پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۹ / ۱۷:۲۹
کد مطلب: 2058
۰

رشد طلاق عاطفی در خانواده‌های ایرانی

یک روانشناس گفت: طلاق عاطفی در میان خانواده‌ها رشد یافته است و گفت‌وگو و ارتباط در میان زن و مرد در خانواده‌های ایرانی رو به کاهش است 
 شکوه نوابی نژاد امروز در همایش ملی آینده پژوهی مسایل خانواده در ایران که در محل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد در خصوص ویژگی‌های الگوی مطلوب خانواده‌های ایرانی اظهار داشت: بررسی‌های علمی و تجربی روشن کرده است، ازدواج و تشکیل خانواده مهمترین عامل سلامت جسم و روان است؛ مردان و زنان متأهل که زندگی موفقی دارند نسبت به افراد مجرد عمر طولانی‌تری خواهند داشت. وی در ادامه افزود: خانواده به دلیل عملکرد گسترده خود در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و عاطفی دستخوش تغییرات بسیاری شده است از جمله این تغییرات ازدواج میان‌فرهنگی، شکاف بین نسل‌ها، بالا رفتن سن ازدواج، تمایل به تجرد، اشتغال زنان، تماس کمتر والدین و فرزندان و کمرنگ شدن ارزش‌های دینی و اخلاقی است. نوابی نژاد با بیان اینکه نرخ طلاق در کشورهای پیشرفته تا 50 درصد ازدواج‌های انجام شده است، عنوان کرد: در جامعه ایرانی طلاق عاطفی و خشونت خانگی رو به افزایش است همچنین شاهد ارتباط انفعالی مانند قهر‌های طولانی و بی‌اعتنایی میان همسران هستیم. این روانشناس ادامه داد: آسیب‌شناسی خانواده‌های ایرانی در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد بالا رفتن سن ازدواج تمایل به تشکیل خانواده را کاهش داده و جوانان تا دستیابی به مدرک تحصیلی موقعیت شغلی و مالی مناسب ازدواج خود را به تأخیر می‌اندازند همچنین شیوع فرهنگ مدرک‌گرایی از موانع ازدواج به هنگام است. وی با اشاره به اینکه قبح طلاق در جامعه ایرانی کاهش یافته است، گفت: طلاق به درخواست زنان در کشور رو به افزایش است و بسیاری از پسران جوان به دلیل ترس از پرداخت مهریه و توقعات غیرواقعی دختران به ازدواج تمایلی نشان نمی‌دهند. نوابی نژاد با اشاره به اینکه افزایش خشونت خانگی در خانواده‌ها و نداشتن مهارت‌های ارتباطی لازم برای تعامل بین زوجین از آسیب‌های خانواده در ایران است، تصریح کرد: عدم آگاهی زوجین از حقوق قانونی خود و تضعیف جایگاه والدین که رسانه‌های در تحقق آن نقش بسیاری دارند از سایر آسیب‌های خانواده است. این روانشناس اضافه کرد: یک ازدواج موفق دارای 4 ویژگی ارتباط جنسی موفق، ارتباط و تعامل همراه با تفاهم، فراهم کردن زمینه تشویق یکدیگر در جهت رشد و شکوفایی و عشق به ازدواج و نه تنها عشق میان زن و مرد است همچنین خانواده سالم دارای نظم اجتماعی همراه با ارزش و اخلاق است و ارتباط و گفت‌وگو در میان این خانواده برای بیان درد‌ها و رنج‌ها گلایه‌ها و شادی‌ها به اندازه کافی وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!