سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۶
کد مطلب: 20260
۱

افت یادگیری دانشجویان، میراث فن‌آوری‌های دیجیتال

افت یادگیری دانشجویان، میراث فن‌آوری‌های دیجیتال
ایسنا: این کارشناسان می‌گویند: عامل اصلی اینکه بسیاری از دانشجویان به سختی نکات مهم و رئوس مطالبی را که استادان در کلاس می‌آموزند به خاطر می‌سپارند یا به یاد می‌آورند به همراه داشتن تجهیزات الکترونیک نظیر تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و ابزار دیگری از این قبیل است.
بنابر مطالعات اخیر که از سوی «بارنی مک‌کوی»، استادیار دانشگاه «نبراسکا-لینکولن» انجام شده، دلیل ضعف یادگیری در دانشجویان کاربردهای غیردرسی از تجهیزات دیجیتالی مانند ارسال ایمیل و پیامک از سوی آنها در سر کلاس درس است که به تمرکز و یادگیری آنها آسیب می‌رساند. یک وسیله دیجیتال علاوه بر اینکه طی 24 ساعت هفته دسترسی به اطلاعات را برای افراد امکان‌پذیر می‌کند و دانشجویان از فن‌آوری به عنوان منبع تبادل اطلاعات در لحظه استفاده می‌کنند.

بنابر تحقیقات سالانه‌ای که از دانشجویان دولتی «بال» صورت گرفته، 73 درصد از دانشجویان اعلام کردند تلفن هوشمند داشته و 30 درصد دیگر نیز اعلام کردند تبلت دارند. از آنجا که میزان خرید تجهیزات الکترونیکی رو به افزایش است به همین نسبت نیز استفاده از این تجهیزات در میان دانشجویان در کلاس‌های درس رو به افزایش است و به نظر می‌رسد این روند به همین زودی نیز کاهش نخواهد یافت. «مک کوی» با بررسی روی 777 دانشجوی شش دانشگاه مختلف در پنج ایالت آمریکا دریافته است که بیش از 80 درصد دانشجویان حاضر در این مطالعه در کلاس‌های درس از تجهیزات دیجیتالی خود برای اهداف غیردرسی استفاده می‌کنند.

به طور میانگین دانشجویان مقطع کارشناسی در روز، 11 مرتبه از این وسایل برای اهداف غیردرسی استفاده می‌کنند در حالی که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تنها چهار بار در روز به همین منظور از آنها استفاده می‌کنند.
در این بین دلایل استفاده از این تجهیزات در سر کلاس درس نیز متفاوت است. 86 درصد گفته‌اند که برای ارسال پیامک، 68 درصد برای خواندن ایمیل، 66 درصد ورود به صفحات اجتماعی، 38 درصد وبگردی و هشت درصد برای بازی کردن از تجهیزات الکترونیکی خود در سر کلاس درس استفاده می‌کنند.

جالب‌ترین نکته این تحقیق که محققان را نیز متعجب کرد استفاده از این تجهیزات به عنوان ساعت بود که با رقم 79 درصد، محبوبیت بالایی در میان دانشجویان داشت. «مک‌کوی» دراین‌باره گفت: این رقم یک تحول نسلی است چرا که نشان می‌دهد بسیاری از جوانان دیگر از ساعت مچی استفاده نمی‌کنند. اما از سوی دیگر دانشجویان در استفاده از وسایل الکترونیکی در سر کلاس به دفاع از خود پرداختند. 70 درصد از آنها اذعان داشتند که این مسئله به آنها کمک می‌کند تا دائما در تماس باشند. 55 درصد آن را در فایق آمدن بر خستگی موثر دانسته و 49 درصد هم اعلام کردند از آنها برای فعالیت‌های مرتبط با کلاس استفاده می‌کنند. با این حال بیش از 80 درصد از دانشجویان حاضر در این مطالعه اعتراف می‌کنند که استفاده از تجهیزات الکترونیک در سر کلاس از میزان دقت و توجه آنها کاسته و منجر به حواس‌پرتی می‌شود. ضمن اینکه بیش از یک چهارم از آنها نیز می‌گویند به همین دلیل با افت نمرات خود مواجه شده‌اند.

به گزارش پایگاه اینترنتی «مدیکال دیلی»، وقتی از دانشجویان در رابطه با دیدگاهشان نسبت به دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های استفاده از تجهیزات الکترونیک در کلاس‌های درس سئوال شد، 91 درصد از آنها با ممنوعیت استفاده از آنها در کلاس درس مخالفت کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.