شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ / ۲۰:۲۸
کد مطلب: 21667
۱

آلودگی هوا، مضرتر از سیگار و قلیان

به گزارش ایرنا، دکتر ˈرویا کلیشادیˈ روز پنجشنبه در همایشی به مناسبت هفته هوای پاک در اصفهان افزود: آلودگی هوا موجب اختلال در لایه درونی رگ های بدن می شود.
وی افزود: این امر باعث بروز سکته های قلبی و مغزی در نوجوانان و جوانان 10 تا 18 سال می شود و سن سکته را کاهش می دهد.
مشاور سازمان جهانی بهداشت در زمینه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر تصریح کرد: مواد مضر موجود در هوا موجب پیری سلول ها و ایجاد بیماری در آن ها می شود.
وی عنوان کرد: آلودگی هوا جهش های ژنتیکی از جمله جهش ژن (CYP1A1) در جنین را به دنبال دارد و این بیماری در زمان کودکی و یا سنین بالاتر خود را نشان می دهد.
این متخصص بیماری های اطفال با اشاره به اینکه شیرمادر حتی در صورت آلودگی از شیر خشک مفیدتر است، اظهار کرد: شیر مادران در معرض آلودگی هوا دارای درصد بالایی سرب، کادمیوم، جیوه و آرسنیک است.
وی خاطرنشان کرد: 90 درصد بانوان، 70 درصد مردان و 60 درصد کودکان شهر اصفهان دچار کمبود ویتامین دی (D) هستند که این امر نیز ناشی از آلودگی هوا است و برخلاف رویت نور خورشید اثرات مفید آن حذف می شود. کلیشادی افزود: بالا بودن آلاینده های موجود در هوا بر بروز چاقی در افراد به دنبال ترشح غیراصولی غدد بدن موثر است و باعث اختلالات چربی در خون می شود.
وی بابیان اینکه مصرف سبوس، سبزیجات با رنگ زرد و سبز تیره، مایعات، لبنیات، انار، انواع روغن های کلزا و زیتون در کاهش اثرات مضر آلودگی هوا موثر است، گفت: مصرف عناب تازه، اثرات آلودگی هوا بر شیر مادران را کاهش می دهد.

بنیانگذاز جمعیت سبز و نماینده تشکل های زیست محیطی استان اصفهان نیز گفت: توسعه صنعتی در استان ها باید براساس ظرفیت باشد و استان اصفهان ظرفیت توسعه صنایع موجود را ندارد. ˈمهدی بصیریˈ افزود: فعالیت صنایع باید متناسب با اقلیم و اکولوژی مناطق باشد و اخلاق زیست محیطی رعایت شود.

وی با بیان اینکه باید از ایجاد صنایع آلاینده در نزدیکی شهر اصفهان جلوگیری شود اظهارکرد: همانند سایر نقاط دنیا باید برای این گونه صنایع، مالیات های زیست محیطی وضع شود.
وی هوای اصفهان را نه تنها آلوده بلکه مسموم خواند و افزود: در این زمینه آمارهای صحیح و اطلاع رسانی های مناسب به شهروندان ارائه شود.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: باید بر توسعه انرژی های پاک در کشور سرمایه گذاری شود زیرا افزایش بیماران سرطانی نشان دهنده بحران آلودگی هوا در استان های کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ