جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ / ۲۲:۲۳
کد مطلب: 20578
۰
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

شیوع HIV در بین کودکان خیابانی ۴۵ برابر جمعیت عمومی کشور

شیوع HIV در بین کودکان خیابانی ۴۵ برابر جمعیت عمومی کشور
فارس:  علی‌اکبر سیاری در نشست خبری روز جهانی ایدز اظهار داشت: ما در زمینه انتشار ایدز و عفونت HIV نگران هستیم چرا که ممکن است هرکدام از ما نیز دچار این مشکل شویم، مثلاً در آرایشگاه، دندانپزشکی، زندان یا حتی حین عمل جراحی این مشکل برای ما به وجود آید، پس باید همه ما نگران این بیماری باشیم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: از وقتی که این ویروس وارد بدن می‌شود تا تشخیص آزمایشگاهی آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد چرا که در بسیاری موارد خود فرد نیز نمی‌داند و همین ندانستن باعث انتقال آن می‌شود که این امر دومین نگرانی ماست.
سیاری نگرانی سوم را رفتار پنهان مردم اظهارداشت و گفت: کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند خودشان نیز نگران هستند که مردم در مورد آنها چه فکر می‌کنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: معتادان به واسطه این نگرانی و برای برطرف کردن نیاز خود از روش روابط جنسی و تزریقات مشترک استفاده می‌کنند که نگرانی ما را افزایش داده است. وی به جایگزین شدن مواد صنعتی و روان‌گردان‌های محرک به جای مواد اعتیاد‌آور سنتی اشاره داشت و گفت: سن مصرف روانگردان‌های محرک به نوجوانان رسیده آنه هم در حوزه‌ای که می‌تواند به رفتار جنسی مخاطره آمیز تبدیل شود.

سیاری افزود: نوجوانی و جوانی سنی است که فعالیت جنسی در آن زیاد است از طرفی تحریک مواد روانگردان و عیش و نوش ‌جمعی آمار مبتلایان ما را از تزریقات به سمت تماس جنسی سوق داده است به طوری که ابتلا به HIV از راه انتقال جنسی در سال 80، حدود 10 درصد بود اما در سال 91 به 33 درصد رسیده است و این زنگ خطر بزرگی است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهارداشت: اندیشمندان دنیا می‌گویند برای جلوگیری از ابتلا به این روش باید سه راه را در نظر گرفت؛ خویشتنداری، ازدواج و استفاده از وسایل مناسب در روابط جنسی تا خطر انتقال را کاهش دهد. سیاری ادامه داد: ما می‌توانیم دو راه اول را اجرا کنیم و راه سوم را آموزش دهیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت به کلینیک مثلثی و مراکز مشاوره آموزشی اشاره داشت و گفت: ما در این مراکز سعی می‌کنیم راه‌های انتقال را آموزش دهیم تا از میزان انتقال بکاهیم چرا که اگر فردی متوجه عفونت خود شود و به مراکز مراجعه کند و درمان خود را شروع کند تا 95 درصد می‌توان گفت که عمر طولانی‌تر خواهد داشت.

سیاری گفت: در سال 2000، حدود 40 میلیون نفر در دنیا مبتلا به ایدز /HIV بوده‌اند و امروز این آمار به 75 میلیون نفر رسیده است رسیده است. وی به آمار کشوری اشاره داشت و گفت: در سال 2000 ایران 3688 مورد ابتلا به HIV داشت که امروز این آمار به ۲۷ هزار و ۴۱ نفر رسیده است که این امر خود افزایش و وخیم‌تر شدن وضعیت ایران را آشکار می‌سازد.

وی دوباره مقایسه کرد و افزود: در سال 2000، افرادی که وارد مرحله بیماری شده بودند 403 نفر و مواردی که فوت شده بودند 364 نفر بود اما امروز این آمار به ترتیب 5411 و 5000 نفر برآورد شده است؛ همچنین راه انتقال در آن سال‌ها 10 درصد تماس جنسی بود و امسال 33 درصد تماس جنسی است.

وی به گزارشی که در مورد کودکان کار و خیابانی در دو سال پیش و بر روی هزار کودک خیابانی انجام شده بود اشاره داشت و تصریح کرد: درصد شیوع HIV در کودکان خیابانی 4.5 درصد بود در حالی که آمار کشوری 0.1 درصد است که این آمار خیلی خطرناک است. وی به نوجوانان 11 تا 19 ساله اشاره کرد و گفت: در تحقیقاتی که بر روی این دسته از نوجوانان انجام شد 73 درصد عنوان کردند که دوستان پرخطر دارند یا دوستانی که سوء مصرف مواد دارند، 15.6 درصد اعلام کردند که خودشان از مواد محرک استفاده می‌کنند و 4.6 درصد گفتند که تزریق می‌کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: در کودکان خیابانی 15 تا 18 سال درصد قابل توجهی اعلام کردند که رابطه جنسی داشتند،و حتی تعدادی از این افراد گفته‌اند که چند شریک جنسی داشته‌اند و از 493 نفر حدود 50 درصدشان گفته‌اند چیزی در مورد ایدز نشنیده‌اند.
سیاری دوباره تأکید کرد: کودکان کار و خیابانی، معتادان تزریقی و افرادی که روابط جنسی دارند مبتلایان به عفونت HIV را تشکیل می‌دهند.
سیاری به جریاناتی که چند سال اخیر در مورد انتشار عفونت HIV اشاره داشت و گفت: از سال 65 تا 75 هیچ خبری نبود اما در سال 76 این عفونت افزایش پیدا کرد و اوج جریان در سال 82 بود و با مداخلات ما این شیب کم شد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: امروز اتفاق جدیدی افتاده است و راه انتقال عوض شده درست مثل یک جاده مال رو که به اتوبان تبدیل شده چرا که ابتلا بر اساس تزریق جای خود را به روانگردان‌ها داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...