چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ / ۰۸:۵۳
کد مطلب: 20834
۰
روانشناسان اعلام کردند:

دارندگان شخصیت تیپ A دارای رانندگی تهاجمی

مهر:  کریستین ویکنز از مرکز اعتیاد و سلامت روانی در تورنتو و همکارانش در دانشگاه یورک تحقیق درباره عاملهایی را آغاز کردند که موجب رانندگی تهاجمی می شود و در جریان این تحقیقات به عاملهای انسانی و عاملهای موقعیت برخورد کردند.

این تحقیق نشان می دهد که رانندگان جوان که معمولا دارای ویژگی های شخصیتی رقابت جو " تیپ A" هستند که احساس می کنند اطلاعات احساسی ورودی آنها را در خود غرق کرده بیشتر در گروه رانندگان پرخاشگر و تهاجمی قرار می گیرند.

انسان ها از نظر ویژگی های شخیصتی وابسته به دوتیپ مختلف شخصیت تیپ A و شخصیت تیپ B هستند. شخصیت تیپ A روحیه پرانرژی، پرخاشگری، تهاجم، جاه طلبی، سخت کوشی، فعالیت زیاد، کم حوصلگی، تمایل به شرکت در فعالیت های رقابـت آمیـز، عهده دار بـودن مشاغلی که فشـار زیـاد بـه آنان می آورد تـا بیـشتـر تـولیـد کننـد و مسئولیت های فراوانتری را متحمل شوند، سخن های آنها پرجوش و پرحرارت است و در رفتار آنها بی قراری، حرکات ناگهانی دست با مشت های گره شده، حرکات صورت با پوست کشیده مشاهده می شود.
عوامل مرتبط با محیط چون جاده های شهری غیر منظم و رانندگی تهاجمی سایرین در ایجاد استرس راننده نقش داشته و در نهایت به رانندگی تهاجمی فرد منتهی می شود.
ویکنز طی مقاله ای که در مجله "مسیرهای کنونی در علوم روانشناختی" منتشر شده نوشته است که برنامه هایی که دارای تمرکز درمانی دارند می توانند به رانندگان تهاجمی و پرخاشگر کمک می کند تا آنها محرک اصلی را شناسایی کرده و خطاهای شناختی موثر را تشخیص دهند و از تکنیکهای تمدد اعصاب برای ممانعت از احساس پرخاشگری در خیابان استفاده کنند.
علاوه بر این برخی از شرکتهای بیمه تلاش می کنند با نصب یک دستگاه ردگیری در اتومبیل مشتریان آنها را ترغیب به رانندگی مناسب و مثبت کرده تا در این صورت در پرداخت بیمه به آنها تخفیف دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.