جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ / ۲۱:۳۹
کد مطلب: 21990
۰

آیا بیمار سرطانی باید از بیماری خود مطلع باشد؟

آیا بیمار سرطانی باید از بیماری خود مطلع باشد؟
دکتر محمد اسماعیل اکبری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در مورد نحوه اعلام بیماری که به آن گزارش خبر بد (bad news) گفته می شود، تحقیقاتی در کشورهای اروپایی و ایران صورت گرفته است.
در کشورهای غربی برای این منظور قانونی تعریف شده است که طبق آن بیمار باید از بیماری خود مطلع باشد بنابراین اولین لحظه ای که پزشک معالج متوجه می شود بیمار سرطان دارد آن را به او اعلام می کند. اکبری ادامه داد: در کشور ما با تحقیقاتی که صورت گرفته، ثابت شده است که اعلام بیماری خبر خوشی نیست و به بیمار لطمه می زند این درحالی است که کمترین وظیفه گروه پزشکی عدم لطمه زدن به بیمار است.

وی توضیح داد: بر این اساس با بررسی احادیث و فرهنگ ایرانی روش خود را تغییر دادیم به این صورت که در مورد بیماری سرطان این بیماری را به همراهان بیمار خبر می دهیم و بدین ترتیب آنها همزمان با ارایه آموزش ها و آگاهی های لازم با گروه درمان همراه می شوند.

رییس مرکز تحقیقات سرطان ادامه داد: از طرف دیگر به بیمار ˈهمه راست را نمی گوییم و هرگز نیز دروغ نمی گوییمˈ و تنها می گوییم که بیمار هستید و بیمار خود در فرایند درمان متوجه بیماری خود می شود.
اکبری گفت: در تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که بیماران معمولا نمی خواهند در مورد بیماری خود سوال کنند و برای مدتی وارد یک فاز روانی می شوند اما پس از مدتی بیمار خودش وارد فاز سوال می شود و می گوید حالا نوع بیماری خود را فهمیده ام و در این موقع ما همه جزییات را برای او توضیح می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هر وقت بیمار در مورد بیماری خود سوال کند، ما به او می گوییم و این مساله سبب توانمند شدن بیمار در مقابله با بیماری می شود و به طورکلی همه بیماران تقریبا پس از یک ماه متوجه بیماری خود می شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.