جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۷
کد مطلب: 21400
۱

ايجاد مراکز مشاوره ازدواج با رويکرد همسريابي منتفي شد

ايجاد مراکز مشاوره ازدواج با رويکرد همسريابي منتفي شد
معاون وزير جوانان: همسريابي از طريق مراکز مشاوره ازدواج غير علمي است
رشد قارچ گونه سايت هاي همسريابي در فضاي مجازي، در کنار آسيب هاي اجتماعي ناشي از مراجعه جوانان به اين سايت ها که البته با معيارهاي ايراني و اسلامي نيز فاصله زيادي دارد قانون گذار را بر آن داشت تا يک ماده از قانون برنامه پنجم توسعه کشور را به ساماندهي اين امر اختصاص دهد.
ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه که در آن آمده است: به منظور ساماندهي و اعتبار بخشي مراکز مشاوره متناسب با فرهنگ اسلامي ـ ايراني و با تأکيد بر تسهيل ازدواج جوانان و تحکيم بنيان خانواده، تأسيس مراکز و ارائه هرگونه خدمات مشاوره‌اي روانشناختي ـ اجتماعي نيازمند دريافت مجوز بر اساس آيين‌نامه مصوب هيئت وزيران است.بر اساس اين ماده قانوني هيئت وزيران ۲ سال بعد از ابلاغ قانون برنامه پنجم توسعه،يعني در تاريخ 23مهرماه سال 91آيين نامه اجرايي اين ماده قانوني را در 12ماده به تصويب رساند و به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ کرد.
آيين نامه اي که بر اساس آن وظيفه صدور مجوز براي مراکز مشاوره ازدواج و تحکيم خانواده به عهده وزارت ورزش و جوانان است اما يک سال بعد هيئت تطبيق مصوبات دولت با قوانين مجلس شوراي اسلامي اين آيين نامه را برخلاف قانون تشکيل سازمان نظام روان شناسي و مشاوره مصوبه سال 82مجلس دانست و در نامه اي اين مسئوليت را از وزارت ورزش و جوانان سلب و به سازمان نظام روان شناسي واگذار کرد.البته طي اين مدت دفتر ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان آيين نامه اجرايي صدور مجوز براي مراکز مشاوره ازدواج و تحکيم خانواده را نيز تدوين کرده و قرار بود اولين مجوزها در تابستان امسال صادر شود.
مراکزي که علاوه بر مشاوره ازدواج امکان معرفي دختران و پسران مجرد را تحت نظارت خانواده هايشان به يکديگر نيز داشتند و مي توانستند در صورت فعاليت مثبت، براي دريافت مجوز ايجاد مراکز همسريابي نيز اقدام کنند. اما با تغيير رويکرد وزارت ورزش و جوانان در اين زمينه خبرها حاکي از منتفي شدن ايجاد مراکز مشاوره ازدواج با رويکرد همسريابي است در حالي که برخي کارشناسان با توجه به گسترش فعاليت غيرقانوني مراکز همسريابي و نيز نياز جامعه در پر کردن خلاء ريش سفيدان براي معرفي متقاضيان ازدواج به يکديگر ضرورت وجود چنين مراکزي را يادآور شده بودند.

مراکز مشاوره روان شناسي نبايد به محلي براي آشنايي زوج ها تبديل شود
دکتر عباسعلي اللهياري رئيس سازمان نظام روان شناسي و مشاوره در گفت وگو با خراسان ضمن تاکيد بر قانوني بودن صدور مجوز فعاليت هرگونه مرکز مشاوره توسط سازمان نظام روان شناسي گفت:طبق قانون تشکيل سازمان نظام روان شناسي ومشاوره که درسال 82به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است صدور مجوز فعاليت هرگونه مرکز مشاوره اعم از مرکز مشاوره ازدواج ،خانوادگي،تحصيلي،شغلي و ديگر تخصص ها برعهده سازمان نظام روان شناسي است و فقط اين سازمان مي تواند براي صدور مجوز مراکز مشاوره اقدام کند.

وي تصريح کرد: در قانون تشکيل سازمان نظام روان شناسي و مشاوره، مسئوليت صدور مجوز براي مراکز مشاوره برعهده سازمان نظام روان شناسي است و هيئت تطبيق قوانين مجلس فقط بر اجراي قانون تاکيد کرده و مصوبه هيئت دولت را با قانون مطابقت داده و به اين نتيجه رسيده است که صدور مجوز توسط وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزيستي کشور خلاف قوانين موجود است.
وي با تاکيد بر اين که سازمان نظام روان شناسي مخالف هرگونه فعاليت مراکز همسريابي است گفت:مراکز مشاوره روان شناسي نبايد به محلي براي آشنايي زوج ها تبديل شود، چراکه ازدواج مسئله مهمي است که تنها بايد با شناخت طرفين از يکديگر صورت گيرد . مراکز مشاوره تنها بايد به شناخت بهتر طرفين از يکديگر کمک کنند نه اين که باعث آشنايي آن ها شوند.
وي با تاکيد بر اين که در مقوله ازدواج نمي توان به شخصي امر و نهي کرد گفت:آشنا کردن زوج ها با يکديگر در فضاهايي خارج از خانواده خلاف اصول روان شناختي ازدواج است و امکان بروز طلاق دراينگونه ازدواج ها افزايش مي يابد.

اللهياري به خانواده ها توصيه کرد:پس از طي مراحل آشنايي دختر و پسر بايد در يکي از مراکز مشاوره تحت مشاوره هاي ازدواج قرار گيرند تا پس از انجام تست هاي دقيق روان شناسي و دريافت مشاوره هاي لازم براي انتخاب خود تصميم گيري کنند. بر اساس بررسي هاي انجام گرفته بيشتر زوج هاي جواني که به مشاوره هاي اصولي مشاوران ازدواج عمل کرده اند ازدواج موفقي داشته اند.

رئيس سازمان نظام روان شناسي افزود: زوج ها پيش از ازدواج بايد با شرکت در کلاس هاي مشاوره مهارت هاي زناشويي، ارتباط متقابل،مهارت هاي معنوي و مهارت هاي زندگي را طي کنند و پس از ازدواج نيز با استمرار روابط خود با مشاور نحوه فرزندپروري و ارتباط صحيح با همسر را بياموزند.

وي ضمن اعلام مخالفت خود با طرح وزارت ورزش و جوانان براي ايجاد مراکز مشاوره با هدف آشنايي زوج ها با يکديگر افزود: چنين اقدامي ادامه راه مراکز غير مجاز همسريابي و از نظر علم روان شناسي موضوعي غيرقابل قبول است.
به گفته اللهياري سازمان نظام روان شناسي در راستاي عمل به وظايف قانوني خود،پس از بررسي صلاحيت افراد داراي پروانه از سازمان براي صدور مجوز و پروانه فعاليت مرکز مشاوره ازدواج اقدام مي کند و هيچ گونه برنامه اي براي ايجاد مراکزي با هدف آشنايي زوج ها با يکديگر يا ايجاد مراکز همسريابي ندارد.

تغيير نگرش مسئولان وزارت ورزش و جوانان
دکتر محمود گلزاري معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نيز درگفت وگو با خراسان از تغيير نگرش مسئولان اين وزارت خانه در مورد مراکز مشاوره بارويکرد همسريابي خبر داد و هرگونه همسريابي اينترنتي يا آشنايي از طريق مراکز مشاوره و همسريابي را غير علمي و اصولي دانست.
وي با تاکيد بر تغيير رويکرد در وزارت ورزش و جوانان در حوزه ازدواج اظهار داشت: آن چه در دوره قبلي مد نظر مسئولان وزارت ورزش و جوانان بوده است امروز رويکرد وزارت ورزش و جوانان نيست و اين مجموعه عزمي براي صدور مجوز مراکز مشاوره ازدواج ندارد و مسئولان وزارت ورزش و جوانان مکلف به اجراي قانون و صدور مجوزها از طريق سازمان نظام روان شناسي هستند.
وي خاطرنشان کرد:پيش از اين مسئولان دفتر ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان طرحي را تدوين کرده بودند که در نهايت با مجوز وزارت ورزش و جوانان مراکز مشاوره ازدواج و تحکيم خانواده مجاز به معرفي دختر و پسر به يکديگر البته تحت نظارت والدين مي شدند،اما اين طرح هم اکنون مسکوت مانده و معاونت ساماندهي امور جوانان مخالف فعاليت مراکز يا سايت هايي براي آشنايي دختر و پسر با يکديگر است.
وي وجود هرگونه اختلاف بين سازمان نظام روان شناسي و وزارت ورزش و جوانان بر سر اختيار قانوني صدور مجوز تشکيل مراکز مشاوره ازدواج و تحکيم خانواده را رد کرد و گفت:پيش از اين اختلافاتي بين ۲ مجموعه سازمان نظام روان شناسي و وزارت ورزش وجوانان وجود داشته اما اين اختلاف نظرها برطرف شده است و وزارت ورزش و جوانان هيچ حقي براي صدور مجوز تشکيل مراکز مشاوره براي خود قائل نيست.میگنا دات آي آر، ضمن اين که در نظر داريم پس از برگزاري جلساتي مشترک با مسئولان سازمان نظام روان شناسي به هم گرايي بيشتر در زمينه هاي مختلف از جمله فعاليت هاي مراکز مشاوره دست يابيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...