چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۴
کد مطلب: 21631
۰

فرزندپروری از رانندگی سخت‌تر است/خانواده‌ها باید کلاس بروند

به گزارش میگنا، محمد عفت‌پناه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در بحث تعداد فرزندان مدل تربیت فرزند، داشتن رابطه خوب با خانواده و خانواده سالم به لحاظ بهداشت روانی در تربیت فرزند از هر چیزی مهمتر است.

وی افزود: مدل فرزندپروری برای تربیت فرزندان اهمیت بسیاری دارد حتی اگر خانواده‌ای یک فرزند دارد و تمایل به داشتن فرزند دیگری ندارد می‌تواند با تربیت درست آینده فرزندش را به مسیر درستی هدایت کند. استادیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: فرزندسالاری در خانواده‌هایی که یک فرزند دارد بیشتر از چند فرزندی دیده می‌شود.

وی افزود: برقراری رابطه مثبت، تأیید و تشویق رفتارهای مثبت کودک، داشتن قانون و چارچوب در خانه و وقت گذاشتن والدین برای آموزش مهارت‌های جدید به کودک در رشد و تربیت کودک مؤثر است. این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: کودک نیاز دارد مهارت‌های جدید را در زندگی یاد بگیرد و اگر خانواده خودش نمی‌تواند این الگو را آموزش دهد باید از طریق اقوام و جامعه آن را به کودک آموخته تا فرزند آن را درونی کند.

عفت‌پناه تصریح کرد: نکته‌ای که در اینجا مهم است اصول مدیریت رفتارهای نامطلوب است. وقتی کودک لجبازی می‌کند که قشقرق به راه می‌اندازد باید با تقویت منفی جلوی گسترش رفتار او را گرفت. این متخصص بهداشت روان اظهار داشت: خانواده‌هایی که یک فرزند دارند باید روابط اجتماعی خود را تقویت کرده و گسترش دهند.

وی افزود: کودکان خانواده‌های تک فرزند به دلیل اینکه برادر و خواهر ندارند برای گسترش روابط اجتماعی باید به مهدکودک بروند یا با اقوام مورد اطمینان رفت و آمد بیشتری کنند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ادامه داد: خانواده‌هایی که چند فرزند دارند از تمام فرزندان برای مشارکت در امور خانه کمک می‌گیرند در حالی که در خانواده‌های تک فرزند این مسئولیت‌پذیری از کودک سلب و پدر و مادر بار مسئولیت خانه را برعهده می‌گیرند. عفت‌پناه گفت: خانواده‌های تک فرزند باید فرزندانشان را مسئولیت‌پذیر بار بیاورند و از آنها بخواهند تا در امور خانه مشارکت کنند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان اظهار داشت: آموزش مدیریت اقتصاد خانواده به فرزند باید به گونه‌ای باشد که او یاد بگیرد از خانواده‌اش چه خواسته‌ای داشته باشد. براین اساس توصیه می‌شود در سیر مراحل رشد کودک مقداری پول توجیبی به او داده شود تا مدیریت اقتصاد شخصی را یاد بگیرد.
عفت‌پناه گفت: در روابط بین فردی خانواده‌های تک‌فرزند حمایت‌گر و به لحاظ اجتماعی موفق‌ترند در حالی که در بحث سلامت روان تحقیقات نشان داده که سلامت روان در خانواده‌های پرجمعیت بیشتر از آنهایی است که یک فرزند دارند. این استادیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: خیلی وقت‌ها خانواده‌ها توقعاتی از تک فرزندها دارند و چون خواهر و برادر ندارند مسئولیت‌های زیادی به آنها محول می‌شود لذا این فرزندان فکر می‌کنند باید زودتر از دیگران بزرگ شوند. خانواده‌ها باید از دادن انتظارات زیاد به تک فرزند اجتناب کنند.

وی ادامه داد: خانواده‌ها نباید به طور افراطی به تک فرزند محبت و توجه کنند و باید مثل خانواده‌های دیگر که چند فرزند دارند فضای آزادی برای بروز رفتارهای طبیعی از خود نشان دهند. وی گفت: گاهی شرایط تربیتی سختی از سوی والدین برای تک فرزند در نظر گرفته می‌شود در حالی که پدر و مادر باید بدانند که فرزند از آنها مجزا است و نباید با آمال‌ها‌ی خود، کودک را تحت فشار قرار دهند زیرا محیط کودک با پدر و مادر متفاوت است.

عفت‌پناه گفت: اصول فرزندپروری در خانواده‌های تک فرزندی و چند فرزندی یکسان است و خانواده‌ها باید به این نکته توجه کنند که با رفتارهای نادرست و توجه افراطی به تک فرزند زمینه‌ساز فرزندسالاری را در خانواده به وجود نیاورند.

وی اظهار داشت: همانطور که برای استفاده از خودرو به آموزشگاه رانندگی می‌رویم برای بچه‌دار شدن قبل و در زمان بارداری باید آموزش‌های لازم در زمینه فرزندپروری را بیاموزیم.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ادامه داد: این مهم در مراکز مختلف بهداشتی درمانی و مراکز روانشناسی و روانپزشکی انجام می‌شود. همان طور که اشاره شد برای رانندگی باید به کلاس رانندگی رفت در حالی که رانندگی فی‌نفسه آسانتر از تربیت فرزند است. متأسفانه برخی خانواده‌ها به تجربیات پدر و مادرشان برای تربیت فرزند بسنده می‌کنند در حالی که شرایط جامعه امروز تغییر کرده است.
عفت‌پناه خاطرنشان کرد: موضوع اینترنت و دنیای مجازی چیزی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن بگذریم بسیاری از خانواده‌ها امروز با این موضوع دست به گریبانند برای شناخت دنیای مجازی و رایانه باید آن را بشناسیم و از کسانی که تجربه‌ای در این زمینه ندارند راهنمایی بخواهیم چرا که ممکن است با راهنمایی غلط مسیر تربیت فرزند را منحرف سازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو