شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ / ۱۵:۲۵
کد مطلب: 21344
۵
۱

درمان هايي براي گرفتگي صدا و سرفه

درمان هايي براي گرفتگي صدا و سرفه
در اين مطلب درباره گرفتگي صدا و در هفته بعد درباره سرفه مطالبي را براي شما بيان خواهيم کرد که در رفع اين مشکلات به شما کمک مي کند. در واقع علت گرفتگي صدا، ورم کردن تارهاي صوتي است که باعث مي شود هنگام صحبت کردن تارهاي صوتي نتوانند به هم نزديک شوند و نحوه ارتعاش آن ها تغيير کند و در نتيجه تن صدا هم عوض شود.
تورم تارهاي صوتي ممکن است به دلايل گوناگوني مثل سرماخوردگي هاي ويروسي، عفونت گلو وسينوزيت، استفاده بيش از حد از گلو وحنجره مثل داد و فرياد کردن و صحبت کردن با صداي بلند به مدت طولاني، پديده رفلاکس يا برگشت غذا از معده به مري (در اين افراد گرفتگي صدا در اول صبح بيشتر است و علاوه برآن علائم ديگري هم مثل سوزش سردل يا بدبو و بدمزه شدن صبحگاهي دهان وجود دارد)، دود سيگار، حساسيت هاي غذايي، دارويي يا فصلي، تغييرات يا مشکلات هورموني و بالاخره اضطراب و استرس اتفاق بيفتد. اگر گرفتگي صدا بدون هيچ دليل مشخصي اتفاق بيفتد و بيشتر از دو هفته طول بکشد و يا همراه با سرفه هاي خوني يا اشکال در بلع غذا باشد، به خصوص اگر سيگاري هم باشيد، بهتر است هرچه سريع تر به پزشک مراجعه کنيد.
خوشبختانه در اغلب موارد گرفتگي صدا مشکلي جدي نيست و بعد از مدتي (حداکثر يک هفته) خود به خود برطرف مي شود ولي انجام اقداماتي که بيان مي شود به رفع سريع تر آن کمک زيادي مي کند:
1- ترک سيگار در افراد سيگاري و دوري از دود سيگار در افراد غير سيگاري
2- مصرف مقادير زياد آب و نوشيدن مايعات نيم گرم مثل چاي کم رنگ يا شيرو عسل.( مصرف نوشيدني هاي سرد،گازدار و حاوي کافئين بالا مثل قهوه و شکلات داغ مي تواند مشکل شما را بدتر کند). يکي از نوشيدني هاي خانگي مناسب براي رفع گرفتگي صدا ، نوشيدني نشاسته است. به اين صورت که ابتدا مقداري نشاسته را در کمي آب سرد حل مي کنيم و بعد در حالي که آب جوش را به تدريج به آن اضافه مي کنيم، مرتب به هم مي زنيم تا در نهايت مايعي نسبتا غليظ به دست آيد. مي توانيد با کمي شکر يا نبات آن را شيرين کنيد يا بدون شيريني آن را به تدريج بنوشيد.

3- استفاده از دستگاه بخور در اتاق خواب و محيط منزل با مرطوب نگه داشتن هوا کمک زيادي به نرم شدن صدا مي کند. به ياد داشته باشيد غرغره کردن دهانشويه ها ممکن است باعث بدتر شدن مشکل شود.

4- سعي کنيد وقتي که صدايتان گرفته است کمتر صحبت کنيد يا تا حد امکان کوتاه مدت و با صداي آرام حرف بزنيد.
5- از خوردن غذاهاي تند، ترش و پرادويه خودداري کنيد.غذاهايي مثل سوپ مرغ و سبزيجات و اسفناج پخته مفيد است. مکيدن دانه هاي «به» نيز براي نرمي صدا موثر است ولي نبايد دانه ها را بجويد يا قورت دهيد.
6- اگر مشکل صداي شما به خاطر برگشت غذا از معده به مري است، شب ها موقع خواب سرتان را کمي بالاتر از بدن قرار دهيد، 3 تا 4 ساعت قبل از خواب از خوردن خودداري کنيد و با تجويز پزشک از داروهاي آنتي اسيد مثل شربت آلومينيوم- ام- جي استفاده کنيد.
7- گاهي گرفتگي صدا ممکن است به خاطر مصرف دارو ( مثل داروهاي ضد بارداري)، بعضي مشکلات هورموني مثل کم کاري تيروئيد يا حتي تغييرات هورموني خانم ها باشد. براي رفع اين مشکلات هم بايد با پزشک مشورت کنيد.
 

اختلال در هر قسمت از این معبر، موجب تغییر صدا می شود


پیشگیری
اگر یک بار دچار گرفتگی صدا شدید، می توانید از تکرار آن جلوگیری کنید:
خود را گرم کنید: کسی که زیاد از صدایش استفاده می کند، یک ورزشکار صوتی است و مانند هر ورزشکار دیگری باید قبل از شروع مسابقه خود را گرم کند. شما هم قبل از سخنرانی با آواز خواندن کمی گلویتان را تمرین بدهید. ماهیچه های گردن را با دست به آرامی بمالید و به راحتی نفس بکشیدو آرواره را ازاد بگذارید. شانه هایتان را در جهات مختلف بگردانید و آنها را به آرامی تکان دهید.
چند جرعه آب بنوشید. زبان را کمی در دهان حرکت دهید و بیرون بیاورید. چند خمیازه بکشید و با لبهای بسته صداهای آرامی را ادا کنید تا لرزش آنها را حس کنید. بعد از سخنرانی یا کنسرت نیز همین کارها را تکرار کنیدتا دچار گرفتگی صدا نشوید.

گلو را تحریک نکنید: دود سیگارف بخارهای شیمیایی و خاک اره سبب گرفتگی صدا می شوند. سیگار نکشید و با سیگاریها همنشین نشوید. در جاهایی که مواد محرک و خاک اره وجود دارد، ماسک بزنید.

صدا را صاف نکنید: صاف کردن صدا عادت بدی است که ترک آن سخت است. به جای آن اب دهان را قورت بدهید. یک عمل بلع را به آرامی انجام دهید، انگار واقعا لقمه ای را قروت می دهید.این کار احساس وجود چیزی در گلو را از بین می برد.

نزدیک به هم حرف بزنید: اگر در محیط پر سروصدایی مجبور به صحبت با کسی هستید، در میدان شنوایی او صحبت کنید. بهترین روش حرف زدن رودر رو استکه در آن شنونده حرکات لبها را نیز می خواند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
لطفا درمان دارویی گلو درد را هم به اش
تراک بگزارید
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...