کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک روانشناس در پاسخ به پرسش یک شهروند:

گرایش‌به‌الکل نتیجه‌مشاجره‌والدین

4 دی 1392 ساعت 9:01

مشاجره والدین جلوی فرزندان به مصرف الکل و مواد در نوجوانان منجر می‌شود


یک روانشناس با تشریح تأثیر مشاجره والدین جلوی فرزندان گفت: ترس، اضطراب، کاهش اعتماد به نفس، افت تحصیلی، افسردگی، سوء مصرف الکل و مواد مخدر نتیجه مشاجرات والدین بر کودکان و نوجوانان است.
مرجان فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در پاسخ به پرسش یکی از شهروندان در صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس درباره اینکه دعوا و مشاجره والدین چه تأثیری در سلامت روان کودکان دارد، اظهار داشت: درباره تأثیرات مشاجره والدین بر فرزندان باید به گروه سنی آنها توجه کرد.
وی افزود: تأثیر درگیری‌های والدین بر کودکان پیش دبستانی که هنوز بخش شناختی آنها تکامل پیدا نکرده و هیجان آنها بر رفتارشان غلبه دارد با ترس و اضطراب همراه است. فتحی ادامه داد: پیش از آنکه کودکان این سنین بخواهند علت رفتارهای پر مشاجره والدین را بفهمند آنچه نصیب این بچه‌ها می‌شود، ترس و اضطراب است. وی افزود: شب ادراری، ناخن جویدن، اضطراب جدایی دیگر آثار مشاجره والدین بر کودکان پیش دبستانی است.
فتحی اظهار داشت: معمولاً این بچه‌ها از رفتن به مهد کودک امتناع می‌کنند چرا که از وضعیت موجود نگرانند اما نمی‌توانند علت آن را از نظر شناختی توضیح دهند. وی ادامه داد: انگشت مکیدن، رفتاری است که در برخی از این کودکان دیده می‌شود که نتیجه نزاع‌های والدین آنها است.
فتحی گفت: در دوره دبستان، قوه شناختی تا حدودی رشد پیدا می‌کند اما کودک هنوز به مهارت‌های شناختی پیچیده دست پیدا نکرده، در نتیجه از مشاجرات والدینش احساس شرم، خجالت و گناه می‌کند. وی افزود: کودکان چنین می‌پندارند که آنها علت نزاع‌های والدین هستند.
این متخصص بهداشت روانی تصریح کرد: کاهش اعتماد به نفس و افت تحصیلی پیامد مشاجرات والدین بر کودکان دبستانی است. فتحی گفت: درد و رنج ناشی از مشاجرات والدین بر این بچه‌ها آنقدر زیاد است که آرزو می‌کنند ای کاش به دنیا نمی‌آمدند. باید گفت این کودکان در نهایت به افسردگی مبتلا می‌شوند.
فتحی گفت: در مورد آثار نزاع‌های پدر و مادر بر نوجوان نیز باید به این نکته اشاره کرد که نوجوان در دوره‌ای به سر می‌برد که پر از آشفتگی است و انتظار می‌رود والدین محیطی حاکی از آرامش و صمیمیت را برای او فراهم کنند. وی افزود: درگیری والدین بر این گروه سنی نیز با افت تحصیلی و کاهش اعتماد به نفس همراه است.
این روانشناس شخصیت اظهار داشت: مصرف سیگار، مشروبات الکلی و مواد مخدر نتیجه مشاجرات والدین بر نوجوانان است که در نتیجه کاهش اعتماد به نفس در این گروه سنی به وجود می‌آید.
همچنین جذب شدن نوجوانان در گروه‌ها و دوستانی که مشکلات رفتاری دارند یکی دیگر از عواقب نزاع‌های والدین است. فتحی خاطرنشان کرد: مشاجره والدین در حضور فرزندان عواقبی دارد که خیلی قابل جبران نیست.


کد مطلب: 21101

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/21101/گرایش-به-الکل-نتیجه-مشاجره-والدین

میگنا
  https://www.migna.ir