پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ / ۲۱:۵۴
کد مطلب: 20774
۰
۱

نظریه جدید دانشمندان در خصوص شکل‌گیری هسته زمین

نظریه جدید دانشمندان در خصوص شکل‌گیری هسته زمین
ایسنا:  درک نحوه شکل‌گیری هسته زمین یکی از چالشهای پیش روی دانشمندان محسوب می‌شود. محققان دانشگاه استنفورد در مطالعات خود دریافته‌اند هسته زمین در فرآیندی موسوم به نفوذ (Percolation) شکل گرفته که شامل حرکت جریان آهن مذاب از بین لایه‌های سیلیکات جامد تا عمق 1000 کیلومتری و شکل دادن یک هسته فلزی است.

این نظریه در مقاطعی مطرح شده بود، اما محققان وقوع آن را غیرممکن توصیف می‌کردند؛ با این حال محققان به شواهد بیشتری در خصوص شکل‌گیری هسته زمین طی این فرآیند طولانی و بسیار پیچیده دست یافته‌اند. در این مطالعه از روش تصویربرداری اشعه ایکس برای مشاهده حرکت جریان آهن مذاب از طریق سنگ های سیلیکاتی تحت فشار استفاده شد.

پروفسور «وندی مائو» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد تأکید کرد: این مطالعه سرنخهای جدیدی در خصوص شکل‌گیری و ساخت هسته زمین ارائه کرده که نشان می‌دهد هسته زمین تنها در یک مرحله شکل نگرفته و فرآیند شکل‌گیری آن طولانی و پیچیده بوده است. به گفته مائو، زمین متشکل از هسته و جبه با ساختار متفاوتی است که با کمک فناوری‌های پیشرفته می‌توان مکانیسم‌های متفاوت عملکردی آنها را بررسی کرد.
با کمک تصاویر اشعه ایکس، سنگهای تحت فشار در دمای بالا در بین بلورهای الماس بررسی شدند که نشان می‌دهد با افزایش فشار در جبه، آهن مذاب شروع به نفوذ به داخل سنگهای سیلیکاتی می‌کند.
این بدان معناست که آهن مذاب از طریق جبه جامد در فرآیند نفوذ به داخل هسته راه یافته و یک هسته فلزی را به مرور زمان شکل داده است. نتایج این مطالعه در مجله Nature Geosciences منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

میمی
خوب بود
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.