کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در هر 8 ثانیه یک نفر بر اثر استعمال دخانیات می‌میرد

5 بهمن 1392 ساعت 15:14

تحقیقات سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که در هر ٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد.


به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج جدیدترین تحقیقات ، استعمال دخانیات علاوه بر سرطان ریه موجب بروز سرطان سینه ، روده، دیابت ، آرتروز و ضعف ماهیچه ای می شود . ˈبوریس لوشنیاکˈ جراح عمومی آمریکایی به تازگی گزارش جدیدی با عنوان ˈعوارض بهداشتی سیگار کشیدنˈ منتشر و در آن سیگار را به صورت یک عامل خطر ساز جدی معرفی کرد که تمام ارگان های بدن را بیمار می کند.

بر این اساس ، سرطان های راست روده و کبد از جمله بیماری هایی هستند که در فهرست بیماری های ناشی از سیگار کشیدن قید شده اند. براساس این گزارش قرار گرفتن در معرض دود سیگار موجب ابتلا به سکته مغزی در افراد غیر سیگاری نیز می شود.

لوشنیاک در این گزارش آورده است که نحوه ساخت سیگار و مواد شیمیایی داخل آن در طول این سال ها تغییر کرده که برخی از این تغییرات به افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه منجر شده است. در این گزارش همچنین آمده است که در طول پنج دهه، بیش از 20 میلیون آمریکایی بر اثر سیگار کشیدن جان خود را از دست دادند و سیگار سالانه حدود نیم میلیون نفر را در آمریکا به کام مرگ می کشاند.

براساس این گزارش همچنین سالانه حدود 16 میلیون نفر در آمریکا به بیماری های ناشی از سیگار کشیدن مبتلا می شوند. به گفته این محقق، در آمریکا بیش از 289 میلیارد دلار در سال هزینه مراقبت های مستقیم پزشکی و سایر خسارت های اقتصادی ناشی از سیگار کشیدن می شود.

در این گزارش آمده است: از هر 13 کودک و نوجوان زیر 18 سال یک نفر سالانه به دلیل ابتلا به بیماری های مرتبط با سیگار کشیدن جان خود را از دست می دهد. نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند (بیش از ٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می افتد) و مدت ٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین 20 تا 25 سال زودتر از افرادی که به هیچ وجه در زندگی سیگار نکشیده اند، خواهند مرد. آمار موجود از اوایل قرن نوزدهم نشان می دهد که کشیدن سیگار میان اقشار تحصیل کرده و مرفه بین سنین 35 تا 64 مرسوم است اما امروزه کشیدن سیگار میان جوانان 18- 24 ساله بخصوص آنها که از رفاه کامل برخوردار نیستند ، رایج است .
همچنین رشد مصرف سیگار از دهه 1990 به بیش از 50 درصد رسیده است که کارشناسان عامل اصلی آن را تبلیغات می دانند. آزمایش ها و شواهد پزشکی نشان می دهد که تمامی ارگان هایی که در برخورد با دود سیگار در بدن قرار دارند مانند لب، دهان، گلو، حنجره، مری و ریه در خطر ابتلا به سرطان است . همچنین ارتباط بسیار نزدیکی میان کشیدن سیگار و سرطان لوزالمعده نیز وجود دارد. از دیگر خطرات مشخص شده که به سیگار مربوط است ،انواع غیر سرطانی بیماری های ریوی و قلبی است .
نکته بسیار مهم آن است که کشیدن مداوم تنها یک یا دو سیگار در طول روز احتمال مبتلا شدن به سرطان را در مقایسه با یک فرد عادی که سیگار نمی کشد تا دو برابر بیشتر می کند. بدتر از آن این که کشیدن سه یا چهار سیگار در روز به صورت مداوم احتمال ابتلا به سرطان را به هشت برابر یک فرد عادی افزایش می دهد. نگه داشتن سیگار روی لب باعث تشدید خطرات آن می شود. بخصوص هنگامی که دود سیگار در بزاق دهان حل می شود و فرد آن را می بلعد، سموم و مواد سرطان زا با تمامی قسمت های بدن برخورد می کند.

** استعمال سیگار و خطرات انواع سرطان ها

دکتر ˈنصیر دهقان ˈ عضو انجمن بین المللی تحقیقات تنباکو و سیگار در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت : خطر سرطان ریه در مردان سیگاری 20 و در زنان سیگاری 12 برابر می شود. در واقع خطر کلی مرگ و میر در افراد سیگاری نسبت به غیر سیگاری ها دو برابر بیشتر است .این درحالی است که بخش زیادی از خطرات و آسیب های ناشی از مصرف سیگار در 2 تا 3 سال اول پس از ترک آن، کاهش چشمگیری می یابد.
وی اظهار داشت : مطالعات نشان می دهد که خطر سکته قلبی در اثر مصرف سیگار افزایش نسبی پیدا می کند که پس از یک سال از ترک آن به یک سوم کاهش پیدا می کند و بعد از سه تا چهارسال فرد می تواند تقریبا مشابه شخصی شود که سیگاری نبوده است. به گفته وی 10 سال پس از ترک سیگار، خطر سرطان ریه 30 تا 50 درصد کاهش می یابد که به مرور زمان این خطر کاهش بیشتری می یابد.

** خطر سرطان مری،مثانه و معده در افراد سیگاری
 دهقان همچنین در مورد خطر بروز سرطان مری در سیگاری ها هشدار داد و گفت : خطر سرطان مری در سیگاری ها 5 تا 10 برابر و خطر سرطان مثانه 2 تا 4 برابر بیشتر است که پس از ترک سیگار این خطرات به طور معنی داری کاهش می یابد به طوری که پنج سال پس از ترک به 50 درصد کاهش می یابد . وی یادآور شد : استعمال سیگار احتمال بروز سرطان معده در افراد سیگاری را افزایش می دهد و همچنین خطر سرطان دهانه رحم در زنان سیگاری 2 تا 3 برابر بیشتر است که چند سال پس از ترک خطر آن کاهش چشمگیری می یابد.
دهقان اظهار داشت : دود سیگار محتوی بیش از 4000 ماده سمی است که سبب جهش در ژنها و بیماری های مهمی نظیر آترواسکلروز ، سرطان ها ، بیماریهای مزمن ریه و حملات مغزی می شود .

**استعمال سیگار و بیماری های قلبی و عروقی
 دهقان خاطر نشان کرد: نیکوتین موجود در سیگار ماده ای شیمیایی است که آسیب جدی به قلب و رگها وارد می کند .مصرف یک بسته سیگار در روز خطر بیماری عروقی کرونر را 2 برابر افزایش می دهد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که سیگار کشیدن با افزایش عواملی مانند ضربان قلب، فشارخون و هم چنین کلسترول و انعقاد پذیری خون ارتباط دارد.
وی ادامه داد: استعمال دخانیات به ویژه سیگار کشیدن موجب افزایش کارکرد قلب از یک سو و کاهش ظرفیت حمل اکسیژن توسط خون می شود که این مسئله سبب تشدید ناتوانی و اختلال در عملکرد قلب می شود و بدین ترتیب زمینه بروز حمله های قلبی فراهم می شود. به گفته وی خطر حمله قلبی در افراد سیگاریِ زیر 40سال، 5 برابر افراد غیرسیگاری است .
به طور کلی از هر 4 موردِ مرگی که بر اثر تنگی عروق کرونر رخ می دهد، متاسفانه یک مورد به علت مصرف دخانیات است.


کد مطلب: 21717

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/21717/8-ثانیه-یک-نفر-اثر-استعمال-دخانیات-می-میرد

میگنا
  https://www.migna.ir