شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹ / ۱۸:۱۱
کد مطلب: 2143
۰

جدول مقایسه‌ میزان تقدیر از محققان در داخل و خارج کشور

جهان در حال پیشرفت است پیشرفتی که بخش بزرگی از آن مدیون علم و توسعه علمی کشورها است و این کشورها به چنین پیشرفتهایی دست نخواهند یافت مگر اینکه از پژوهشگران خود به شکلی شایسته پشتیبانی کنند. در گزارشی میزان تقدیر از محققان داخلی و خارجی در جشنواره های مختلف را مقایسه کرده ایم.
به گزارش خبرنگار مهر، در جهان مدرن، کشورها در کنار انواع رقابتهایی که در زمینه های مختلف سیاسی، دستیابی به قدرت، سرمایه و انرژی با یکدیگر دارند، در پژوهشهای علمی نیز با یکدیگر به شدت در رقابتند در حالی که در بسیاری از موارد در پروژه های پژوهشی با یکدیگر همکاری دارند و بی تفاوت به موضع گیری های سیاسی یا اجتماعی کشورها نسبت به یکدیگر، تنها بر روی موضوعات علمی متمرکز شده و تلاش می کنند با ابداع یا کشف پدیده ای جدید یکی از مشکلات بشریت را مهار یا رفع کنند. اولین عامل انگیزشی در میان دانشمندان و پژوهشگرانی که کار بر روی پروژه ای تحقیقاتی را آغاز می کنند، علاقه آنها به موضوعی است که برای تحقیق انتخاب کرده اند و یا اضطرار کشف یک موضوع. برای مثال کشف عامل یک بیماری مسری می تواند عامل مناسب دیگری برای انجام یک مطالعه علمی به شمار رود. اما مطالعات آکادمیکی که در دوره های زمانی تعیین شده منجر به افزایش تولیدات علمی کشورها می شوند نیازمند انگیزه ای قوی تر و پردوام تر خواهد بود که عدم وجود آن می تواند ثابت قدم ترین محققان را با مشکلات متعددی مواجه کند. اختصاص بودجه پژوهشی و یا اهدای جوایز نقدی به شکلهای مختلف و از طریق رقابتهای علمی داخلی یا بین المللی از جمله راهکارهای ایجاد انگیزه و حس رقابت و در نهایت موفقیت در میان محققان است زیرا آشکار است که بدون وجود سرمایه کافی برای ادامه پیدا کردن یک مطالعه علمی، علاوه بر از نابودی موقت یا دائمی انگیزه محققان، پروژه علمی که شاید برای مهار معضلی حیاتی کاملا کارساز بوده باشد متوقف و به دست فراموشی سپرده خواهد شد. از این رو است که بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، پژوهشهای علمی خود را در بالاترین درجه اهمیت قرار داده و بخش بزرگی از بودجه کشور را به کمک و تقویت این پروژه ها اختصاص می دهند در حالی که از سویی دیگر با برگزار کردن انواع رقابتهای بین المللی و یا کشوری توسط سازمانها و انجمنهای علمی معتبر، فرصتی مجزا را برای کمک مالی و اعتبار بخشی به پروژه های علمی به وجود می آورند. با این حال بحران اقتصادی جهانی بر روی روند انجام پروژه های علمی در کشورهای مختلف بی تاثیر نبوده است و پس از آغاز این بحران، بسیاری از کشورها بودجه برخی از پروژه های علمی خود را کاهش داده و یا به طور کلی قطع کرده اند، برای مثال می توان به پروژه فیزیکی برخورد دهنده تواترون در آمریکا اشاره کرد که بر خلاف خواسته فیزیکدانان برای تمدید دوران مطالعاتی و فعالیت برخورد دهنده، دولت آمریکا بودجه پروژه را قطع کرده و تواترون تا پایان ماه نوامبر خاموش خواهد شد. اما روند برگزاری رقابتهای پژوهشی در جهان همچنان ادامه دارد. از مراسم بین المللی معتبری مانند جوایز نوبل گرفته تا جوایزی که توسط انجمن پیشبرد علوم آمریکا AAAS اهدا می شوند، دانشمندان جهان در قالب گروه های بین المللی یا داخلی برای دست پیدا کردن به این جوایز که در کنار اعتبار جهانی، به واسطه تامین هزینه های تحقیقاتی برای مدتی تعیین شده، امکان ادامه یافتن تحقیقات را به وجود می آورد، با یکدیگر در رقابتند.
    جدول مقایسه میزان جوایز محققان علمی در   ایران و مجامع بین المللی پژوهشگران برگزیده یک پلاک و 5   سکه نوبل یک مدال طلا، یک دیپلم افتخار و 3.1   میلیون دلار   جایزهٔ فیلدز   یک مدال طلا به همراه 15 هزار   دلار جوایز لَسکِر   یک تندیس و جایزه نقدی 250 هزار دلار  جایزه آلبرت اینشتین یک دیپلم افتخار، یک مدال یادبود و جازه نقدی برابر 10 هزار دلار رقابت ایکس پرایز مبلغ این جایزه 10 میلیون دلار رقابت جام تصور مایکروسافت 25 هزار دلار
نوبل جایزه نوبل یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین جوایز جهانی است که یک محقق یا دانشمند می تواند آن را دریافت کند. این جایزه توسط بنیاد نوبل و در 6 رشته که در میان آنها سه رشته علمی وجود دارد، فیزیک، شیمی، و پزشکی، به برندگان پروژه های تاثیرگذار و مهم علمی اهدا می شود. در حالی که تنها عنوان جایزه نوبل می تواند برای جاری شدن سیلی از پشتیبانان مالی برای ادامه تحقیق دانشمندی که جایزه را دریافت کرده، کافی باشد اما بنیاد نوبل جوایز ارزشمندی را برای برندگان خود در نظر گرفته است. جوایزی که برندگان نوبل اهدا می شود در حال حاضر شامل یک مدال طلا، یک دیپلم افتخار و 3.1 میلیون دلار پول است که این جوایز، در صورتی که چند برنده برای زمینه تحقیقاتی خاصی انتخاب شده باشند، میان آنها تقسیم خواهد شد. اصولا اهدای این مبلغ با این هدف صورت می گیرد که برندگان نوبل، به دور از فشار تامین هزینه‌ها، به کار و پژوهش خود ادامه دهند. نشان فیلدز یا نوبل ریاضی به گزارش مهر، جایزهٔ فیلدز یا نشان فیلدز جایزه‌ معتبر دیگری است که به ابتکار ریاضی‌دان کانادایی "جان چارلز فیلد" هر چهار سال یکبار در جریان کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضی‌دانان جوان کمتر از چهل سال که کار ارزنده‌ای در دانش ریاضی انجام داده باشند، اهدا می‌شود. از آنجایی که جوایز نوبل شامل علم ریاضی نشده است، این جایزه را با نام نوبل ریاضی نیز می شناسند. نوبل ریاضی شامل یک مدال طلا به همراه 15 هزار دلار کانادا جایزه نقدی است. بر روی این مدال طلا تصویر نیم رخ ارشمیدس حکاکی شده‌است.
 
جایزه لکسر
 
جوایز لَسکِر که برای اولین بار در سال 1946 اهدا شده است به افراد در قید حیاتی اهدا می شود که در پیشبرد و توسعه علوم پزشکی تاثیر بسزایی داشته باشند. این جایزه توسط بنیاد لسکر اهدا شده و جوایزی که توسط این بنیاد اهدا می شوند به جوایز نوبل آمریکا شهرت دارد، در حالی که تا به حال 76 نفر از برندگان جایزه لسکر موفق به دریافت جایزه نوبل نیز شده اند.
 
جوایز لسکر در چهار بخش تحقیقات پایه پزشکی، تحقیقات پزشکی بالینی، جایزه خدمات عمومی در پزشکی و دستاوردهای ویژه در زمینه علوم پزشکی اهدا می شوند. جوایز این بنیاد شامل یک تندیس و جایزه نقدی 250 هزار دلاری است.
 
جایزه آلبرت اینشتین
 
به گزارش مهر، جایزه جهانی آلبرت اینشتین جایزه ای است که به صورت سالانه توسط شورای جهانی فرهنگ به منظور شناسایی و ایجاد انگیزه برای تحقیقات علمی و تکنولوژیکی با تمرکز بر روی مطالعاتی که بتوانند برای بشریت سودمند واقع شوند به برگزیدگان اهدا می شود.
 
این جایزه معتبر جهانی که به افتخار فیزیکدان و دانشمند مشهور آلبرت اینشتین نامگذاری شده است شامل یک دیپلم افتخار، یک مدال یادبود و جازه نقدی برابر 10 هزار دلار است.
 
رقابت ایکس پرایز
 
با توجه به حیاتی بودن علوم فضایی برای کشور آمریکا، کشوری که در تلاش است اعتبار سابق خود را در پیشرو بودن در علوم فضایی حفظ کند، رقابت جایزه فضایی انصاری-ایکس پرایز را به عنوان یکی از مشهور ترین جوایزی که برای پیشبرد علوم فضایی در این کشور اهدا می شود را برگزار می کند. این جایزه که در ابتدا ایکس پرایز نام داشته و پس از مشارکت اولین توریست فضایی زن، انوشه انصاری و امیر انصاری به انصاری-ایکس پرایز شهرت یافته با هدف ساخت و پرتاب اولین فضاپیمای سرنشین دار و قابل استفاده مجدد توسط سازمانی غیر دولتی اهدا می شود.
 
مبلغ این جایزه 10 میلیون دلار است و برای اولین بار در سال 2004 به پروژه ای تعلق یافت که اجرای آن به پشتیبانی مالی شرکت مایکروسافت صورت گرفته بود.
 
بنیاد ایکس پرایز در ادامه فعالیتهای فضایی خود و با مشارکت با شرکت گوگل جایزه علمی دیگری را به مبلغ 30 میلیون دلار و به گروهی از محققان اهدا خواهد کرد که بتوانند با موفقیت فضاپیمایی را به سوی ماه پرتاب کنند، آن را بر روی سطح ماه فرود آورده و به همراه روباتی بر روی سطح ماه سفر کنند و در عین حال اطلاعات و تصاویری را به زمین ارسال کنند.
 
رقابت "گوگل ماه ایکس پرایز" با هدف جذب توان علمی دانشمندان دنیا در ساخت روباتها و کاوشگرهایی است که با حداقل هزینه، توانایی حرکت روی ماه را دارند. از مجموع جایزه 30 میلیون دلاری "گوگل ایکس پرایز"، 20 میلیون دلار به کسانی که یک کاوشگر ارزان را ساخته و آن را در ماه فرود آورند و دو پاداش پنج میلیون دلاری هم به کسانی که موفق شوند کاوشگر خود را در سطح ماه بیش از 500 متر حرکت دهند و یا کسانی که روبات ماه نورد خود را در نزدیکی بقایای فضاپیمای آپولو فرود آورند، اعطا می شود.
 
رقابت جام تصور مایکروسافت 
 
رقابت "جام تصور" از دیگر رقابتهای بین المللی است که همه ساله "8 هدف هزاره" را که طبق گفته سازمان ملل متحد باید بتوانند تا سال 2015 امید زندگی میلیونها نفری را که در افسرده ترین نواحی زمین زندگی می کنند بهبود بخشند، معرفی می کند. "جام تصور" مهمترین رقابت بین المللی انفورماتیک، نوآوری در فناوری و خلاقیت است که ذهن دانشجویان پنج قاره را به کار می گیرد.
 
مایکروسافت از هشت سال قبل به طور مرتب این رقابت بین المللی را برگزار می کند. رتبه اول این رقابت جهانی جایزه ای برابر 25 هزار دلار را برای ادامه دادن به تحقیقات خود دریافت خواهد کرد.
 
همانطور که گفته شد جوایز بین المللی و یا داخلی در کشورهای مختلف غالبا از بخش نقدی قابل توجهی برخوردارند، در غیر این صورت اعتبار و شهرت جایزه دریافت شده به اندازه ای تاثیرگذار است که به خودی خود محقق و پروژه اش را به گزینه ای قابل انتخاب برای پشتیبانان مالی پروژه های علمی و تحقیقاتی تبدیل خواهد کرد.
 
تعداد رقابتهای علمی و جوایزی که با هدف ایجاد انگیزه و اعتبار بخشی به محققان و دانشمندان جهان اهدا می شود، بیشمار است و واضح است که هر کشوری متناسب با سطح علمی و فاصله علمی که با سطح جهانی دارد، به این شکل باید از محققان و پژوهشگران داخلی خود پشتیبانی کند تا بتوانند با کمک گرفتن از این پشتیبانی داخلی به موفقیتهای جهانی دست پیدا کرده و ایده و یا نظریه خود را در سطح کشوری یا جهانی جامه عمل بپوشانند.
 
------------------------------------
  گزارش: سمیرا مصطفی نژاد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.