کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کوزه خاکستر فروید شکست!

28 دی 1392 ساعت 9:17

کوزه عتیقه حاوی خاکستر جسد «زیگموند فروید»، روانشناس و نظریه‌پرداز معروف حین سرقت شبانه شکسته شد.


به گزارش ایسنا، سارقانی که قصد داشتند کوزه دو هزار و 300 ساله دربردارنده خاکستر باقی‌مانده از «زیگموند فروید»، پدر علم روانشناسی و همسرش «مارتا بارنیز» را بدزدند، موجب شکسته شدن این اثر تاریخی شدند. این کوزه که قدمت آن به 300 سال پیش از میلاد می‌رسید، در مرده‌سوزخانه‌ای واقع در شمال لندن نگه‌داری می‌شد.

زیگمویند فروید
 ظرفی که اکنون تقریبا از دست‌رفته، از جمله آثار یونان باستان و از مجموعه عتیقه‌های شخصی زیگموند فروید بود. این کوزه پس از درگذشت فروید 83 ساله در 1939 و سوزانده شدن جسدش در «گلدرز گرین»، در معرض دید عموم قرار گرفت. زمانی که همسر او در سال 1951 درگذشت، خاکستر او هم به باقی‌مانده جسد فروید اضافه شد.
این کوزه هم، مانند کاناپه‌ معروف فروید، هدیه‌ای بود از طرف یکی از مراجعه‌کنندگان این روانشناس معروف. شاهزاده «ماری بوناپارت» نواده ناپلئون که از علاقه‌ی وافر فروید به هنر یونان باستان مطلع بود، این گلدان را به او بخشیده بود. بناپارت که خود بعدها روانشناس شد، به فروید و خانواده‌اش کمک کرد تا در سال 1938 از نیروهای نازی فرار و وین را ترک کنند.
به گزارش بی.بی.سی، رییس خانه‌موزه فروید و کارآگاه مخصوص این پرونده، این اقدام را به شدت محکوم کردند و از بابت شکسته شدن چنین یادگاری‌ ارزشمندی ابراز تأسف کردند. به گفته کارکنان مرده‌سوزخانه «گولدرز گرین»، کوزه فروید به شدت آسیب دیده و باید به محل امنی منتقل شود.
خاکستر اجساد شخصیت‌های بزرگی چون «برام استوکر» خالق رمان «دراکولا»، «انید بلاتیون» نویسنده معروف، «کینگزلی ایمیس»، «آنا پاولووا» بالرین مشهور، «مارک بولان» ستاره موسیقی راک، «نویل شبرلین» نخست‌وزیر سابق انگلیس، «جو اورتون» نمایشنامه‌نویس، «پیتر سلر» و «سید جیمز» از بازیگران معروف سینما، در این مکان نگه‌داری می‌شود.


کد مطلب: 21525

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/21525/کوزه-خاکستر-فروید-شکست

میگنا
  https://www.migna.ir