جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ / ۱۷:۲۶
کد مطلب: 21507
۲

مبتلایان به اختلال شخصیت وابسته نمی‌توانند تصمیم بگیرند/وابستگی عاطفی اختلال نیست

مبتلایان به اختلال شخصیت وابسته نمی‌توانند تصمیم بگیرند/وابستگی عاطفی اختلال نیست
افشین یداللهی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: مبتلایان به اختلال شخصیت وابسته افرادی هستند که به شدت وابسته می‌شوند و چنانچه با مبتلایان بدرفتاری شود باز هم نمی‌تواند فردی را که به او وابسته شده‌اند، رها کنند.
وی افزود: مبتلایان فکر می‌کنند بدون افرادی که به آنها وابسته شده اند نمی‌توانند به زندگی‌شان ادامه دهند و بدون آنها دچار عدم کنترل زندگی‌شان می‌شوند.
یداللهی گفت: مبتلایان به اختلاس شخصیتی وابسته فکر می‌کنند فردی که به او وابسته هستند باید مدیریت زندگی‌شان را برعهده بگیرد.
وی افزود: مبتلایان قادر به تصمیم‌گیری حتی در مورد امور روزمره خود نیستند، این افراد معمولاً مسئولیت‌پذیر نبوده، اعتماد به نفس پایینی دارند، قادر به مراقبت‌ از خود نیستند، درصدد جلب اطمینان و رضایت دیگران هستند و از مخالفت با دیگران می‌ترسند.

این روانپزشک تصریح کرد: بعضی اوقات مبتلایان به صورت منفعلانه رفتارهای تهاجمی و پرخاشگری از خود نشان می‌دهند و خشم خود را به صورت غیر مستقیم به طرف مقابل که به او وابسته‌اند نشان دهند. این متخصص بهداشت روان گفت: این افراد وابستگی شدیدی به افرادی که به آنها وابسته‌اند پیدا می‌کنند و این موضوع به صورت افت عملکرد و آزادی عمل برای خیلی از تصمیم‌ها و مسائل روزمره زندگی‌شان می‌شود.

وی افزود: البته همه کسانی که وابسته می‌شوند اختلال شخصیت وابسته ندارند. اختلال شخصیت مسئله‌ای طولانی و مداوم است. یداللهی اظهار داشت: افرادی هستند که در رابطه‌ای عاطفی وابسته می‌شوند و بعداز مدتی از این فضا و رابطه بیرون می‌‌آیند و پس از مدتی تجربه‌ای کسب می‌کنند و بعد ممکن است به فرد دیگری وابسته شوند.

وی تصریح کرد: رواندرمانی توسط متخصص بهداشت روان مانند روانشناسان بالینی در درمان این اختلال موثر است. این روانپزشک خاطر نشان کرد: مبتلایان به اختلال شخصیت وابسته،‌ در طول زندگی‌شان به افرادی وابسته‌اند و التهاب و حرارت کسی را که به لحاظ عاطفی عاشق شده‌است را نشان نمی دهند اما این روند مستمر است این اتفاق به خاطر وابستگی عاطفی نسبت به ویژگی شخصیتی این افراد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم