پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۹
کد مطلب: 21406
۰

کشف خواص جدید در سه داروی پرکاربرد معده توسط محقق ایرانی

به گزارش ایسنا، کارکرد حیاتی کبد در بدن، نقش دستاوردهای تحقیقاتی برای افزایش محافظت از آن را پررنگ می‌کند. از سویی دیگر، آنتی‌اکسیدان‌ها(موادی که از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سلولها جلوگیری می‌کنند) نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها بویژه سرطان‌ها دارند؛ بنابراین این دستاورد تحقیقاتی، می‌تواند دریچه‌ای جدید به روی مطالعات علوم دارویی با هدف تولید داروهای جدید با خواص آنتی‌اکسیدانی، ضددرد و محافظت‌کننده از کبد باشد.

دکتر محمد علی ابراهیم‌زاده، متخصص شیمی دارویی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران که با همکاری امیر حسین احمدی، صائب احمد اشرفی، دکتر محمد کرمی، دکتر محمد رضا مهدوی و سهیل سعیدی این طرح را به انجام رسانده است، در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره این دستاورد مطالعاتی گفت: در این تحقیق، فعالیت آنتی‌اکسیدانی این داروها با روش‌های به‌دام‌اندازی رادیکال آزاد DPPH، احیاکنندگی، به‌دام‌اندازی رادیکال نیتریک اکساید و نیز هیدروژن پراکساید مورد ارزیابی قرار گرفت و اثر ضد دردی نیز با روش صفحه داغ در موش‌ها بررسی شد.

پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: همچنین اثر محافظت کبدی سایمتیدین، رانیتیدین و فاموتیدین در مقابل سمیت کبدی القاء شده توسط تترا کلرید کربن با اندازه گیری سطح آنزیم سرمی آلانین ترانس آمیناز، آسپارتات ترانس آمیناز و الکالین فسفاتاز بررسی شد.

دکتر ابراهیم‌زاده با اشاره به این که این بررسی طی سالهای 2009 و 2010 با مطالعه بر روی 150 موش انجام شده است گفت: نتایح مطالعه، حاکی از آن بود که تمامی ترکیبات، اثر ضد دردی قابل ملاحظه و وابسته به دوز بر موش سوری داشته و پیش درمانی موش‌ها با سایمتیدین، رانیتیدین و فاموتیدین برای سه روز متوالی، موجب کاهش سطح سرمی آنزیم‌های ذکر شده در سمیت کبدی القا شده با تترا کلرید کربن در موش های سوری شد.

به گزارش ایسنا، در مطالعات دارویی، پس از کشف آثار و خواص جدید داروهای موجود، سالها زمان لازم است تا محققان موفق به تولید داروهای جدید بر پایه ساختار کشف شده در داروهای موجود شوند. بر این اساس کشف خواص جدید در داروهای موجود توسط محققان علوم دارویی، بدان معنا نیست که مصرف‌کنندگان خودسرانه اقدام به داروهای نامبرده شده برای کاهش درد یا مصارف دیگر کنند. دکتر محمد علی ابراهیم‌زاده، دارای 12 مقاله در مجلات علمی- پژوهشی داخلی و 113 مقاله در مجلات علمی- پژوهشی خارجی طی 8 سال اخیر بوده است.
از این طرح تحقیقاتی یک مقاله با عنوانHepatoprotective, antinociceptive and antioxidant activities of cimetidine, ranitidine and famotidine as histamine H2 receptor antagonists در ژورنال Fundamental & Clinical Pharmacology در سال 2011 منتشر شده است.
این طرح همچنین برنده رتبه سوم محققین در بخش علوم دارویی نوزدهمین جشنواره تحقیقات پزشکی رازی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند