جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ / ۲۲:۴۴
کد مطلب: 20360
۱

هنوز شیشه تیتر حوادث جنایی کشور

هنوز شیشه تیتر حوادث جنایی کشور
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وقتي مرگ ناگهاني پسر 22 ساله اي كه بر اثر مصرف سنگين شابو (Shabo) تيتر اصلي روزنامه ها می‌شود يا آن پسر 18 ساله اي كه بر اثر مصرف قرص و به دليل توهم بيش از اندازه احساس قدرت مي‌كند و به بانك دستبرد مي‌زند يا حتي آن پسر جواني كه بر اثر مصرف بيش از حد شيشه قاتل مادرش شد و‌ آخرين قطره اشك مادرش آن را به خودش آورد، ذهن سالم رو متوجه مي‌كند كه جدا از مواد مخدري كه بيشتر ماهیتش از طبيعت است خطر خيلي بزرگتري است و این خطر شاید بزرگترین تهدید جامعه انسانی باشد.

* تاريخچه اين بلاي خانمانسوز؛ اعتياد
مواد مخدر صنعتي در سال 1893 در ژاپن از ماده اي بنام مفامفتامين يا (مت) ساخته شد كه بعدها در جنگ جهاني دوم تحت نام ديگري مورد استفاده اعضاي ارتش آلمان از بالاترين تا كمترين وعده قرار مي گرفت. در زمان جنگ جهاني دوم به عنوان يك داروي مؤثر در رفع افسردگي سربازاني كه مشغول جنگ بودند و يا نيروهايي كه قرار بود چندين شبانه روز را به صورت پيوسته به نبرد مشغول باشند و فرصت استراحت نداشتند براي افزايش سطح انرژي‌شان استفاده مي‌كردند و حتي بصورت شكلات نيز براي هوشياري خلبانان نيروي هوايي استفاده مي‌شد.
هيتلر نيز از سال 1942 تا زمان مرگ از مواد مخدر صنعتي به ميزان مشخصي براي جلوگيري از افسردگي و رفع خستگي استفاده مي‌كرد، پس از دهه 50 سال ميلادي مصرف اين مواد در آمريكا افزايش يافت و پزشكان براي درمان بي‌خوابي و چاقي نيز آن را تجويز مي‌كردند. اما پس از گذشت زمان مواد مخدر صنعتي با نام‌هاي مختلف در ايران نيز رسوخ كرده و جاي خود را به مواد مخدر سنتي داده است. امروزه مواد مخدر صنعتي با نام‌هاي غريب و آشنايي مانند شيشه، كراك، كريستال يا ic (ايس)، شابو و غيره در شهرهاي بزرگ كشور تهيه مي شود و با كمترين هزینه قابل مصرف است.. اين مواد بي بو، بي درد و در مراحل اوليه اعتياد با كمترين تغيير در ظاهر افراد، اقبال زيادي كسب كرده است.

* اما چه كساني از اين مواد استفاده مي كنند؟
دكتر امامي فر استاد دانشگاه با اشاره به مصرف كنندگان اين مواد عنوان مي كند: افرادي كه در كارنامه خود بدنبال تنوع هستند روی به اين ماده مي آورند. وي افزود: افزايش سريع قدرت تحمل و وابستگي نسبت به مواد مخدر صنعتي و مصرف دوز بالاي اين ماده براي رسيدن به تأثير مطلوب از دلايل معمول مصرف است. امامي فر يادآور شد: حالت و حس آرامش و خلسه بي‌نهايتي كه به دنبال مصرف اين موادها در فرد ايجاد مي‌شود موجب بروز ميل بيش از حدي براي استفاده بيشتر از اين ماده در شخص مي‌شود.

* تأثيرات مواد مخدر صنعتي بر بدن
دكتر موسوي متخصص اعصاب و روان نيز در اين باره اظهار داشت: استفاده بالاي اين مواد مي‌تواند موجب آسيب مهلك در رگ‌هاي مغزي و در نهايت مرگ شود، همچنين خشكي دهان، افزايش سرعت تنفس، سردردهاي طاقت فرسا، حالت تهوع، تعريق بيش از اندازه بدن، ترك لب ها، بزرگ شدن مردمك چشم، لرزش دست ها و انگشتان نيز از علائم مصرف و تأثير آن بشمار مي روند. وي افزود: افزايش حركت هاي فيزيكي، نوعي حالات سرخوشي، ناآرامي، اضطراب، توهم، نشاط و دلخوشي بيش از حد، پرچانگي و تغيير ناگهاني در رفتار و گفتار و اختلال در درك و بي نظمي در وظايف كليه و ريه از علايم مصرف بشمار مي رود.

* مصرف كراك برابر با زندگي شش ماهه
يكي ديگر از مواد مخدر صنعتي كه با كمترين قيمت در اختيار مصرف كنندگان قرار مي‌گيرد، كراك است، اين ماده هروئين 98 درصد غني شده است كه طبق گفته پزشكان آثار شيميايي آن بر متابوليسم بدن فرد آسيب ديده شديد است طوري كه برخي از قربانيان خود را در كمتر از شش ماه روانه قبرستان مي‌كند. با مصرف اين مواد فرد بگونه‌اي از نظر جسمي آسيب مي‌بيند كه اگر پوستش كشيده شود آن تكه در دست مي‌ماند. فرشاد 29 ساله كه چند سالي مواد مخدر سنتي اعم از حشيش، ترياك، شيره و هروئين را مصرف كرده، گفت: مواد مخدر سنتي را براي اولين بار در دوران دبيرستان توسط دوستان بزرگتر از خودم تفريحي و به صورت تفنني استفاده مي كردم اما اين تفريح به مرور زمان به مصرف مستمر تبديل شد به طوري كه اگر روزي بنا به هر دليلي نمي توانستم آن را مصرف كنم از قرص هاي مسكن خيلي قوي استفاده مي كردم اما پس از آشنايي با كراك به علت بالا بودن روز نئشگي و قيمت ارزان تر از آن استفاده مي كنم.
سارا نيز دانشجوي سال دوم دانشگاه با بيان اينكه بي خوابي‌هاي شب كنكور سال اول را از مصرف شيشه داشتم،‌ گفت: من براي اينكه بي خوابي را به راحتي تحمل كنم شيشه مصرف كردم اما غافل از اين كه اين مواد مغزم را مختل و خواب را از من مي‌گرفت كه همين باعث شد من نتوانم در كنكور موفق شوم زيرا طبق گفته برخي افراد كه مصرف شيشه اعتيادي در پي ندارد متاسفانه من معتاد شده بودم طوري كه درس هاي خوانده شده جايي در مغز من نداشت. هر چند اعتياد به انواع مواد مخدر ميان افراد جامعه با افزايش چشمگيري رو برو است ولي مسئولان كشوري هم بيكار ننشسته و درصدد انجام اقداماتي براي جلوگيري از اين بلاي خانمان سوز هستند.

* راه اندازي اردوگاه هايي براي كاهش آسيب در كشور
مصطفي محمدنجار دبير سابق كل ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز با بيان اينكه براساس ماده 16 قانون جديد مبارزه با مواد مخدر در صورتي كه معتادان براي ترك اعتياد به مراكز ترك اعتياد مراجعه كنند، مجرم نيستند اظهار داشت: براي اين افراد امور درماني نيز در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به اينكه معتادان ولگرد در اردوگاه هايي كه براي كاهش آسيب در دست راه اندازي ايست جمع آوري خواهند شد تاكيد كرد: اين اردوگاه ها در استان‌های مختلف راه اندازي شده است. دبير سابق كل استاد مبارزه با مواد مخدر يادآور شد: در اين اردوگاه ها روش درماني خاص و سم زدايي روحي و رواني، مهارت آموزي و زمينه ايجاد اشتغال براي معتادان فراهم مي شود. /گزارش از ندا فاضلی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا