کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

سونامی سرطان را قبول ندارم/ آمار سرطان در ایران ۱۰۰ در هر یکصد هزار نفر است

5 دی 1392 ساعت 17:53

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: آمار سرطان در ایران ۱۰۰ در هر یکصد هزار نفر است که از متوسط کشورهای دیگر بیشتر نیست اما می‌توان گفت نوع سرطان‌ها فرق کرده ولی تعداد مبتلایان در کل بیشتر از دیگر کشورها نیست.


به گزارش فارس، رضا ملک‌زاده معاون تحقیقاتی و فناوری وزارت بهداشت در حاشیه مراسم نشست با برگزیدگان نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر میزان کاربردی بودن تحقیقات ارائه شده در نوزدهمین جشنواره رازی گفت: در بخش پزشکی عمدتاً تحقیقات کاربرد بالینی دارد و ما از تحقیقاتی حمایت می‌کنیم که به محصول تبدیل شود و موجب ارتقا سلامت شوند و همه تحقیقات ارائه شده در این جشنواره دارای این ویژگی است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بدیهی است که در جریان تحقیقات وقتی حرکت شتاب می‌گیرد ممکن است بخشی از تحقیقات موثر نباشد یا در کوتاه مدت موثر نباشد اما کشورهایی موفق‌ترند که در تحقیقات علوم پایه بیشتر تمرکز کنند که گاهی این تحقیقات 10 سال طول می‌کشد تا نتیجه دهد. وی اولین مشکل را بودجه تحقیقاتی دانست که کم است و افزود: قرار بود بر اساس برنامه پنجم، 2 درصد از بودجه عمومی و در آمد ناخالص ملی به تحقیقات اختصاص یابد در حالی که کمتر از نیم درصد به بخش پژوهش و تحقیقات اختصاص یافته است.

ملک‌زاده افزود: بودجه‌های در حال حاضر پیش‌بینی شده سهم کمی برای تحقیقات دارد؛ وقتی برای تحقیقات و تولید علمی سرمایه‌گذاری نکنیم نباید انتظار زیادی داشته باشیم و انتظار از دولت و مجلس این است که حمایت ویژه‌ای از این بخش داشته باشد. ملک زاده گفت:در سال‌های اخیر حرکت خوبی داشته‌ایم و از صنایع برای بخش تحقیقاتی کمک گرفته‌ا‌یم.
وی اظهار داشت: سیاست اصلی ما عمق‌ بخشیدن به تحقیقات است؛ تحقیقاتی که بتواند برای مشکل سلامت پاسخگو باشد و تبدیل به فناوری و دارو شود که این هدف اصلی ماست که امروزه بخش عمده‌ای از تحقیقات به این امر سوگیری شده است. وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر سونامی سرطان گفت: سونامی سرطان را قبول ندارم و بر اساس اطلاعات دقیق از ایران و توسط بهداشت جهانی منتشر شده میزان شیوع سرطان در کشور ما از اغلب کشورها حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی کمتر است؛ بر طبق آمار ما عدد مبتلایان به سرطان در ایران در حد متوسط دنیاست و افرادی که این مسئله را عنوان می‌کنند از پزشکانی هستند که فقط بیماران سرطانی می‌بینند و به کل جامعه نگاه نمی کنند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: تحقیقات سرطان شروع شده و ما همکاری مشترک و خوبی با سایر موسسات داشته‌ایم و ما احتیاج داریم در پیشگیری از سرطان اقداماتی را انجام دهیم اما این را در نظر داریم که هر کاری که برای سرطان انجام می دهیم 10 تا 15 سال طول می‌کشد تا به نتیجه برسد.
ملک‌زاده افزود: آمار سرطان در ایران 100 در هر صد هزار نفر است که از متوسط کشورهای دیگر بیشتر نیست اما می‌توان گفت که نوع سرطان‌ها فرق کرده اما تعداد مبتلایان در کل بیشتر از دیگر کشورها نیست.


کد مطلب: 21132

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/21132/سونامی-سرطان-قبول-ندارم-آمار-ایران-۱۰۰-یکصد-هزار-نفر

میگنا
  https://www.migna.ir