پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ / ۱۶:۵۳
کد مطلب: 20185
۰

وضعیت تهیه جسد برای تشريح و آموزش دانشجویان پزشکی

وضعیت تهیه جسد برای تشريح و آموزش دانشجویان پزشکی
یک استاد آناتومی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن مقایسه وضعیت جسد در اتاق تشریح در دانشگاه علوم پزشکی تهران با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: در گذشته برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرستان‌ها برای آموزش دانشجویان به دلیل برخی از سنت‌ها فاقد جسد بودند و به دانشجویان توسط مولاژ آموزش داده می‌شد.
دکتر ابراهیم خرازی نژاد دانشجوی PHD رشته علوم تشریحی که آموزش آناتومی دانشجویان پزشکی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران به عهده دارد، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت امکانات این دانشگاه و تعداد جسد موجود جهت آموزش، اظهار کرد: در برخی از دانشگاه علوم پزشکی شهرستان‌ها هیچ جسدی برای آموزش وجود نداشت، زیرا خانواده‌های این منطقه سنتی بودند و دروس عملی اکثرا با استفاده از مولاژ آموزش داده می‌شد.
وی با اشاره به اینکه حتی در یکی از این دانشگاه‌ها تنها یک جسد وجود داشت که پس از گذشت بیش از هفت سال قابل استفاده نبود، خاطر نشان کرد: امکانات دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران از این نظر نسبت به دانشگاه‌های دیگر مناسب‌تر است، چرا که در شهرهای محروم این شرایط وجود ندارد. خرازی نژاد با بیان اینکه سرانه آموزش دانشجویان بر روی هر جسد، پنج یا شش نفر است، خاطر نشان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی تهران معمولا برای هر 10 تا 15 دانشجو از یک جسد استفاده می‌شود و معمولا هر 5 یا شش ماه یک جسد وارد اتاق تشریح می‌شود که دانشجویان دوره تخصصی آن را باز می‌کنند و دانشجویان دوره پزشکی عمومی از آن استفاده می‌کنند.
وی با تاکید بر لزوم کاهش تعداد دانشجو جهت افزایش سطح آموزش کیفی، اظهار کرد: در گذشته با توجه به تعداد کمتر دانشجو شرایط بهتر بود، اما در چند سال اخیر کمیت افزایش یافته است و این امر کیفیت را تحت تاثیر قرار داده است و در دانشگاه‌هایی که امکانات کافی وجود ندارد، رشته کارشناسی ارشد اضافه شده است، بنابراین بهتر است وزارت بهداشت با توجه به امکانات موجود در هر دانشگاه رشته‌های کارشناسی ارشد و PHD را اضافه کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.