پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۳
کد مطلب: 20889
۰
۱
یک روانپزشک:

مصرف داروهای اعصاب و آرام بخش را به یکدیگر توصیه نکنید

دکتر وحید فرنیا در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه کشور ما از نظر سوء مصرف دارو و خوددرمانی از استانداردهای جهانی بالاتر است، افزود: در این بین سوء مصرف داروهای اعصاب و آرام بخش خطر مضاعفی را برای فرد در پی دارد و می تواند باعث وابستگی و حتی اعتیاد شود.

وی اظهار داشت: گاه عوارض سوء مصرف داروهای اعصاب و آرام بخش آنقدر شدید است که فرد برای رهایی از این داروها نیز به درمان دارویی و مشاوره نیازمند می‌شود. به گفته این پزشک متخصص، گاهی برخی از افراد برای حل مشکلات خود از جمله اضطراب، کم خوابی و ... به مصرف خودسرانه داروهای اعصاب رو می آورند که این داروها به عنوان یک مسکن مقطعی مشکل فرد را از بین می برد، اما فرد از درمان اصلی مشکل خودباز می ماند.

فرنیا گفت: علاوه بر اینکه مشکل روحی این افراد جدی‌تر و مزمن‌تر می‌شود و بعدها درمان آن سخت تر خواهد شد، بعد از مدتی دیگر بدن فرد در برابر دارو تحمل پیدا می‌کند و دیگر به دوزهای پایین پاسخ نمی دهد و فرد مجبور است مدام میزان داروی مصرفی خود را افزایش دهد.

آسیب‌های کبدی و کلیوی ناشی از افزایش مصرف دارو و همچنین عوارض روحی و اختلالات روانپزشکی از جمله عوارض ناشی از سوء مصرف داروهای آرام بخش است که وی از آنها نام برد. این روانپزشک داروهایی که با پسوند « پام» شناخته می شود از جمله اگزازپام، دیازپام، لورازپام و کلونازپام را از جمله بیشترین داروهای آرام بخشی دانست که مورد سوء مصرف قرار می گیرد و ادامه داد: این داروها اگر کوتاه مدت و تحت نظر پزشک تجویز شوند عوارضی ندارند، اما اگر خودسرانه و طولانی مدت مصرف شوند عوارض جسمی و روانی فراوانی دارند و جزو اعتیادآورترین داروهای اعصاب و روان هستند.

فرنیا تصریح کرد: این داروها از دسته داروهایی هستند که افرادی که از مواد مخدر استفاده می کنند گاهی برای خوددرمانی به مصرف آن روی می آورند. وی از مردم جامعه خواست از مصرف خودسرانه و بدون تجویز داروهای اعصاب خودداری کنند و از توصیه کردن آن به یکدیگر هم بپرهیزند، زیرا استفاده از این داروها هم بیماری اولیه را تشدید می کند و هم عوارض جسمی و روانی در پی دارد.

این روانپزشک با تاکید براینکه نباید به همه داروهای اعصاب برچسب اعتیاد آوری زد، اظهار داشت: بسیاری از این داروها اگر تحت نظر پزشک و به اندازه مصرف شوند مشکلی را ایجاد نمی کند. فرنیا معتقد است: بسیاری از افرادی که خود درمانی می کنند از داروهای اعتیاد آوری استفاده می کنند که تاثیر فوری دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

زواري
بسيار عالي است متشكرم
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم