیست، غیبت و افترا دیده می‌شود که خواهش می‌کنم برای آن چاره اندیشی صورت گیرد، تا کی قرار است تهمت و دروغ و افترا باشد. وی با طرح این پرسش که آیا در کشور نهادهای امنیتی و قوه قضاییه وجود ندارد گفت: مگر این نهادها وجود ندارند که این همه تهمت و دروغ و افترا مطرح می‌شود؟
وی افزود: 34 روز از فصل پاییز می‌گذرد و شاهد بارش رحمت الهی که نماد آن باران است نیستیم، آیا این معنایی جز افزایش تهمت‌ها و اعمالی از این دست نیست خواهش می‌کنم قوه قضاییه و دستگاههای امنیتی ورود کنند. باقری گفت: اگر خودمان به این موارد رسیدگی و رعایت نکنیم آمریکا و انگلیس و اسراییل رعایت نمی‌کنند.

در پایان هم این فانی بود که ضمن دفاع از برنامه‌های خود، به انتقادات پاسخ داد.
فانی:اجرای قوانین مصوب مجلس را تکلیف می‌دانم
کیفیت‌بخشی راهبرد آینده آموزش و پرورش است
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم ارتباط بیشتر آموزش و پرورش با دستگاه‌های فرهنگی، گفت: تصور عموم این است که نقش‌آفرینان اصلی در زمینه فرهنگ صداوسیما، وزارت فرهنگ، سازمان تبلیغات و شهرداری‌ها هستند در حالیکه همه فرزندان ما ساعات زنده و اصلی عمرشان را در مدارس می‌گذرانند.
به گزارش ایسنا، علی‌اصغر فانی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس، نیروی انسانی را سرمایه اصلی هر کشور برای توسعه همه‌جانبه و صحیح عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی را تامین می‌کند و در آموزش و پرورش و مدارس است که فردای جوامع ساخته می‌شود.
من با 43 سال تجربه مستقیم در آموزش و پرورش و مدارس و طی تقریبا همه مراحل از معلمی تا مدیریت‌های خرد و کلان استانی و ستادی و تحصیلات مرتبط معتقدم برای تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد و متدین در نظام اسلامی، آموزش و پرروش باید به سمت یادگیری خلاق به جای تکیه بر حافظه و ایجاد رفتار اجتماعی و فرهنگی متناسب با جامعه و تقویت باورهای دینی، مذهبی و آموزش مهارت‌های و حرفه‌های مورد نیاز جامعه حرکت کند.
وی با تاکید بر لزوم توجه به معلمان در نظام آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است زیرا این معلم است که می‌تواند با دانش و رفتار خود بیشترین تاثیر را بر شاگردانش داشته است از این رو همه همت ما در آموزش و پرورش باید این باشد که معلمینی با انگیزه داشته باشیم، افرادی آشنا با شیوه‌های تدریس و آموزش‌های غیرمستقیم، دارای دانش ارتباط با مخاطب و رفتار نیکو و برای داشتن و نگهداشتن معلمان این‌چنین که در حال حاضر از آنها فراوان داریم مراکزی برای تربیت معلم اهمیت مضاعف دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه با تاسیس دانشگاه فرهنگیان و توسعه آن زمینه تحول در آموزش و پرورش فراهم خواهد شد، تصریح کرد: معلمان نباید دغدغه معیشت داشته باشند.
وی در ادامه بر لزوم ارتباط بیشتر آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌های فرهنگی جهت هم‌افزایی این دستگاه‌ها تاکید کرد. فانی ادامه داد: موضوعات مهم دیگری از قبیل عدالت آموزش، شیوه اجرا و رسیدن به آن، مشکلات مدارس تیزهوشان، امور تربیتی، ورزش، هنر، کتاب‌های درسی، دانش‌آموزان استثنایی و صدها مشکل دیگر در آموزش و پرورش وجود دارد که ان‌شاءالله به مدد نمایندگان نسبت به حل این مشکلات اقدام می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: اینجانب خدمت در آموزش و پرورش را در هر سطحی فرصت و نعمتی بابرکت برای خودم می‌دانم و خدا را سپاسگزارم که توفیق داده همه عمرم را در راه تعلیم و تربیت صرف کنم و حالا که توسط رییس‌جمهور معرفی شده‌ام ضمن تشکر از حسن نظر و اعتماد ایشان در صورت انتخاب وظیفه خود می‌دانم با تبعیت از رهنمودهای رهبری که همواره بر اهمیت آموزش و پرورش تاکید داشته‌اند، در چارچوب سیاست‌های دولت تدبیر و امید بدون سیاست‌بازی و با اتخاذ مشی اعتدال از همه ظرفیت و نیروهای انقلابی و ارزشی استفاده کنم. وی آموزش و پرورش را بزرگ‌ترین فصل مشترک ملت و حاکمیت توصیف کرد و گفت: از خدا مسئلت دارم من را معلمی پیرو پیامبر و ائمه قرار دهد و اگر توفیق در کسوت وزارت را داشتم با حمایت شما نمایندگان برای فردای روشن‌تر فرزاندمان آستین بالا می‌زنیم.
فانی ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش را راهبرد اصلی دانست و یادآور شد: تعداد دانش‌آموزان ما در حال حاضر دو سوم سال‌های اوج دانش‌آموزی است بنابراین ما فضا و تجهیزات خوبی داریم و راهبردی که برای آینده آموزش و پرورش باید اتخاذ شود راهبرد کیفیت‌بخشی است.
وی ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، مدیریت بر منابع آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی را چهار اولویت کاری خود عنوان کرد.
فانی: طبق اطلاع من حقوق مهرماه معلمان پرداخت شده اما باز هم پیگیری می‌کنم
به گزارش ایسنا، در پایان سخنان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محمدحسن ابوترابی‌فرد تذکر مکتوب نادر قاضی‌پور به فانی در مورد تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و حق‌التدریسی را مورد توجه قرار داد که فانی در این باره گفت: این تکلیف من است که نسبت به اجرای قوانین مصوب مجلس اقدام کنم و یکی از آنها استخدام مربیان پیش‌دبستانی است که امیدواریم اجرای این قانون را تا قبل از انقضای مهلت قانونی انجام دهیم. وی درباره پرسش مکتوب یکی دیگر از نمایندگان درباره دلیل عدم پرداخت حقوق مهرماه معلمان و کادر اداری آموزش و پرورش نیز یادآور شد: تا جایی که من طلاع دارم حقوق‌ها پرداخت شده اما با این وجود بعد از جلسه امروز مجلس این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری
بعد از اظهارات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نوبت به بررسی صلاحیت وزیرپیشنهادی علوم رسید که نماینده قائنات به عنوان یکی از مخالفان وزارت فرجی‌دانا سخن گفت.
هروی: برنامه فرجی دانا کلیشه‌ای است
نماینده مردم قائنات گفت: برنامه آقای دکتر فرجی دانا کلیشه‌ای است و فکر می‌کنم ایشان حتی یکبار هم فرصت نکردند که کلیات برنامه پنجم توسعه را بخواند. به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، جواد هروی عنوان کرد: همه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باید انتخاب وزیر علوم جدی را بگیرند و به دور از مسائل سیاسی به سوگندی که برای حفظ منافع و مصالح مردم خوردند، پایبند باشند.
او ادامه داد: اگر درسالهای گذشته مدیران مدبر به کار گرفته می‌شدند که رویکرد غیرسیاسی داشتند امروز در ردیف صادرکنندگان علمی و دارای اقتصاد دانش بنیان بودیم. امروز فضای دانشگاه‌ها و انتخاب روسای دانشگاه‌ها به قدری سیاسی شده که انتخاب سیاسی روسای دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه آزاد و پیام نور و یا همه دانشگاه‌های دیگر عادی و معمولی شده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: رشد غیرمنتظره کمّی دانشگاه‌ها همان بلایی را سرمان می‌آورد که تبلیغ وارونه جمعیت بر سر ما خواهد آورد. به قدری در رشد وارونه جمعیت تبلیغ کردیم که امروز جمعیت پیر جایگزین جمعیت جوان شده است. اشتغال‌زایی ناشی از این حرکت وارونه دانشگاه‌ها را چه کسی برعهده می‌گیرد. امروز در حالی سخن از رشد علمی می‌گویم از رشد معنادار علمی غافل هستیم. هروی با بیان اینکه امروز باید تمنای مرد روئین‌تن را برای وزارت علوم داشته باشیم،گفت: آنچه باعث شده سومین وزیر پیشنهادی در دولت یازدهم به باد انتقاد گرفته شود ضرورت توجه به تولید علم است.
مقام عظمای ولایت بارها به اشاعه بحث علم اشاره کردند و تاکید داشتند که اگر غرب هم به جایی رسیده از توسعه علمی بوده است اما ما بر این مسئله تکیه نکرده‌ایم. نماینده مردم قائنات تصریح کرد: تبلور عقلانیت که شعار اصلی دولت است در فضاهای دانشگاه‌ها کلید می‌خورد و تمام راه‌ها به دانشگاه ختم می‌شود به همین دلیل سکان آموزش عالی را باید به دست بهترین و عالم‌ترین شخص غیرسیاسی بدهیم.
او سپس به طرح برخی مشکلات و موضوعات موجود در دانشگاهی اشاره کرد و گفت: چندین سال است اسلامی کردن دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته اما آیا دانشگاه‌ها واقعا اسلامی‌تر شدند یا غیراسلامی‌تر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که وزرای علوم ما دغدغه توسعه علمی نداشتند امروز رقابت کمی،‌کیفیت را به فنا برده است و مقام استاد و معلم همچنان سنگ تیپا خورده‌ای گشته و این جای تاسف است هر خرمهره‌ای را به نام علم می‌فروشند و در چنین شرایطی سردمداران علمی کشور در خواب خرگوشی هستند این به این دلیل است که وزرای علوم ما کارآمد نیستند.

نماینده مردم قائنات افزود: کرسی‌های آزاداندیشی به دست نسیان سپرده شده‌اند؛ چرا امروز هر نهادی که در حوزه آموزش عالی است فقط بر طبل خودش می‌کوبد؟ پاسخ این است که چون نخواسته‌ایم وزرای علوم عالم و فرهیخته باشند هر کسی بر طبل خودش کوبیده است؛ نقش وزیر علوم در این میانه کجاست؟ وزیر علوم باید دغدغه داشته باشد و من چنین دغدغه‌ای در وجود دکتر فرجی دانا کمتر می‌بینیم.
وزیر علوم بدون دغدغه نمی‌تواند ادعای دانش‌افزایی کند باید به جای فریاد و هیاهو اندکی تامل کنیم و اگر قرار باشد اقتصاد دانش بنیان جایگزین اقتصاد نفت باشد باید تحولی در آموزش عالی صورت بگیرد؛ جهاد اکبر را خیلی وقت است شروع کرده‌ایم ولی چون در این امر قصور کردیم به نتیجه نرسیدیم. او تاکید کرد: آموزش عالی ستون فقرات نظام است و وزیر علوم باید حساس‌ترین شخص علمی باشد و با کفایت‌ترین و با درایت‌ترین کارنامه را داشته باشد تا بتواند با وجود این همه گرداب کشتی آموزش عالی را به سلامت به مقصد برساند اما آیا آقای فرجی دانا قدرت کافی برای دست گرفتن سکان کشتی آموزش دارد و آیا می‌تواند از پس این جایگاه برآید؟
هروی در ادامه به نقد رویکرد آموزشی وزیر پیشنهادی علوم پرداخت و گفت: ایشان کوچکترین اطلاعی از برخی مسائل ندارد برای مثال آیا از ترکیب هیات امنای دانشگاه آزاد اطلاع دارد؟ آیا ایشان با چند سال ریاست یک دانشگاه می‌تواند استنباط دقیقی از دانشگاه‌های کشور داشته باشد؟ 2500 دانشگاه در این کشور وجود دارد و ایشان فقط با اداره کردن دانشگاه تهران می‌تواند چنین دیدگاهی به دست آورد؟ آیا ایشان تخصص و توان تحول در علوم انسانی را دارد؟ تخصص در رشته ایشان غیرانسانی است با چنین پیشینه‌ای چگونه می‌خواهد بر جایگاه علوم انسانی اشراف داشته باشد. این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آموزش عالی ما متاسفانه آموزش محور است کسی باید سکان آن رابه دست بگیرد که با پژوهش یگانه باشد نه بیگانه.
در کارنامه آقای فرجی دانا حتی یک کتاب هم دیده نمی‌شود تمام مقالات ایشان یا کارگروهی است یا کار دانشجویان ایشان است. یک وزیر علوم باید سلامت علمی و پژوهشی مملکت باشد اما این مسئله در کارنامه آقای فرجی دانا مشاهده نمی‌شود .آنهایی که از سابقه و کارنامه درخشان ایشان دم می‌زنند بفرمایند ایشان چند کتاب دارد و چگونه بدون حتی یک کتاب ربته استاد تمامی را به دست آورده است. ایشان چگونه می‌تواند مهار آموزش عالی سرکش را در دست بگیرد؟ این سوالی بود که پرسیدیم و ایشان سکوت کردند.
هروی افزود: دکتر فرجی دانا تنها از یک هفته قبل قانع شدند که می‌توانند وزیر علوم باشند چطور می توانند با مجلس و یا سایر نهادها تعامل کنند وزیر علوم باید با مجلس و کمیسیون آموزش بیشترین تعامل را داشته باشد اما ایشان احتمالا حتی نمی‌توانند به این سوال ساده که تعداد اعضای کمیسیون آموزش چند نفر است پاسخ دهند. رویکرد تعاملی سابقه می‌خواهد که ایشان ندارند. ایشان پاسخ ندادند که سهم پژوهش که باید سه درصد تولید ناخالص علمی باشد چرا به 42 صدم درصد کاهش پیدا کرده است. ایشان در برنامه هایش نیاورده است که تفاوت و تبعیض فاحش حقوق و بازنشستگی استادان دانشگاه‌ها را چگونه حل می‌کند و برای این تبعیض چه راهکاری دارد؟ هروی در پایان به طرح این پرسش پرداخت که وزیر پیشنهادی علوم برای رشد ناموزون کیفی دانشگاه‌ها و خالی شدن صندلی‌ها که کاهش چشم‌گیر داشته است چه راهکاری ارائه خواهند کرد.

نماینده ابهر که موافق وزارت فرجی دانا بود، جلوگیری از خروج نخبگان را از برنامه‌های "فرجی‌دانا" عنوان کرد.
نماینده ابهر: جلوگیری از خروج نخبگان از برنامه‌های "فرجی‌دانا" است
این نماینده موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حرمت نهادن به مالکیت فکری در محیط دانشگاه‌ها با هدف جلوگیری از خروج نخبگان در برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد.
خان‌محمدی گفت: دکتر فرجی‌دانا عالمی بزرگ و استاد تمام دانشگاه تهران و مقید به امور دینی و اخلاقی و فردی است که با سلامت نفس خود قدرت سازندگی و تعامل قوی با اساتید و دانشجویان را دارد.
وی با تاکید بر اینکه علم، دین، تحصیل، اخلاق، بینش و شعور سیاسی و تلاش برای پیوند صنعت و دانشگاه باید در محیط دانشگاه‌ها محقق شود، گفت: توجه به همه این مسائل در برنامه‌های دکتر فرجی‌دانا بیان شده است. خان‌محمدی با اشاره به سخنان هروی مخالف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: دکتر فرجی‌دانا در علوم انسانی متخصص نیست ولی باید به این مساله توجه داشت که اگر فردی با گرایش علوم انسانی وزیر شود پس سایر حوزه‌ها چه می‌شوند؟ به تجربه اثبات شده که 20 درصد تخصص فردی و 80 درصد استعدادهای مدیریتی برتر ملاک عمل مدیریت کلان دستگاه‌ها باید قرار گیرد.
وی افزود: دکتر فرجی‌دانا در رشته بسیار سختی پنجاه مقاله علمی معتبر و چندین طرح پژوهشی دارد که اگر یک سوم این مقالات را هم می‌داشتند باز شایسته استاد تمامی بودند. تجربه و سابقه ایشان نیز مشهود است. ایشان تمام سطوح مدیریتی را در نظام آموزش عالی طی کرده‌اند.
دکتر فرجی‌دانا به صراحت یا تلویحا در برنامه‌هایش افزایش سهم پژوهش از 49 صدم درصد به 3 درصد را پیش‌بینی کرده‌اند، همچنین رشد علمی و اخلاقی در محیط دانشگاه نیز جزو برنامه‌های ایشان است. نماینده مردم ابهر در مجلس رعایت کرامت و منزلت دانشگاهیان، اعتقاد به آموزش و پرورش و توجه به تحصیل ایثارگران را از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری برشمرد و افزود: دانشگاه باید پرچمدار انتقال ارزش‌ها به نسل جوان باشد که این مهم نیز جزو برنامه‌های فرجی‌دانا است.
وی متذکر شد: برخی از خواسته‌های نماینده مخالف در قالب سیاست‌های وزارت علوم که در آینده باید تدوین شود، باید مطرح شود نه در محورهایی که توسط وزیر پیشنهادی ارائه شده است. خان‌محمدی تصریح کرد: کمک به ارتقای علم و فناوری در جهان اسلام و ارتقای صد پله‌ای نظام آموزش عالی کشور در سطح جهان و تبادل استاد و دانشجو بین دانشگاه‌های جهان نیز جزو برنامه‌های ایشان است.
نماینده مردم ابهر، هدفمند کردن توسعه آموزش عالی و کاربردی کردن علوم توسعه‌ای و پژوهشی، اصلاح متون درسی دانشگاهی در علوم پایه و فنی، توجه به آمایش منطقه‌ای و استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای برای تحصیل جوانان را از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دانست. وی در پایان از موافقت کمیسیون آموزش عالی و رییس این کمیسیون با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.

نماینده زنجان هم به عنوان دیگر موافق فرجی دانا به بیان نقطه‌نظرات خود پرداخت.
نماینده زنجان: فرجی‌دانا توان پیاده کردن دیدگاه‌ها و نظرات رهبری در دانشگاه‌ها را دارد
نماینده مردم زنجان و طارم گفت: فرجی‌دانا در نماد علمی کشور سال‌ها مدیریت کرده است و حتما توان پیاده‌سازی دیدگاه‌ها و نظرات مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را دارد.
به گزارش ایسنا، علی مردانی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پیشرفت همه‌جانبه کشور و تبدیل ایران به مرجع جهان اسلام توسط مقام معظم رهبری تعریف شده است. این مهم بدون اعتلای علمی و فرهنگی کشور محقق نمی‌شود.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: امروز ایران حامل گفت‌وگوی مترقی انقلاب اسلامی است و در نظامات سیاسی دنیا به الگو مبدل شده است پس بر ماست که دانشگاه‌ها را به فردی لایق بسپاریم که به سرعت دادن به این روند اعتقاد دارد. وی افزود: فرجی‌دانا در نماد علمی کشور سال‌ها مدیریت کرده است و حتما می‌تواند نظرات رهبری در دانشگاه‌ها را محقق کند. فرجی‌دانا به مسائل دانشگاه‌ها به صورت عمیق آشناست.

مردانی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید هدایت‌گر صنعت و تولید باشد،‌ گفت: یقینا با پرورش متخصصان خلاق و مبتکر باید نقش هدایت‌گری دانشگاه‌ها در حوزه صنعت و تولید را پررنگ‌تر کرد. این مهم با پیوند زدن سرمایه‌های انسانی به منابع و ذخایر عظیم کشور قابل تحقق است اما لازمه این کار بروزرسانی نظام آموزش عالی است که جزو برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری است. نماینده مردم زنجان تصریح کرد: افزایش انگیزه دانشگاهیان و انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها با سیاست‌های کلان نظام تنها در صورت حضور مدیری شایسته در راس نظام آموزش عالی قابل تحقق است.

وی افزود: فرجی‌دانا در جامعه علمی به عنوان دانشمند شناخته شده است. اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران شاهدان زنده ابتکارات علمی و مدیریتی ایشان هستند. وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با تعامل شایسته با نهادهای دانشجویی و پرهیز از افراط و تفریط توانسته است نظر مثبت دانشجویان را جلب کند بنابراین باید از این توان در سطح وزارت علوم، آموزش و تحقیقات استفاده کرد.
علی مردانی در پایان تاکید کرد:‌ با حمایت قوی مجلس از دکتر فرجی‌دانا سهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه‌های علمی، اقتصادی و سیاسی افزایش معناداری خواهد یافت.

علی‌اکبر آقایی هم موافقت خود را با وزارت فرجی‌دانا ابراز کرد وخواهان رای بالای مجلس به او شد.
آقایی: مجلس با رای بالا به فرجی دانا تعهد خود را نشان بدهد
یک نماینده موافق گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم در دفاع خود از رضا فرجی‌دانا ضمن تشکر از کمیسیون آموزش مجلس که موافقت خود را با این گزینه اعلام کرده است، تاکید کرد: لازم است مجلس و دولت با درک متقابل به پیشرفت علمی کشور کمک کنند.
به گزارش ایسنا، علی‌اکبر آقایی نماینده مردم سلماس گفت: نقطه امید جامعه تحقق سند چشم‌انداز 1404، برنامه‌های پنج ساله توسعه، پیشرفت علمی کشور و سایر مواردی است که در آن‌ها چشم امید به دانشگاه‌هاست. دانشگاه با ویژگی‌های ممتاز و تربیت نخبه می‌تواند نقش اساسی در توسعه علمی بازی کند. آقایی ادامه داد:‌ توجه ویژه به فرمایشات رهبری، سند چشم‌انداز، برنامه‌های پنج ساله توسعه، قانون اهداف وزارت علوم، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، قانون نقشه جامع علمی کشور و دانشگاه‌ اسلامی از برنامه‌های دکتر فرجی‌داناست. البته علی‌رغم دستاوردهای مهم وزارت علوم با چالش‌هایی هم روبروست که دکتر فرجی‌دانا با توانمندی، تعهد و آموخته های خود در آموزش عالی می‌تواند دانشگاه را به سرانجام مطلوب برساند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار کرد: فرجی دانا با درجه علمی دکترا عضو هیات علمی دانشگاه تهران است و در مدت انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها فعالیت خود را در سپاه پیوسته ادامه داده است. توجه خاصی به حوزه علوم و فناوری، گسترش دانشگاه‌ها، توسعه تحصیلات تکمیلی، تنوع در نظام آموزشی کشور، ورود بخش خصوصی، ارتباط دانشگاه با صنعت، توسعه پارک‌های علم و فناوری و توسعه فناوری‌های نوین در برنامه‌های خود دارد.
وی همچنین به بالا بودن نرخ بیکاری و مهاجرت در میان نخبگان و تحصیلکردگان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: عدم انسجام در سیاست‌گذاری در وزارت علوم توجه ویژه دولت و مجلس را می‌طلبد. اسلامی شدن دانشگاه‌ها، به سرانجام رساندن کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها و تمرکز زدایی مهمترین اهداف فرجی‌داناست. هم‌هدفی و اقبال مجلس و دولت در این زمینه می‌تواند نقطه عطفی در درک مسائل و تحقق اهداف وزارت علوم باشد. آقایی با تاکید بر اینکه رای مثبت بالا به وزیر پیشنهادی علوم نشانه اهمیت بالای این جایگاه است، در پاسخ به مخالفان وزیر پیشنهادی گفت: من از مخالفین سوال می‌کنم آقای دکتر هروی در مخالفت خود سوال کرده‌اند که آیا می‌دانید تعداد اعضای کمیسیون آموزش مجلس چند نفر است؟ حالا من می‌گویم بدانند یا ندانند، آیا اگر آقای فرجی دانا بداند که چند نفر عضو کمیسیون هستند شما قطعا به ایشان رای مثبت می‌دهید؟آیا این از ویژگی‌های وزیر است؟ شما بگویید که ایشان دانش‌آموخته کجاست؟ تحصیلاتش چیست؟ آیا او را از خارج آورده‌ایم؟ آخر این چه سوالی است که مطرح می‌کنید؟

این نماینده موافق گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم همچنین خطاب به طبیب‌زاده نوری نماینده دیگر مخالف وزیر پیشنهادی گفت: شما تمرکز خود را در موضوع اعتبارات گذاشته‌اید اما اعتبارات را ما (مجلس) مصوب می‌کنیم و هیات دولت آن‌ها را پیشنهاد می‌کند. مگر مساله اعتبارات در وظایف وزیر است. وزیر از خدا می‌خواهد که اعتبارات عمرانی و جاری وزارتخانه‌اش بیشتر باشد. این چیزی است که ما در اختیار وزرا می‌گذاریم. آقایی ادامه داد: گفتید که تفکیک جنسیتی لازم است. وزیر در برنامه‌های خود تاکید به اسلامی‌ کردن دانشگاه‌ها دارد نه تنها یک مورد تفکیک جنسیتی بلکه به جمیع موارد اسلامی کردن دانشگاه‌ها توجه داشته‌اند. اما زمینه این کارها را باید مجلس و دولت فراهم کند.

این نماینده موافق گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم با اشاره به برنامه‌های فرجی‌دانا برای وزارت علوم گفت: ایشان 21 بار در 28 صفحه برنامه خود به تبعیت از رهبری اشاره کرده‌اند و اعتقاد به ولایت، امام(ره) و انقلاب دلیل پیوستنشان به سپاه بوده است. تمام نمایندگان باید در این زمینه به وظایف خود عمل کنند. با توجه به دفاع کمیسیون و دفاع آقای ابوترابی از این گزینه پیشنهادی، همچنین دفاع مجمع نمایندگان شمال غرب از ایشان انتظار داریم که مجلس با رای بالا تعهد خود را اعلام کند.

طبیب‌زاده دیگر مخالف وزیر پیشنهادی علوم بود.
طبیب‌زاده: برنامه‌های فرجی دانا بیشتر راهبردی است تا عملیاتی
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری بیش از آنکه عملیاتی و اجرایی باشد راهبردی است و این در حالی است که نه امکانات مالی و نه زمان تصدی مسئولیت چهار ساله ایشان اجازه اجرای بسیاری از این راهبردها را نمی‌دهد.
به گزارش ایسنا، زهره طبیب‌زاده نوری که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: وجه تمایز یک مدیر اجرایی نسبت به سایر مدیران در عرصه کلان مدیریتی تسلط و اشراف بر قوانین و مقررات، اطلاع از مشکلات موجود، توانایی اجرای راهکار عملی و منابع مالی در اختیار اوست و انتظار نمایندگان در همین راستا از وزیر پیشنهادی بیان راهکارهای عملی در چارچوب مقدورات از طرف وزیر پیشنهادی است. وی خطاب به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: متاسفانه برنامه پیشنهادی شما به صورت شعاری با عبارات کلی و بدون در نظر گرفتن منابع تدوین شده که در آن تمام موضوعات مرتبط با نظام علم و فناوری فارغ از اهمیت و اولویت نوشته شده است و هیچ مسیر روشنی و زمان‌بندی مشخصی برای دسترسی به اهداف و حل مشکلات جدی کشور و اجرای راهبردهای برنامه وجود ندارد.
طبیب‌زاده افزود: این در حالی است که در شرایط هجمه و تحریم‌های سنگین غرب علیه کشورمان، وزیر علوم به عنوان سکاندار کشتی علم و فناوری در کشور باید برنامه‌ی خود را برای تقویت ساخت درونی قدرت و به تاکید مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری به طور مشخص بیان نماید و به جرات می‌توان ادعا کرد در برنامه پیشنهادی شما به این نیاز پرداخته نشده و حتی گاهی به طور متناقض نیز شعار داده شده است.

وی با اشاره به بندی از برنامه وزیر پیشنهادی علوم در ارتباط با پاسخگو بودن دانشگاه‌ها نسبت به عملکردشان اظهار کرد: از طرفی به لزوم پاسخگو کردن دانشگاه و اعضای هیات علمی تاکید می‌شود و از طرفی به افزایش بدون حد و مرز استقلال و اختیارات دانشگاه تاکید شده و این نوعی تناقض است، همچنین مواردی در برنامه مطرح شده است که در حدود اختیارات وزیر نیست و فرا دستگاهی است و در حوزه مسئولیت دستگاه‌های اجرایی دیگر است و شاهد این مثال بند 12 از برنامه ارائه شده است که در ارتباط با ساماندهی بودجه و دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی است و الزام آن‌ها به تامین منابع مورد نیاز پژوهش‌ها فرادستگاهی است و از عهده شخص وزیر علوم خارج است.

نماینده مردم تهران افزود: من از وزیر پیشنهادی سوال می‌کنم با کدام منابع مالی حمایت مادی و تسهیلاتی از موسسات آموزش عالی غیردولتی را خواهید داشت؟ لطفا بودجه جاری دانشگاه‌های دولتی را تامین کنید بعد به مراکز خصوصی قول بدهید، همچنین بر اساس کدام مجوز قانونی بخش خصوصی دانشگاهی را مشمول معافیت مالیاتی، گمرکی، کمک و وام می نمایید؟ وی با اشاره به مشکلات مالی شدید دانشگاه‌های دولتی در سال‌های اخیر گفت: در حالی که دانشگاه‌ها در تامین منابع مالی غذای دانشجویی ناتوان مانده بودند چگونه شما در بندهای مختلفی از برنامه‌تان حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های خصوصی کوچک و متوسط در خصوص تجاری‌سازی دانش و فناوری را آورده‌اید؟ و اینها تنها نمونه‌ای است از تعهدات مالی متعددی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آمده است که تحقق آن شاید بسیار سخت و غیرممکن باشد و سند این ادعا نیز کاهش بودجه بسیاری از مراکز علمی خاص و تخصصی در کشور نظیر رویان است.

نماینده مردم تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بندهای مختلف برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: اگر همه اینها به عنوان چشم‌انداز در برنامه آمده است باید وزیر پیشنهادی تفکیک کند که کدام را به عنوان برنامه آورده و کدام را به عنوان چشم‌انداز طولانی‌مدت و برنامه جدی‌ای را در کنار برنامه زمان‌بندی ارائه کند، در غیر این صورت این صحبت‌ها و این برنامه‌ها نشانگر عدم اشراف کامل وزیر پیشنهادی به امکانات و منابع موجود کشور است و حاکی از برخورد ذهنی و غیرواقعی جناب آقای فرجی‌دانا با واقعیت موجود است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری بر دو محور عمده اسلامی کردن دانشگاه‌ها و پیشرفت علمی تاکید داشتند، گفت: بعد اول برنامه شما برای اجرایی کردن این فرمایشات فاقد اولویت‌بندی، غیرواقع‌بینانه و کاملا ایده‌آلیستی است و در بعد اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیز تنها دو محور از 25 محور برنامه خود را برای آن اختصاص داده‌اید و تنها در این زمینه به دو تیتر اکتفا کرده‌اید و هیچ اقدام عملیاتی در تحقق آن ذکر نشده است و بقیه بازی با الفاظ است. وی افزود: اینها همه نشان دهنده کمبود بضاعت اطلاعاتی وزیر پیشنهادی در بحث با اهمیت تحول در علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها است و نشان می‌دهد ایشان اساسا مولفه‌های دانشگاه اسلامی و تربیت دینی را نمی‌شناسند که نتوانسته‌اند راهکارهای اجرایی آن را مشخص نمایند.

وی خطاب به فرجی‌دانا گفت: آقای دکتر خواهشمندم رابطه فکری خود را با مقوله‌های وزیر دانشگاه تک‌جنسیتی، تفکیک جنسیتی کلاس‌ها،‌اجرای اردوهای مختلف مرسوم در دوران اصلاحات، پیاده کردن ظواهر اسلامی در دانشگاه‌ها، برخورد با دانشجویان و اساتید ستاره‌دار و کسانی که دانشگاه را به عرصه جنگ خیابانی تبدیل کرده‌اند، بیان کنید، اگر منظور شما از استاد و دانشجوی ستاره‌دار افرادی هستند که سردمدار تحصن‌ها و تظاهرات های دانشجویی امثال واقعه 16 آذر در جریان اتفاقات سال 88 در دانشگاه خیابان هستند که به مبادرت به حرمت‌شکنی نموده‌اند یا چادر نمایشگاه دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت را به آتش کشیدند بفرمایید تا مجلس مواضع صریح شما را در رابطه با آن بداند. ولی اگر افرادی به ناحق به دلایلی غیر از موارد فوق و نظایر آن ستاره‌دار شده‌اند به نظر بنده باید مسئولانی که باعث تضییع حقوق این دانشحویان و اساتید شده‌اند محاکمه شوند.
وی ادامه داد: جناب آقای دکتر فرجی‌دانا برای اصلاح حداقلی وضعیت پوشش و آرایش ظاهری دانشجویان در دانشگاه‌ها چه طرحی دارید و آیا اصولا حفظ ظواهر دینی در دانشگاه‌ها را مولفه‌ای از اسلامی شدن دانشگاه‌ها می‌دانید؟ نحوه برخورد شما با اساتیدی که علنا در کلاس درس علیه انقلاب و نظام و مقدسات سخن می‌گویند چیست؟ و نحوه برخورد شما با مقوله جذب متمرکز اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها چیست؟ چرا که در کمیسیون آموزش مطرح کردید نحوه جذب فعلی که مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است نمی‌پسندید.
طبیب‌زاده نوری با انتقاد از برخی از رفتارها در دانشگاه هنر گفت: جناب آقای فرجی‌دانا نحوه برخورد با دانشگاه هنر دانشگاه تهران که تئاترهای اجرا شده در آن در سال‌های گذشته و فضای اخلاقی موجودش کوچکترین شباهتی به فضای یک دانشگاه در یک کشور دین‌مدار ندارد چیست و باز هم سوال می‌کنم که بحث تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها و کلاس‌ها در مواقعی که امکان‌پذیر است در حال حاضر ضدارزش مطرح شده است و مطرح‌کنندگان آن را مرتجعین مذهبی می‌دانند و لازم است شما نیز به صراحت در مورد آن اعلام نظر کنید و آیا پس از کسب رای اعتماد از مجلس باید تشکیل دانشگاه‌های تک جنسیتی به تاریخ بپیوندد؟
وی با اشاره به صفحه 14 برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در این بخش از برنامه مطرح شده است که باید از برخوردهای انضباطی بار ویکرد سیاسی امنیتی اجتناب نمود و نه پذیرش روحیه نقد را داشت اما آیا در چند هفته گذشته در هنگام اولین حضور ریاست محترم جمهور در دانشگاه تهران جلساتی ترتیب داده شده به لحاظ سیاسی امنیتی کاملا آزاد و دموکراتیک بود؟ آیا قریب به اتفاق افراد دعوت شده از دانشجویان و اساتید از طیف فکری خاصی نبودند؟ و از چهار گروه دانشجویی دارای مجوز برای سخنرانی تنها یک طیف با تفکرات متفاوت با سرپرستی وزارتخانه اجازه سخن پیدا کرد، پس چرا بیخودی شعار می‌دهید؟ و دم از آزادی سیاسی می‌زنید.

نماینده مردم تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود با طرح این سوال از وزیر پیشنهادی علوم، خاطرنشان کرد: با توجه به سوابق و گرایشات سیاسی شما چه تضمینی وجود دارد که وقایع سال 78 و 88 بار دیگر در دانشگاه‌های تحت مسئولیت شما تکرار نشود؟ اردوهای مختلط اعزامی به خارج از کشور با پول بیت‌المال برای مشاهده معماری کشورهای اروپایی که به سفرهای سیاحتی بیشتر شباهت داشت تا اردوهای علمی دوباره از سر گرفته نشود؟

مهرداد لاهوتی هم نبود هرگونه التهابی در دانشگاه تهران در دوران مدیریت فرجی دانا در این دانشگاه را عمده‌ترین علت موافقتش با وی اعلام کرد.
لاهوتی: در دوران مدیریت فرجی‌دانا در دانشگاه تهران، هیچ التهابی در این دانشگاه دیده نشد
یک نماینده موافق گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم در اظهارات خود در مورد فرجی‌دانا تاکید کرد که در زمان مدیریت وی در دانشگاه تهران هیچ التهابی در این دانشگاه دیده نشده است.
به گزارش ایسنا، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود و عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: اداره دانشگاه تهران که جزء سوابق وزیر پیشنهادی است، کار ساده‌یی نیست با این وجود در زمان ریاست وی در دانشگاه تهران هیچ التهابی در این دانشگاه نداشتیم. چرا که ایشان اعتقاد دارند که فضای دانشگاه باید آرام باشد.
لاهوتی در مورد مخالفت‌های صورت گرفته با فرجی‌دانا گفت: آقای هروی در مخالفت خود با آقای فرجی‌دانا تنها از مشکلات وزارت علوم صحبت کردند. این در حالی است که آقای فرجی تازه معرفی شده است و قرار نیست به مسائلی که مربوط به گذشته است، پاسخ بدهد. لاهوتی ادامه داد:‌ در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان هم در بند 35 برنامه‌های ایشان به این موضوع اشاره شده است و این بی‌انصافی است اگر بگوییم که برنامه‌های ارائه شده با برنامه پنجم توسعه مطابقت ندارد. 74 بند این برنامه عینا منطبق با اسناد بالادستی و برنامه‌های پنج ساله توسعه است. وی در ادامه به اظهارات یکی از مخالفان اشاره کرد و گفت: خانم طبیب‌زاده در حالی می‌گویند وزیر پیشنهادی برنامه ندارد که در ادامه صحبت‌هایشان می‌گویند برنامه‌هایی که آقای فرجی‌دانا مطرح کرده، زیاد است و اجرای آن‌ها 20 سال طول می‌کشد. این چه معنی می‌دهد؟ لاهوتی با تاکید بر این که نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را قبول دارد، گفت: ما باید در مورد منابع کمک کنیم تا این نگرانی‌ها برطرف شود.
وی همچنین به لزوم داشتن تعهد، تخصص و تجربه اشاره کرد وگفت: در مورد تعهد باید بگویم که ایشان خودشان ولایت‌مدار هستند و در خانواده‌یی مذهبی رشد کرده‌اند و از موسسان سپاه پاسداران در استان فارس بوده‌اند. در مورد تخصص، تحصیلات ایشان قابل ملاحظه است . ایشان از دانشمندان برجسته کشور هستند. سلسله مراتب کاری ایشان هم کاملا مشخص است. این نماینده عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان با اشاره به آمار بالای فرار مغز‌ها و خروج تحصیلکردگان از کشور، گفت: آقای فرجی دانا اعتقاد دارند که این مساله باید برطرف شود تمامی برنامه‌های ایشان مطابق اسناد بالادستی کشور است و امیدوارم بتوانند وزارتخانه را اداره کنند.

در ابتدای جلسه علنی نوبت بعدازظهر، فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم از برنامه‌های خود دفاع کرد.
فرجی‌دانا در مجلس: حرکت جامعه دانشگاهی باید در فضایی آرام و بدون تنش باشد
وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات، بر حرکت شتابان و همه جانبه جامعه دانشگاهی برای تولید علم و فناوری در فضای آرام و بدون تنش تاکید کرد. به گزارش ایسنا، فرجی دانا که در دفاع از برنامه‌های خود در جلسه علنی مجلس صحبت می‌کرد از اعلام حمایت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تشکر کرد و گفت: تلاش کردم با همکاری مدیران و همکاران دانشگاهی برنامه کاربردی و عملیاتی ارائه کنم و هدف اصلی در برنامه‌هایم حرکت شتابان و همه جانبه جامعه دانشگاهی برای تولید علم و فناوری در فضایی آرام و بدون تنش است.
وی با اشاره به رئوس برنامه‌های خود برای تصدی وزارت علوم اظهار کرد: تلاش شده در اهم برنامه‌های ارائه شده رهنمودهای رهبری و تکیه بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی،‌سیاست های کلی نظام، سند چشم‌انداز بیست ساله وقانون برنامه پنجم گنجانده شود که امیدوارم با عنایت خداوند آ‌نها به پیش ببریم.
وزیر پیشنهادی علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طی سالهای اخیر برنامه‌ریزی بنیادین در علم و فناوری شتابی چشم‌گیری یافته است اظهار کرد: در عین حال چالش‌ها و تهدیدهایی نیز در سیاست‌گذاری و اجرا و افزایش بی‌رویه مهاجرت دانش‌آموختگان و نیز میزان بیکاری وجود دارد.
فرجی دانا در ادامه با تاکید بر اینکه باید دانش‌آموختگان خلاق تربیت شوند که بتواند مهارت لازم برای حل مسائل کشور داشته باشند افزود: باید آهنگ رشد علمی از طرف دانشگا‌ه‌ها به مراکز آموزش عالی کشور استمرار بخشیده شود که در این میان نیازمند فضای مساعدی هستیم که دارای حرمت‌، اعتبار و منزلت باشد و تامین این خاص کلیدی از محورهای پیشنهادی این جانب برای وزارت علوم است.
وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها برای ارتقای منزلت و نیز تاثیرگذاری در نظام‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی گفت: توجه به اسناد بالادستی نشان می‌دهد که زمینه برای ارتقای علم و فناوری فراهم شده است و با توجه به اینکه می‌تواند براساس سیاست‌ها چشم‌انداز روشنی را ترسیم کرد در برنامه‌های اینجانب به مواردی چون تربیت فضای عمومی و اعتماد به دانشگاهیان و آموزش و پژوهش، توجه به دانشگاه‌های تازه تاسیس‌،توسعه هماهنگ علم تا ثروت و ... از مواردی است که وجود دارد.
فرجی دانا همچنین فقدان رویکرد درست نسبت به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها، عدم تحقق اهداف اجرایی کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها‌،عدم تناسب توانمندی‌های دانش‌آموختگان با نیازهای کشور‌،عدم همگرایی و هدفمندی پژوهش‌ها در کشور و نیز عدم تناسب بین رشد کمی وکیفی آموزش عالی را از مهمترین نقاط ضعف آموزش عالی عنوان کرد.
وزیر پیشنهادی علوم بر ضرورت توجه به ارزش‌های بنیادین و اصول باورها تاکید کرد و گفت: دانشگاه،‌نهاد دانش‌،‌اخلاق و قانونمداری و دانشگاهیان نماد تعهد و تخصص، مسوولیت پذیری و پاسخگوی و پرسشگری و مبنای جامعه دانش بنیان است. فرجی دانا همچنین بر نقش تحول در ارتقای علوم انسانی اشاره کرد و گفت: بازنگری متون‌، محتوا و برنامه‌های آموزشی و درسی دانشگاهی مبتنی بر آموزه‌های و ارزش‌های دینی و هویت اسلامی- ایرانی و انقلابی است.

وزیر پیشنهادی علوم، انسجام در تصمیم‌گیری‌ها را یکی از اقدامات کلیدی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید در قبال جامعه مسوولیت پذیر باشند و اگر غیر از باشد نمی‌شود برای نیازها جامعه از آنها سوال کرد. فرجی دانا ضمن تاکید بر ارتقای آموزش و پژوهشی و فناوری بر پایه نقش جامعه علمی کشور گفت: این موضوع، تاکید مجددی به هدف‌ها است که ارتقای آموزش عالی خوشبختانه مورد تاکید تمام مسوولان بوده و حتی در تمام کمیسیون‌های مجلس به این موضوع توجه شده است.

وزیر پیشنهادی علوم با تاکید بر اینکه رشد آموزش عالی و پژوهش و فناوری باید هدفمند باشد گفت: جهت‌گیری آموزش و پژوهش از اقتضائات کشور بوده که باید بر پژوهش و آموزش تقاضا محور توجه جدی انجام شود. وی خاطر نشان کرد: تبدیل علم به ثروت در راستای توجه به توسعه فناوری و نوآوری از مهمترین محورهای کلیدی این جانب در رئوس برنامه‌هایم است که باید در این زمینه به شاخص‌های علم و فناوری،‌سرانه تولید ناخالص داخلی، شمار ثبت اختراعات‌،تولیدات جهانی،‌نسبت سرمایه گذاری داخلی و خارجی و توسعه دانش بنیان توجه شود.

فرجی دانا در بخش دیگری از سخنان خود بر جذب نخبگان علمی داخل و خارج کشور تاکید کرد و گفت: نخبگان ایرانی داخل و خارج از کشور دارای ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای جهت بهره برداری در توسعه کیفی و کمی فعالیت‌های محوری نظام علم و فناوری کشور هستند که لازم است با اتخاذ سیاست‌های لازم از توانمندی آنان بهره‌گیری بهینه شود.

به گزارش ایسنا، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: این سوال مطرح شده است که آیا برنامه‌ای برای بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل دارند یا خیر؟ که در پاسخ باید گفت که آیین‌نامه‌ای مشخص برای انتقال دانشجویان از خارج به داخل در صورت تمایل آن‌ها وجود دارد که طبیعتا بر اساس آن می‌توان زمینه‌های لازم را برای حضور آنها فراهم کرد. فرجی‌دانا تامین منابع و اعتبارات مورد نیاز و تخصیص عادلانه آن به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و تهیه نیروی انسانی مورد نیاز را از دیگر برنامه‌هایش عنوان کرد.

وی با تاکید بر ارتقای کیفیت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طبیعتا ارتقای کیفیت در بحث آموزش عالی یکی از مهمترین برنامه‌های بنده است که تلاشی برای تحقق آن خواهم داشت. وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: در صحبت‌هایی مطرح شد که برنامه‌هایم با اسناد بالادستی تطابق ندارد که برای پاسخ اسناد را به گزارش معاونت نظارت مجلس در خصوص تطابق برنامه‌هایم با اسناد بالادستی ارجاع می‌دهم که طبق این گزارش برنامه‌ها همسو است.

فرجی‌دانا در مورد موضوع دانشگاه تک‌جنسیتی گفت: دانشگاه تک جنسیتی دارای سابقه طولانی فعالیت در خارج و داخل کشور در قبل و بعد از انقلاب است، موضوع دیگری که مطرح شد در مورد تفکیک جنسیتی است که در سند مورد اتکای ما برای عمل یعنی سند دانشگاه اسلامی لفظی به نام تفکیک جنسیتی وجود ندارد ما نیز همواره محور خود را برای انجام کارها در اجرای قوانین می‌دانیم.
وی همچنین با تاکید بر انجام کارها مبتنی بر کار کارشناسی گفت که نظر شخصی‌اش این است که باید همواره الزامات قانونی را به عنوان مسیر حرکت در نظر گرفت. فرجی‌دانا در پایان در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا ماده 44 قانون برنامه پنجم در مورد استفاده از نیروهای متخصص فرزندان شهدا و ایثارگر را اجرایی می‌کند یا نه، گفت: مطمئنا به همه احکام قانونی پایبند است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد