پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۶ دی ۱۳۹۲ / ۱۶:۲۴
کد مطلب: 21151
۱

4 باور غلطي که پدر و مادرها با آن درگيرند

4 باور غلطي که پدر و مادرها با آن درگيرند
الهام مزلقاني متخصص نوزادان و کودکان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: قد کودکان به مسائل ژنتيکي و هورموني وابسته است. توصيه ما به پدر و مادرهايي که به نسبت داراي قد کوتاه هستند توصيه مي‌شود که مراقب باشند به موقع و قبل از سن بلوغ به پزشک مراجعه کنند تا پزشک با اقدام به موقع بتواند کمکي به افزايش قد کودک کند.

مزلقاني گفت: از موارد غير ژنتيک مي‌توان به کمبوي روي، کمبود خفيف پا شديد ويتامين A، آهن، کلسيم و يد اشاره کرد. مزلقاني اظهار داشت: اگر کودکي قبل از بلوغ به پزشک مراجعه کند پزشک با بررسي منحني رشد و مقايسه آن با استانداردهاي جهاني اگر متوجه اختلافي شود تشخيص مي‌دهد که کودک بايد از نظر بيمار‌ي‌ها و اختلافات هورموني بررسي و درمان شود و اگر از لحاظ هورموني طبيعي تشخيص داده شد مي‌توان با ترغيب کودک به ورزش و رژيم غذايي مناسب به افزايش قد کودک کمک کرد که حتي در مواقعي مي‌توان ده سانتي‌متر به اين افزايش قد کمک کنيم.

مزلقاني گفت: سن بلوغ در دختران دوازده تا چهارده سال است که اين عدد در پسرها پانزده تا هفده سال مي‌باشد که توصيه مي‌شود کودکان ورزش‌هايي مثل واليبال و بسکتبال را مخصوصاً در سن ده تا هفده سالگي حتماً تجربه کنيد چرا که اين سن را مي‌توان دوران طلايي براي کودکان و نوجوانان دانست.

وي اذعان داشت: نياز روزانه روي را مي‌توان در مصرف غلات و آجيل جستجو کرد. هويچ، خرمالو و ميوه‌هايي که به رنگ نارنجی هستند به علت وجود بتاکاروتن در آن‌ها که منبع خوب ویتامین A هستند، همچنین شیر، پنیر، گل کلم، برگ کلم و دانه کنجد هم منابع خوب ویتامین A هستند باید دانست که ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک شایانی می‌کند، فقرآهن موجب می‌شود که کودک وزن گیری خوبی نداشته باشد و قدش کوتاه شود همچنین چربی زیاد باعث می‌شود که پروتئین به حد نیاز به بدن کودک نرسد علاوه بر تغذیه دو عامل بسیار مهم در روند رشد کودک بسیار موثر است اول خواب آرام شبانه که باید عمیق باشد دوم در زمان فعالیت روزانه است زیرا در حالت ذکر شده هورمون‌های رشد به خوبی ترشح می‌شود.
فراهانی در رابطه با باورهای غلطی که در مردم وجود دارد گفت:
چهار باور غلطی که تقریباً پدر و مادرها با آن درگیرند عبارتند از:
1 –اینکه قد ارثی است وهیچ پدر و مادر قد کوتاهی نمی‌توانند فرزند بلند قدی داشته باشد.
2-- تجویز داروهای هورمونی قبل از سن بلوغ برای همه کودکان
3- مطمئن ترین راه افزایش قد جراحی است
4- دستگاه‌های لرزاننده و طب سوزنی راهی مناسب برای افزایش قد است که باید حتماً توجه داشت که هیچ کدام از این باورها صحیح نیست و فاکتورهای افزایش قد ژنتیک، هورمون، ورزش، تغذیه سالم، سلامت بدن، تحرک، خواب کافی شب هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند