جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ / ۲۲:۵۱
کد مطلب: 20630
۰
۱

خودم خواستم معتاد شوم/ دوست ناباب بهانه است

عدم شخصیت ثابت، جدا شدن از خانواده، خودخواهی، کمبود در زندگی و غرور بیش از حد، این‌ جملات پاسخ‌هایی است که از افرادی شنیده می‌شود که سال‌هاست با دیو اعتیاد که خود بوجود آورده‌اند دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش فارس ؛ در گذران زندگی بعضی وقت‌ها اشتباهات و خطاهایی را انجام می‌دهیم که بعد از متوجه شدن به اشتباه خود برای تسکین عذاب وجدان به جمله‌ای بسنده می‌کنیم که «انسان جائز الخطاست» ولی بعضی از این اشتباهات زندگی خود و اطرافیانمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اعتیاد واژه‌ای است که از اشتباه یک فرد شکل می‌گیرد، اشتباهی که موجب می‌شود زندگی‌های بسیاری خراب شود و سال‌ها حسرت روزهایی را باید خورد که با خاطرات ناخوشایند می گذرد. با همراهی صفرعلی براتلو، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران، احمد ربیع‌زاده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به مرکز ترک اعتیاد شفق رفتیم؛ مرکزی که بیش از 500 معتاد در آن جمع‌آوری شده بودند و قصد داشتند از چنگال این دیوی که خودشان درست کرده‌اند رها شوند.

این مرکز تنها مرکز ترک اعتیاد استان تهران نیست و مراکز بسیاری توسط بهزیستی بخش خصوصی و دیگر سازمان‌ها برای ترک اعتیاد در این استان که نسبت به جمعیت بیشترین معتاد را دارد راه‌اندازی شده است.
در حین بازدید از این مرکز و دیدن چهره‌های افرادی که به بیماری اعتیاد مواجه شده‌اند، بیماری که به دست خودشان اتفاق می‌افتد یک سوال در ذهنم تکرار می‌شود؛ چرا یک فرد معتاد می‌شود؟
علی‌‌رغم اینکه آیا این فرد معتاد خانواده، فرزند، کار و ... دارد یا ندارد، با چند تن از معتاد‌های این مرکز به گفت‌وگو پرداختم تا چرایی این اشتباه را جویا شوم.

فرهاد:شخصیت ثابت نداشتم/رفیق ناباب بهانه است
فرهاد 38 ساله که متاهل و دارای دو فرزند است، علت اعتیاد خود را نداشتن شخصیت ثابت می داند و معتقد است رفیق ناباب بهانه ای برای تسکین است تا اشتباهات خود را برگردن دیگری بی اندازد.
وی درباره نحوه ترک اعتیاد خود بیان داشت: 10 سال به دنبال ترک اعتیاد بودم و اکثر روش ها را امتحان کرده ام ولی نتوانستم ترک کنم تا اینکه واقعا از مصرف مواد مخدر خسته شدم و دیگر توان ذلت و خواری نداشتم.
فرهاد خاطرنشان کرد: سال گذشته تصمیم قطعی برای ترک از اعتیاد گرفتم و الان 4ماه است که پاکم.

مهران:خوشی زیادی و رفیق ناباب/ والدینم پذیرشم نمی کردند
مهران دانشجوی مهندسی برق صنعتی بوده و الان 31 سال از عمرش می گذرد که 14 سالش را به پای شیشه و کراک گذاشته است و هم اکنون بیش از یکسال است که ترک کرده است.
وی علت اعتیادش را خوشی زیادی عنوان کرد و افزود: دوست ناباب هم در اعتیاد تاثیر داشته است. و وقتی که پدر و مادرم دیگر پذیرشم نمی کردند به این نتیجه رسیدم که دیگر وقت ترک کردن رسیده است.

اکبر: خانواده ام ترکم کرده بودند
اکبر 47 سال سن دارد و بیش از 24 سال معتاد به حشیش و شیشه بوده است. وی علت اعتیادش را ترک از خانواده و دوستان ناباب عنوان می‌کند.

وحید:خودم خواستم معتاد شوم
وحید نیز درباره نحوه اعتیادش گفت: الان حدود 9 ماه است که پاکم و خودم خواستم که معتاد شوم و هیچ رفیقی در اعتیاد بنده نقشی نداشته است.
وی گفت: بنده از تریاک شروع کردم و به دلیل مشکلاتی که با پدرم داشتم احساس می کردم با استفاده از مواد می توانم این مشکلات را حل کنیم.

میلاد: در زندگی کمبودهایی داشتم
میلاد 29 ساله حدود 8 سال است که به کراک اعتیاد داشته و 8 ماه است که پاک شده، علت اعتیاد را کمبودها، مشکلات و گشتن با رفیق های ناباب عنوان می کند.
میلاد بیان داشت: پذیرش خانواده ندارم و می ترسم که از این مکان بیرون بروم چرا که امکان داره باز هم معتاد شوم.

شهرام: غرور زیادی داشتم
شهرام که 12 سال معتاد بوده است هم علت اعتیادش به هروئین را غرور خود می داند و معتقد است خواستن توانستن است و وقتی رفتارهای مردم را علیه خودم دیدم تصمیم گرفتم ترک کنم.
چرخه مصرف مواد مخدر از صنعتی به سنتی/ سطح تحصیلات نیمی از معتادها دیپلم به بالاست
در این باره احمد ربیع زاده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: چرخه مصرف مواد مخدر از صنعتی به سنتی گرایش پیدا کرده است و این موضوع به علت تبعات بسیار منفی مواد مخدر صنعتی است.
ربیع‌زاده اظهار داشت: پس از جمع‌آوری معتادان متهاجر از استان تهران به مراکز ترک اعتیاد و نگهداری منتقل می‌شوند.
وی ادامه داد: مرحله اول در انتقال معتادان به مراکز ترک اعتیاد گندزدایی و سپس ثبت مشخصات آنها در سیستم است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اشاره به اینکه مرکز درمانی و ترک اعتیاد شفق یک مرکز غربالگری است، گفت: در این مرکز پس از تفاهم اولیه مابقی طول درمان و ترک اعتیاد خود را در مراکز دیگری از جمله اخوان می‌گذرانند.
وی با اشاره به اینکه 3 مرکز درمانی ترک اعتیاد در استان تهران فعالیت می‌کنند، گفت: مرکز ترک اعتیاد کمرد در جاجرود گنجایش هزار نفر، مرکز درمانی و ترک اعتیاد اخوان در رباط‌کریم که به تازگی راه‌اندازی شده است ظرفیت 120 نفر و مرکز شفق 500 نفر ظرفیت دارد.
وی افزود: چرخه مصرف مواد مخدر از صنعتی به سنتی گرایش پیدا کرده است.
ربیع‌زاده درباره سطح تحصیلات معتادین در استان تهران اظهار داشت: سطح تحصیلات معتادان در یک جامعه آماری سه هزار و 306 نفر در طول 5 ماه بررسی شده است که از این تعداد 331 نفر بیسواد، 545 نفر تحصیلات ابتدایی، 893 نفر سیکل ، 1256 نفر دیپلم، 149 نفر فوق دیپلم، 115 نفر لیسانس، 17 نفر فوق لیسانس بودند.
وی افزود: بر اساس این آمار بیش از نیمی از معتادها سطح تحصیلاتشان دیپلم به بالا است.

براتلو: هرهفته حدود 300 معتاد متهاجر در استان تهران جمع آوری می شوند
صفرعلی براتلو،معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران گفت: هر هفته 300 معتاد متهاجر توسط پلیس فاتب جمع‌آوری و به مراکز درمانی ترک اعتیاد استان تهران منتقل می‌شوند
وی با اشاره به اینکه در موضوع مبارزه با مواد مخدر، باید مباحث فرهنگی در اولویت نخست قرار بگیرد گفت: بر اساس مصوبه اخیر شورای فنی و استاندار تهران باید جمع‌آوری معتادین متهاجر در اولویت استان قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: ندامتگاهی در شهر ری ویژه زنان که ظرفیت 100 نفر را دارد، نسبت به ارائه خدمات درمانی به این افراد اقدام می‌کند.
اعتیاد به مواد مخدر، سطح تحصیلات، شغل، موقعیت اجتماعی نمی‌شناسد، افرادی که این روزها با دیو اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند هیچ کدام نمی‌دانستند که روزی به این فلاکت می‌افتند، همه آن‌ها اعتیاد را در دیگران می‌دیدند نه در خود ولی ناگهانی با معضل اعتیاد مواجه شدند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علی
Iran, Islamic Republic of
من در محل کارم افرادی بودن که مصرف داشتند من مصرف کردم مخصوصا در شیفتهای شب بخاطر اینکه نخوابم شروع به مصرف کردم
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...