جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ / ۲۰:۲۵
کد مطلب: 20732
۰

شناسایی خودکار روابط بین اشخاص از روی تصاویر شبکه‌های اجتماعی با ابداع دانشمند ایرانی

شناسایی خودکار روابط بین اشخاص از روی تصاویر شبکه‌های اجتماعی با ابداع دانشمند ایرانی
ایسنا: اعرابی، دانشمند گروه مهندسی رایانه و برق گروه «ادوارد اس. روجز اس آر» دانشگاه تورنتو است و ابزار وی و همکارش به نام رون اپل از مکان‌های تگ (برچسب) برای مشخصه‌بندی کردن روابط بین اشخاص، حتی افرادی که در هیچ عکس‌ داده شده، تگ نشده‌اند، استفاده می‌کند. می‌توان تصور کرد که فردی با مادرش عکس گرفته و در حال ساختن یک قلعه شنی است و هر دوی این دو نفر کاملا نزدیک به هم در این عکس برچسب زده شده‌اند.

در عکس بعدی این شخص و پدرش در حال خوردن یک هندوانه هستند و هر دو نفر برچسب‌گذاری شده‌اند. به دلیل رابطه "تگ‌شده" این شخص با مادرش در تصویر اول و با پدرش در تصویر دوم، این الگوریتم می‌تواند تعیین کند که یک رابطه بین پدر و مادر وی وجود دارد و همچنین میزان عمق این رابطه را نیز تعیین کند.
در عکس سوم، فرد بادبادکی را به همراه پدر و مادرش به هوا می‌برد، اما فقط مادرش برچسب‌گذاری‌ شده است. با استفاده از عمق رابطه "برچسب‌گذاری‌کننده" با والدینش، زمانی که این شخص به دنبال عکس‌هایی از پدرش می‌گردد، الگوریتم می‌تواند عکس غیربرچسب‌گذاری‌شده را به دلیل احتمال بسیار بالای این که وی این عکس را گرفته،به کاربر ارائه دهد.

اعرابی مدعی شد: در این بین دو موضوع اتفاق می‌افتد: ما روابط را درک می‌کنیم و این که می‌توانیم جستجوی بهتری از تصاویر داشته باشیم. این الگوریتم که «جستجوی تصویر اجتماعی نسبی» نام دارد، بدون استفاده از نرم‌افزار تشخیص چهره عمل می‌کند و دارای اعتماد‌پذیری بالایی است.

اعرابی در این خصوص گفت: چنانچه بخواهید یک تریلیون عکس را جستجو کنید، به طور معمول این عمل نیازمند یک تریلیون عملیات است و این موضوع به تعداد تصاویری در دسترس بستگی دارد. وی در ادامه گفت: یکی از سایت‌های اجتماعی دارای نیم تریلیون عکس و یک میلیارد کاربر است.
الگوریتم ما مبتنی بر تعداد تگ‌ها و نه تعداد عکس‌هاست و این امر جستجو را در مقایسه با رویکردهای استاندارد کارآمدتر می‌کند. این پروژه در سال 2005 و در «آزمایشگاه کارکردهای موبایل (mobile)» پروفسور اعرابی آغاز شد که نخستین فضای آزمایشگاهی برای توسعه کارکرد موبایل» به شمار می‌آید.
در حال حاضر رابط این الگوریتم اساسا جستجو است، اما اعرابی در نظر دارد آن را به پایگاه داده‌های عظیم تصویری یا شبکه‌های اجتماعی اعمال کند. به هنگام آزمایش این الگوریتم، اعرابی و اپل، کارکردی ناشناخته و راهی را برای تولید نقشه‌ها کشف کردند.
این دو تعداد اندکی از تصاویر ساختمان‌های اطراف دانشگاه تورنتو را تگ کردند و آن‌ها را از طریق این سیستم و با خوشه‌ای از تصاویر تگ‌نشده مدیریت کردند. اعرابی در خصوص نتیجه گفت: آنچه ما به دست آوردیم تقریبا شبه‌نقشه‌ای از تمامی تصاویری بود که گرفته‌ بودیم، که این موضوع در نوع خود جالب بود. جزئیات این تحقیق که با حمایت شورای ملی تحقیقات علم و مهندسی کانادا انجام شده، 10 دسامبر جاری در سمپوزیومی بین‌المللی با موضوع چندرسانه‌یی ارائه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!