کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار یک روانپزشک درباره افزایش خشونت بین مردم در روزهای آلوده

3 دی 1392 ساعت 15:04

آلودگی هوا موجب کمبود اکسیژن در هوای تنفسی و افزایش گازهای سمی می‌شود. هر چه اکسیژن دریافتی کمتر و گازهای سمی بیشتر باشد، بر غلظت اکسیژن خون روی سلول‌های مغز اثر منفی گذاشته و موجب احساس خستگی، کسلی، کمبود انرژی و کاهش انگیزه شده و در کنار این‌ها موجب افزایش تحریک‌پذیری می‌شود.


یک روانپزشک گفت: روزهایی که هوا آلوده می‌شود، میزان تحریک‌پذیری افراد و خشونت بین مردم افزایش می‌یابد. همچنین قدرت یادگیری، تمرکز و حافظه کودکان کاهش می‌‌یابد. عباس علی ناصحی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: آلودگی هوا یکی از معضلات زندگی صنعتی و شهرنشینی است که هرچه شهرها صنعتی‌تر می‌شوند این معضل نیز بیشتر می‌شود.
وی افزود: این معضلات اغلب با مشکلات جسمی و روانی همراه است. مشکلاتی که ناشی از کم تحرکی، تغذیه نامناسب، کاهش ارتباطات اجتماعی و خانوادگی افراد است. ناصحی تصریح کرد: در کنار این معضلات، آلودگی هوا می‌تواند بر جسم و روان اثر بگذارد. همان‌طور که می‌دانید جسم و روان از هم جدا نیستند و هرچه بر جسم اثر بگذارد بر روان نیز اثر می‌گذارد.بنابراین آلودگی هوا با ایجاد مشکلات جسمی می‌تواند باعث مشکلات روانی نیز شود.

وی افزود: آلودگی هوا موجب کمبود اکسیژن در هوای تنفسی و افزایش گازهای سمی می‌شود. هر چه اکسیژن دریافتی کمتر و گازهای سمی بیشتر باشد، بر غلظت اکسیژن خون روی سلول‌های مغز اثر منفی گذاشته و موجب احساس خستگی، کسلی، کمبود انرژی و کاهش انگیزه شده و در کنار این‌ها موجب افزایش تحریک‌پذیری می‌شود.

این متخصص بهداشت درمانی گفت: در روزهایی که هوا آلوده است میزان خشونت بین فردی افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه هوای آلوده، موجب آسیب روان و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن می‌شود. وی افزود: افزایش خودروها و دود ناشی از آنها نیز معضلی است که شلوغی و تراکم جمعیت ناشی از آن موجب آسیب روان و تشدید مشکلاتی نظیر اضطراب و افسردگی می‌شود.

ناصحی اظهار داشت: برای حل این معضل باید راه‌حل‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای جلوگیری از آلودگی هوا و شلوغی شهرها اندیشیده شود. وی افزود: هر چند این مشکل بر همه افراد اثر می گذارد اما، تأثیر آلودگی هوا بر جسم و روان کودکان و سالمندان بیشتر است.

ناصحی ادامه داد: آلودگی هوا قدرت یادگیری، تمرکز و حافظه کودکان را کاهش می‌دهد و هرقدر بیشتر باشد این آسیب‌ها نیز بیشتر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد:‌ تعطیلی مدارس راهکاری کوتاه‌مدت است و برای جلوگیری از آلودگی هوا باید راه‌ دیگری در نظر گرفته شود. البته باید گفت تعطیل مدارس به این دلیل است که حضور افراد کمتر شود تا آلودگی از بین برود و بهتر است در این فاصله کودکان و سالمندان در خانه بمانند و از تردد در سطح شهر بپرهیزند.


کد مطلب: 21089

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/21089/هشدار-یک-روانپزشک-درباره-افزایش-خشونت-بین-مردم-روزهای-آلوده

میگنا
  https://www.migna.ir