پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - 23 Nov 2017
میگنا : معلم یک گنجینه‌ ناب است
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ / ۱۷:۲۱ -
25 Nov 2013
کد مطلب: 20549
۱

افزایش سطح هوشیاری با نور آبی

افزایش سطح هوشیاری با نور آبی
ایسنا:  نقش نور آبی در بروز اختلال خواب پیش از این مشخص شده بود؛ استفاده از تلفن همراه یا سایر گجتها مانند تبلت یا لپ‌تاپ در هنگام خواب می‌تواند باعث بی‌خوابی شود. نور این گجت‌ها باعث سرکوب ملاتونین – ماده شیمیایی کنترل کننده ساعت بدن – می‌شود. اما نور آبی عملکردهای مثبتی نیز دارد؛ نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، نگاه کردن به نور آبی می‌تواند مغز را هوشیارتر کند.

محققان دانشگاه مید سوئد اثر مصرف کافئین و نور آبی بر روی مغز را مورد مقایسه قرار دادند که نشان می‌دهد، هر دو عملکرد تقریبا مشابهی در هوشیار نگه داشتن مغز دارند. نور آبی و کافئین دارای اثرات متمایزی بر جنبه‌های عملکرد مغزی هستند؛ نور آبی از توانایی بالقوه برای اثرگذاری بر طیف وسیعی از تنظیمات که برای عملکرد شناختی و هوشیاری مهم هستند، برخوردار است.
نور آبی توانایی‌های شناختی مانند حافظه، هوشیاری و زمان واکنش را ارتقاء می‌بخشد. در حال حاضر از نور آبی برای طیف وسیعی از درمانهای پزشکی استفاده می‌شود؛ محققان بیمارستان دانشگاهی هایدلبرگ از نور آبی برای تسکین درد استفاده می‌کنند.
همچنین قرار گرفتن دو دقیقه‌ای در معرض نور آبی مورد استفاده در دندانپزشکی برای سفید کردن دندانها باعث از بین رفتن باکتری‌های مرتبط با بوی بد دهان می‌شود. افراد نابینا هم می‌توانند از مزایای شناختی نور آبی بهره‌مند شوند، تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه ملبورن نشان می‌دهد، حتی در صورت از بین رفتن بینایی، تغییر در رنگها توسط مغز قابل تشخیص بوده و نابینایان قادر به تشخیص روشن یا خاموش بودن نور هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!