جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۰:۳۲
کد مطلب: 21769
۰

اختلالی که پیشرفت تحصیلی را کند می کند!

سولماز قاسمی کارشناس ارشد روانشناسی عمومی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از ضرورت های نظام آموزش موفقیت آمیز، گسترش مهارت‌های تحصیلی لازم در دانش آموزان است. تفاوت در استعدادها و قابلیت‌ های عامل تعیین کننده تفاوت بین دانش آموزان قلمداد و در نتیجه راهبردهای اندکی برای رفع نقایص و مشکلات یادگیری به آنان ارائه می گردد اما در سال‌های اخیر به ویژه با مطرح کردن دیدگاه‌های شناختی و خیره پردازی، نظرات جدیدی درباره مشکلات و نارسایی های یادگیری ارائه گردیده است.

وی افزود: تحقیقات نشان می دهند آموزش های شناختی به دانش آموزان در دبستان باعث می‌شود که دانش آموزان مطلب را بهتر فهمیده و در موقعیت ها وقتی با مساله‌ای روبرو می شوند، دچار سر درگمی شناختی شده و با درگیر شدن با مساله، سرعت یادگیری آنها نیز در مقایسه با قبل از اجرای آموزش بالا می رود.

قاسمی تصریح کرد: دانش آموزانی که در خواندن مشکل دارند و خواند به عنوان بنیادی ترین مهارت تحصیل تحت تاثیر عوامل روان شناختی قرار دارد و در سطح آموزش عالی به عنوان یکی از ابزارهای مهمی فرهنگی محسوب می شود، بدون هیچ شکستگی، مهارت خواندن می تواند یادگیری های بنیادی را افزایش داده و توانایی‌های تحصیلی را در سطح بالاتر ارتقاء دهد. دانش آموزانی که از توانایی خواند بالایی برخوردارند به راحتی می توانند پیشرفت تحصیلی فزاینده ای را به نمایش بگذارند و از طریق موفقیت آموزش خود را تضمین کنند.
وی خاطر نشان کرد: عناصر اصلی خواند را می توان به چند بخش تقسیم بندی گردد.
1- درک از خواندن
2- درک لغوی از خواندن و نظیر حافظه فعالی و توانایی را می توان نام برد و دانش آموزانی که در زبان شفاهی و خواندن مشکل دارند اغلب در نوشتن نیز مشکلاتی دارند چه بسا دچار ضعف در روان نوشتن، کند نویسی، نوشتن حروف به صورت شلوغ و در هم بر هم هستند که می تواند در سطح یادگیری و پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر گذار باشد و باید این موضوعات توسط یک روانشناس بررسی شود و نسبت به بهبود این نواقص اقدامات لازم انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.