جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ / ۲۲:۵۲
کد مطلب: 20313
۰

فقر آهن و پوکی استخوان نتیجه سندرُم سوءجذب

فارس:  رضا انصاری ظهر امروز در نشست خبری انجمن حمایت از بیماران سلیاکی خاطرنشان کرد: فقط 10 درصد افرادی که دستگاه گوارش آنها به پروتئین گندم و جو حساسیت نشان می‌دهد و مبتلا به سلیاک هستند از بیماری خود باخبرند. این بیماری در بقیه افراد نهفته است و تا سالها از آن خبر ندارند.

وی با بیان اینکه 3 تا 11 درصد افراد هر جامعه به گلوتن حساسند و بدن آنها واکنش نشان می‌دهد افزود: سلیاک نوعی سندرم سوءجذب و اختلال جذبی در دستگاه گوارش ایجاد می‌کند و در بسیاری از موارد ممکن است به فقر آهن و پوکی استخوان هم در افراد مبتلا به سلیاک منجر بشود چرا که مخاط روده مدام و به طور هفتگی در حال رویش و بازسازی است در صورتی که در این گونه افراد مخاط روده ریزش کرده و جلوی جذب آهن، کلسیم و انواع ویتامین مانند B12 و C نیز گرفته می‌شود.

انصاری تصریح کرد: اینکه به افراد بگوییم نان حاوی جو، گندم یا سایر مواد غذایی فاقد گلوتن مصرف کنند کار بسیار مشکلی است. در این راستا کارخانه‌های مواد غذایی نیز باید وارد عمل شوند چرا که امکان تولید نان‌هایی از آرد سیب‌زمینی، ذرت و برنج که فاقد گلوتن هستند وجود دارد. این فوق تخصص گوارش مشکل را آنجا می‌داند که برخی کارخانه‌های تولید نان یا نانوایی‌ها با همان ظرفی که نان گندم را تهیه می‌کنند نان مخصوص این بیماران را نیز می‌پزند در حالی که حتی یک ذره آرد گندم هم اثر حساسیت‌زایی خود را روی این بیماران می‌گذارد.

عضو انجمن حمایت از بیماران سلیاکی گفت: در رژیم غذایی بیماران مبتلا به سلیاک از ادویه‌ها، سس قرمز، سس سفید، لبنیاتی که حاوی شیر خشک هستند باید پرهیز شود و حتی برخی داروهای بیماران تیروئیدی و مولتی‌ویتامین‌ها نیز که حاوی نشاسته یا گلوتن است برای این بیماران مضر محسوب می‌شود اما مشکل آنجاست که حتی در بیمارستان‌هایمان نیز که این گونه بیماران بستری می‌شوند امکان تهیه غذای مخصوص این بیماران وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...