چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ / ۱۶:۵۲
کد مطلب: 20681
۰
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان دانشوری خبر داد:

انتخاب نخستین آزمایشگاه مرجع پاپیلومای ایران

راه اندازی شبکه تشخیص پاپیلوما در کشور
ایسنا:  دکتر سید علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی مرکز پزشکی مسیح دانشوری با اشاره به سابقه انجام آزمون پاپیلوما از سال 1387 در این آزمایشگاه گفت: علی‌رغم آنکه ویروس پاپیلوما عامل بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان‌های راههای هوایی، ریه، پستان و مهم‌ترین آنها سرطان دهانه رحم و همچنین عامل زگیل‌های پوستی و تناسلی است؛ در فهرست عفونتهای تحت مراقبت وزارت بهداشت قرار نداشت و از همین رو آزمایشگاه مرکز تحقیقات ویروس شناسی پیشنهاد و ایده جدید تشکیل آزمایشگاه مرجع تشخیص پاپیلوما را در همان سال مطرح کرد که مورد موافقت قرار گرفت.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی افزود: از سال 1388 همزمان با تشکیل شبکه جهانی پاپیلوما از سوی سازمان جهانی بهداشت و مکاتبات آن سازمان با وزارت بهداشت در خصوص ارزیابی وضعیت پاپیلوما و غربالگری این ویروس در ایران نگاه به ویروس پاپیلوما به عنوان بیماری که در وزارت‌خانه تحت مراقبت قرار بگیرد جدی‌تر شد و با متولی‌گری آزمایشگاه مرجع سلامت شبکه پاپیلوما در ایران راه‌اندزی شد.

ناجی با اشاره به بازدیدهای متعدد آزمایشگاه مرجع سلامت از آزمایشگاه مرکز تحقیقات ویروس شناسی و برررسی آن از نظر کنترل کیفیت اظهار کرد: در همان زمان آزمایشگاه ما به عنوان آزمایشگاهی انتخاب شد که با نظارت آزمایشگاه مرجع سلامت، کار تشخیص ویروس پاپیلوما را آغاز کنند.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی ادامه داد: در همان زمان اداره سرطان وزارت بهداشت طرح ملی غربالگری و تعیین ژنوتیپ‌های ویروس پاپیلوما در ایران را مطرح کرد و با بازدیدهای بیشتری که از سوی آزمایشگاه مرجع سلامت صورت گرفت مقرر شد این آزمایشگاه و بخش ویروس شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به همکار، مجری بخش مولکولی طرح و آزمایشگاه پاتولوژی بیمارستان جامع زنان برای انجام تست پاپ اسمیر مرسوم و Thin Prepانتخاب شدند.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی از طرح ملی غربالگری و تعیین ژنوتیپ‌های ویروس پاپیلوما به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ و ارزشمند در سطح کشور یاد کرد و افزود: در این طرح پنج هزار و 500 نمونه پاپیلوما از زنان 11 استان ایران جمع‌آوری شد و شش ماه پیش به پایان رسید و نتایج آن در اداره سرطان قابل دسترسی است.

وی ادامه داد: در این مدت آزمایشگاه مرکز تحقیقات ویروس شناسی دو بار در تست‌های آزمون کارایی بین‌المللی که توسط شبکه جهانی پاپیلوما برگزار شده بود شرکت کرد و نتایج قابل قبولی کسب کرد.

ناجی با تقدیر از همکاری‌های مستمر مسوولان و همکاران اداره کل مرجع سلامت و انجام بازدیدهای متعدد از آزمایشگاه مرکز تحقیقات ویروس شناسی گفت: آزمایشگاه مرکز تحقیقات ویروس شناسی با انعقاد تفاهم‌نامه یک ساله با وزارت بهداشت و درمان عهده‌دار وظایف جدیدی است و در این مسیر به همکاری‌های بیشتر مسوولان امیدوار است.

وی درباره وظایف اولین آزمایشگاه مرجع پاپیلوما در کشور توضیح داد: شبکه جهانی پاپیلوما برای ژنوتیپ‌ بندی پاپیلومای انسانی روش اختصاصی را ابداع کرده و ما نیز برای هماهنگ بودن با استانداردهای جهانی دنیا باید روش اختصاصی استاندارد شبکه جهانی پاپیلوما را راه‌اندازی کنیم تا نتایج آن با نتایج سازمان جهانی بهداشت قابل مقایسه باشد.

ناجی برنامه‌ریزی برای چگونگی استفاده از واکسن پاپیلوما را از سوی اولین آزمایشگاه مرجع پاپیلوما ضروری دانست و افزود: تصمیم‌گیری در خصوص مصرف یا عدم مصرف واکسن پاپیلوما، چگونگی مصرف آن، زمان شروع مصرف از دیگر وظایف آزمایشگاه مرکز تحقیقات ویروس شناسی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی تست‌های دیگری از جمله تست‌های سرولوژی در آزمایشگاه مرکز تحقیقات ویروس شناسی اظهار کرد: تستهای سرولوژی به منظور شناسایی آنتی بادی ویروس پاپیلوما انجام می‌شود و می‌تواند در انجام مطالعات سرواپیدمیولوژی بسیار مهم می باشد.
ناجی، سنجش کارایی واکسن پاپیلوما را از دیگر وظایف آزمایشگاه مرکز تحقیقات ویروس شناسی عنوان کرد و گفت: سازمان جهانی بهداشت درصدد است تا در زمینه کارایی واکسن پاپیلوما به استاندارد دست یابد و آزمایشگاه مرکز تحقیقات ویروس شناسی هم باید در این زمینه پیگیر باشد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی، انجام مطالعات غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی را در رسیدن به افقی جدید در زمینه وضعیت سرطان های مرتبط با این ویروس موثر خواند و تاکید کرد: شناخت ویروس پاپیلوما در پیشگیری، تشخیص و انتقال عفونت بسیار حائز اهمیت است.

ناجی ابراز امیدواری کرد که به زودی شبکه تشخیص پاپیلوما در ایران تشکیل شود تا بتواند در زمینه آموزش و برنامه‌ریزی در خصوص تشخیص غربالگری ویروس پاپیلوما منسجم‌تر عمل کند.
وی در پایان سخنان خود عنوان کرد آزمایشگاه مرکز تحقیقات ویروس شناسی برای شرکت در مجمع سالیانه شبکه جهانی پاپیلوما و ارائه گزارش عملکرد، تامین یک سری تجهیزات خاص در زمینه تشخیص پاپیلوما و سرولوژی و انجام یک سری کمک‌های ستادی نیازمند مساعدت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.