جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۲ / ۱۹:۱۹
کد مطلب: 20859
۰
عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی:

ایرانیان در تعریف سلامت معنوی غفلت کرده‌اند/ دانشگاهیان مقصرند

به گزارش فارس، جعفر بوالهری، رئیس انستیتو روانپزشکی تهران گفت: معنویت بُعدی از انسان است که ارتباط و یکپارچگی او را با عالم هستی نشان می‌دهد.
وی افزود: امروز کتابی را در دنیا نمی‌یابیم که وجود خدا را انکار کند. اما متأسفانه کشور ما از این مبحث دور مانده است و علتش هم کوتاهی ما دانشگاهیان است.
بوالهری گفت: بر اساس تحقیقات، معنویت تأثیر مهمی بر سلامت، بهزیستی روانی، اجتماعی و معنوی انسان‌ها دارد. وی افزود: منابع موجود در حوزه سلامت به طور فزاینده‌ای در حال برجسته کردن معنویت و اهمیت آن در حوزه سلامت هستند.

بوالهری اظهار داشت: در اعصار و قرون گذشته این ادیان بوده‌اند که در انسان موجب رشد و ایجاد معنویت می‌شدند و اکنون مدل چهار بُعدی سلامت به مدل‌های حیاتی، روانی، اجتماعی و معنوی اشاره دارد.

وی افزود: نقدی که بر سازمان جهانی بهداشت به عنوان الگوی بسیاری از کشورها وارد می‌شود نداشتن تعریف واحدی از سلامت معنوی است که به دلیل اختلافات کشورها در تعریفی از سلامت معنوی است و البته متأسفانه کشور ما در این زمینه مقاله‌ای در جهان نداشته است.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت در حوزه سلامت روان تحقیقاتی دارد که بر اساس آن سلامت روان حالتی از بهزیستی است که فرد بتواند توانمند باشد. با استرس‌ها کنار بیاید و مشارکت اجتماعی مؤثری نیز داشته باشد که این بدون دین محقق نمی‌شود. عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی اظهار داشت: اصول و ارزش‌ها موضوعاتی بنیادین هستند که دولت‌ها باید آن را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: به نظر من سازمان جهانی بهداشت رویکردی همه‌جانبه به این موضوع دارد و در اکثر دستورالعمل‌ها این نکته را مدنظر قرار داده است. بوالهری اضافه داشت: مقالات زیادی در جهان منتشر شده است که لازم می‌داند تا بُعد روان در جسم وارد شود.

پرسشنامه کیفیت زندگی متغیری بنیادین در سلامت روان است. عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی اظهار داشت: چندین مطالعه ملی و چند کشوری در سازمان جهانی بهداشت با گرایش دینی و معنوی و توجه به بُعد چهارم که همانا سلامت معنوی است، انجام شده است. وی گفت: ارتقای سلامت روان لازم است در آموزشهای اجتماعی ادغام شود.

بوالهری افزود: بُعد هویتی بسیار مهم است، هویت معنوی، ایدئولوژیک و بهزیستی معنوی سه پدیده در زندگی و هویت سالم است. عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: بیش از 5 سال است که گروه ما در فرهنگستان علوم پزشکی بر روی مهارت‌های معنوی کار می‌کند که حاصل آن بیش از 5 مهارت تبیین شده و قابل اجرا است.

وی گفت: اکثر مطالعات در راستای اثرگذاری بین ابعاد معنوی، دینی و سلامت روان است اما تعدادی نیز همبستگی منفی نشان داده است. بوالهری افزود: اگر دین افراد بیرونی، سیاسی، سازمانی و برای استخدام باشد همبستگی مثبتی با سلامت روان ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.