پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ / ۲۳:۳۳
کد مطلب: 21048
۱
دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی توضیح داد

اضطراب فراگیر چیست؟

اضطراب فراگیر چیست؟
مهرداد کاظم زاده عطوفی در گفت و گو با فارس، اظهار داشت: برخی مردم نسبت به درمان دارویی بیماریهای روانپزشکی واکنش نشان می دهند. این در حالی است که به دلایل زیستی برای درمان برخی اختلالات روانی به این داروها نیاز است.

وی افزود: به طور مثال در اختلالات اضطرابی به ویژه اضطراب فراگیر و دائمی دارو درمانی می تواند در کاهش علائم اضطراب موثر باشد. دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران تأکید کرد: نباید صرف عوارض اولیه، دارو را قطع کرد. از طرفی در صورت عدم سازگاری فرد مبتلا،‌ می‌توان داروی مشابه را جایگزین کرد و در کنار دارودرمانی می توان از روان درمانی نیز استفاده کرد.

وی افزود: روان درمانی اختلال اضطراب دائمی به وسیله تکنیک ها و روش هایی است که از عهده روانشناسان بالینی بر می آید. در روان درمانی به فرد مبتلا شیوه هایی برای مدیریت اضطراب می‌آموزند که روند درمان این اختلال را تسهیل می‌کند.
این متخصص بهداشت روان اذعان داشت: برای استفاده از داروها دلایل علمی وجود دارد که نتیجه تحقیقات پژوهشگران حوزه روانشناسی و روانپزشکی است. بنابراین در صورتی که روانپزشک دارویی را برای درمان یک اختلال روانی تجویز کرد نباید مصرف آن خودسرانه قطع شود.
وی خاطر نشان ساخت: همه افراد جامعه اضطراب را تجربه می کنند اما،‌ درجات آن متفاوت است و در اختلال اضطراب فراگیر با بالاترین شدت آن مواجیم. اضطراب احساسی منتشر، ناخوشایند و مبهم هراس و دلواپسی با منشاء ناشناخته است، که به فرد دست می‌دهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. احساس خستگی، عصبی بودن و بی‌قراری، ترس و نگرانی،‌ بی خوابی یا بدخوابی،‌ تپش قلب و تنفس نامنظم و سریع،‌ عرق کردن،‌ سردرد و سرگیجه،‌ مشکل در تمرکز و حافظه،‌ لرزش یا پرش عضلات و تکرر ادرار علائم آن است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد