سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۶
کد مطلب: 22003
۰

خودكفايي ایران در درمان ناباروری

"شبیه سازی" توانایی علمی ما را به دنیا نشان داد
 به گزارش مهر، از جمله کاربردهای سنتی بیوتکنولوژی اصلاح نباتات و دام، تهیه نان، ماست و پنیر بوده‌است ولی با کشف کاربردهای جدید این علم بشر اقدام به تولید انواع آنتی بیوتیک‌ها، انسولین انسانی، اینترفرون و در ادامه با پیدایش فناوری DNA نوترکیب، دستکاری ژن‌ها و انتقال ژن از یک موجود زنده به دیگری یا به عبارت دیگر مهندسی ژنتیک، ظرفیت بهره‌گیری از این فناوری به گونه فزاینده‌ای افزایش یافته‌است.

امروزه محققان درصدد هستند تا با استفاده از این علم به جنگ بیماری‌های صعب العلاج بروند و محققان پژوهشگاه رویان درصدد هستند با استفاده از این روش‌های نوینی برای بیماری ام اس ارائه دهند هر چند که به گفته دکتر عبدالحسین شاهوردی- معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان این مطالعات هنوز به نتایج مطلوبی نرسیده است.

دکتر شاهوردی در گفتگویی با مهر، درباره رتبه منطقه‌ای و جهانی ایران در زمینه مهندسی ژنتیک، مهمترین دستاورد محققان در حوزه سلول‌های بنیادی و نقش پژوهشگاه رویان و زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی ( بنیانگذار پژوهشگاه) در توسعه و استقلال علمی کشور مطالبی را عنوان کرد.

مشروح این گفتگو با شرح زیر است:

*نقش پژوهشگاه رویان به عنوان یکی از نهادهای بر آمده از انقلاب که در سالهای اخیر پیشرفتهای علمی زیادی را نصیب کشورمان کرده در استقلال و توسعه علمی چگونه ارزیابی می کنید؟

- رویان یکی از نهادهای جهاد دانشگاهی است که دستاوردهای انقلاب آن را عرضه کرده است. جهاد دانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است.

ما علاوه بر انجام پروژه‌های پژوهشی در پژوهشگاه رویان به انتقال تجربیات از طریق آموزش در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سمینارها، کنگره و دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت و رسمی برای پذیرش دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی و سایر دانشگاه‌ها اقدام کردیم.

دانشجو با وارد شدن به این دوره‌ها با بسیاری از تکنیک‌های جدید به دست آمده آشنا می‌شود و این تجربیات را نیز به جامعه علمی منتقل خواهند کرد.

از این طریق پژوهشگاه رویان با تربیت نیروی انسانی متخصص گام‌های موثری برداشته است به گونه‌ای که اگر این پژوهشگاه به صورت کنونی جایگاه خاصی را دارد به این دلیل بوده است که تک بعدی نبوده و تنها به رویکرد درمانی بسنده نکرده است بلکه به پژوهش، آموزش و تولید علم در قالب انتشار کتاب و مجلات علمی نیز اهتمام وزیده است و در تولید علم در این زمینه سهم بسزایی را داشته است.

*دکتر کاظمی آشتیانی به عنوان فردی که در عرصه‌های علمی یک چهره شناخته شده و بنیانگذار رویان بوده، چگونه توانست رویان را به چنین موفقیت های علمی برساند و کلا درباره نحوه شکل گیری و پیشرفت این مجموعه علمی توضیحاتی را بفرمائید؟

-ماموریتی که برای جهاد دانشگاهی تعریف شد این بود که بتواند زبان دانشگاه و محیط‌های علمی را با نیازهای جامعه به گونه‌ای ترجمه کند که این دو قشر بتوانند زبان یکدیگر را بفهمند و با شناسایی توانایی دانشگاه‌ها و نیازهای جامعه، حلقه وصلی میان این دو گروه باشد.

در این ایام دکتر کاظمی آشتیانی- بنیانگذار پژوهشگاه رویان رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران بود و نیاز جامعه آن روزها درمان بیماران نابارور بود.

هر چند که این فناوری جدید است و از عمر آن حدود 33 دهه می‌گذرد ولی در دهه 60 به قدری جامعه نیازمند خدمات درمان ناباروری بود که در آن زمان کشور قادر به پاسخگویی نیازها را نداشت از این رو بیماران برای درمان به خارج از کشور اعزام می‌شدند.

این امر موجب شده بود که دومین گروه از بیماران کشور که بیشترین ارز را برای درمان خارج از کشور به خود اختصاص داده بودند بیمارانی بودند که برای درمان ناباروری به خارج از کشور اعزام می‌شدند.

در این میان زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی به دلیل مسئولیت‌های حرفه‌ای و نیازهای جامعه پرچمدار شد و پس از برگزاری سمیناری در زمینه ناباروری در دانشگاه علوم پزشکی ایران مصمم شد تا برای راه اندازی مرکز درمان ناباروری به صورت اختصاصی اقدام کند.

همزمان با تهران در یزد نیز اقدام به راه اندازی مرکزی برای درمان ناباروری شد و در این 2 شهر به صورت رسمی مراکز درمان ناباروری کار خود را آغاز کردند.

رویکرد جهاد دانشگاهی و شخص مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی نسبت به این اقدام صرفا خدمات تخصصی نبوده بلکه همزمان با ارائه خدمات تخصصی به کسب دانش و نهادینه علوم کسب شده، بستری را فراهم کردند تا قبل از آنکه در درمان تکنیکی ارائه شود کلیه ابعاد آن شناخته شود و پس از آن به فضای درمان منتقل شود. به این ترتیب همراه با خدمات تخصصی، به امر پژوهش نیز توجه خاصی شد.

آنچه که رویان به صورت کنونی در قالب 3 پژوهشکده پزشکی تولید مثل، سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی ناباروری اقدام به فعالیت کرده حاصل این حرکت و رویکردی بوده است که به مساله درمان ناباروری شده است.

این حرکت زمینه مناسبی را ایجاد کرد تا دانشجویان مقاطع دکتری و فوق لیسانس وارد این پژوهشگاه شوند و دانش درمان ناباروری را در قالب اجرای پایان نامه‌ها به دست آوردند که هم نتیجه آن در درمان بیماران نیازمند مورد استفاده قرار گرفت و هم دانشجو به عنوان افراد ورزیده به جامعه علمی ورود پیدا کردند.

با این توصیفات می‌توان گفت که زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی به نوعی در گسترش علم در جامعه نقش مهمی داشته است.

*پس از شکل گیری و توسعه فعالیت ها پژوهشگاه رویان چه میزان در رفع مشکلات درمانی جامعه موفق بوده است؟

- امروز می‌توانیم ادعا کنیم که بار زیادی از درمان ناباروری در کشور بر دوش پژوهشگاه رویان است؛ چراکه این مرکز تحقیقاتی سالیانه پذیرای تعداد قابل توجهی از بیماران است که میزان موفقیت آن نیز با بهترین مراکز ناباروری دنیا رقابت می‌کند.

این ادعایی است که ما مطرح می‌کنیم و همواره از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواسته‌ایم تا این ادعا را بررسی کنند و نتایج آن را به صورت رسمی به مردم اطلاع رسانی کنند؛ چراکه درمان ناباروری هزینه‌های بسیار بالایی را برای بیماران به دنبال دارد از این رو باید مردم آگاهانه مراکز درمانی خود را انتخاب کنند که برای این امر لازم است تا مسئولان ذی ربط در این زمینه اقدام کنند و مراکز را بر اساس توانایی آنها به مردم معرفی کنند تا میزان هزینه‌های درمانی مردم کم شود.

این اقدام در کشورهای اروپایی و آمریکا انجام می‌شود و سالیانه با ارزیابی مراکز درمانی، برترین‌های آنها را در مجلات برای عموم مردم منتشر می‌کنند که امیدواریم این اتفاق در کشور ما نیز رخ دهد.

*با این توضیحات بفرمایید که این پژوهشگاه چه میزان توانسته در زمینه ناباروری موفق باشد؟

- در زمینه درمان ناباروری پژوهشگاه رویان در کنار 70 مرکز درمانی ناباروری که در کشور شکل گرفته است کلیه خدماتی را دراین زمینه ارائه می‌دهد که در مراکز درمانی ناباروری دنیا ارائه می‌شود. ازاین رو درحال حاضر نه تنها بیمار به خارج از کشور اعزام نمی‌شود بلکه میزبان تعداد قابل توجهی از بیماران خارجی برای درمان هستیم.

دلیل این موفقیت این است که ما مزیت‌هایی در کشور داریم از قبیل اینکه ما یک کشور اسلامی هستیم و پایندی‌های خاصی داریم و گروهی از بیماران مسلمان مایل هستند که در مراکزی درمان شوند که مسایل شرعی در آنها رعایت می‌شود.

در این راستا اگر هماهنگی‌های لازم صورت گیرد می‌توانیم خدمات درمانی موثری به بیماران خارجی ارائه دهیم که زمینه‌ای برای درآمدزایی برای کشور نیز خواهد بود.

*با توجه به اقدامات رویان امروزه می‌توان ادعا کرد که تا کنون موردی از ناباروری وجود نداشته که این مرکز پژوهشی قادر به درمان آن نباشد؟

- باتوجه به اقدامات و دستاوردهای محققان رویان می‌توانیم چنین ادعایی داشته باشیم. موردی از ناباروری نیست که به این پژوهشگاه مراجعه کند و امکان پشتیبانی آنها را نداشته باشیم مگر آنکه بیماران خاصی مانند بیماران مبتلا به ایدز باشند.

این دسته از بیماران نیاز به فضای ایزوله دارند تا در فرآیند درمان در تماس با بیماران عادی نباشند که در زمینه ارائه خدمات به این بیماران محدودیت داریم. این امر به دلیل نداشتن فناوری برای درمان این افراد نیست بلکه به دلیل محدودیت فضا و جدا سازی و ایزوله این افراد است که با مشکلاتی مواجه هستیم.

*درباره پیشرفت این پژوهشگاه در زمینه درمان با سلول‌های بنیادی نیز توضیح دهید؟ در حال حاضر وضعیت سلول درمانی در ایران چگونه است؟

- پس از ارائه راه حل‌های درمانی برای ناباروری حرکت نوینی در پژوهشگاه رویان رخ داد و آن استفاده از سلول‌های بنیادی و سلول درمانی در درمان بیماری‌های صعب العلاج است.

در دنیا نیز محققان در تلاش هستند تا با استفاده از پروتکل‌های درمانی جدید به درمان بیماری‌های صعب العلاج بپردازند که یکی از پروتکل‌های درمانی جدید استفاده از سلول است. در دنیا در این زمینه سرمایه گذاری‌های زیادی شده است. در پژوهشگاه رویان و نیز دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دیگر در این زمینه گام برداشته و کشور  ما در دانشگاه های مختلف در این زمینه گام برداشته‌اند؛  چراکه اگر در این زمینه حرکت نکنیم در زمان نه چندان دور بیماران صعب العلاج همانند بیماران نابارور دهه 60 که برای درمان به خارج از کشور می‌رفتند، برای سلول درمانی به خارج از کشور خواهند رفت.

ادامه این تحقیقات باعث شد تا با دانشی که در این زمینه ایجاد شده نه تنها امروزه در زمینه سلول‌های بنیادی و سلول درمانی در منطقه جایگاه ویژه‌ای داریم بلکه به جای آنکه بیماران به خارج از کشور بروند می‌توانیم میزبان بیماران خارجی باشیم که این امر نیز رخ داده است.

*مهمترین پروژه‌های اجرای شده دراین مرکز تحقیقاتی در زمینه سلول درمانی شامل چه مواردی است؟

- پروژه‌های تحقیقاتی که امروزه در رویان در زمینه درمان بیماری‌های صعب العلاج با استفاده از سلول‌های بنیادی انجام شده در زمینه‌هایی چون درمان و ترمیم استخوان، غضروف، کبد، کلیه، قلب و بیماری‌های عصبی است که تحقیقات خوبی در این زمینه ها انجام شده است و در برخی از این پروژه‌های تحقیقاتی چون ترمیم استخوان، غضروف و پوست با استفاده از سلول‌های بنیادی به نتایج مطلوبی دست یافتیم به گونه‌ای که خدمات درمانی آن نیز به صورت متداول ارائه می‌شود.

امکانات ما بسیار گسترده نیست تا میزبان همه بیماران باشیم ولی به عنوان مجموعه کوچک و به اندازه ظرفیت‌های موجود در پژوهشگاه اقدام به ارائه خدمات به نیازمندان شده است.

امیدوارم در برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفته است مجموعه بیمارستانی و فضای درمانی مناسب‌تری ایجاد شود تا این خدمات به صورت گسترده‌تری به بیماران ارائه شود.

اما از سوی دیگر باید در ادامه این مسیر محتاطانه و علمی‌تر حرکت کنیم؛ چرا که این علم(سلول درمانی) علم جدیدی است و اگر عجولانه و بدون دانش و علم حرکت کنیم ممکن است با آسیب‌های زیادی مواجه شویم.

این گفته به معنی بی توجهی به این علم نیست اگر به این علم توجه نشود از سایر کشورها عقب می‌مانیم.

*تاکنون چند پروژه بزرگ و کلان تحقیقاتی در زمینه سلول درمانی و ناباروی در رویان اجرایی شده است؟

رویکرد ما در پژوهشگاه رویان در زمینه سلول‌های بنیادی این است که ابتدا دانش را در مقیاس آزمایشگاهی به دست می‌آوریم و نتایج به دست آمده بر روی مدل‌های حیوانی آزمایش می‌شود در صورتی که نتایج آن مطلوب باشد در مجامع علمی بین المللی ارائه می‌شود و در نهایت در قالب کار آزمایی‌های بالینی با رعایت اصول اخلافی وارد فاز انسانی و بالینی خواهیم شد.

با این روش از سوی پژوهشگران پژوهشگاه رویان حدود 44 طرح کار آزمایی بالینی در زمینه‌های تولید مثل و سلول‌های بنیادی تعریف و اجرایی شده است.

علاوه بر این، با همکاری مراکز بالینی چون دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران و برخی از مراکز تحقیقاتی در پروژه‌های تحقیقاتی مشترک مشارکت داشتیم. به این ترتیب پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مربوط به صورت متمرکز در رویان اجرا نمی‌شود بلکه با تعامل سایر نهادهای علمی در دستور کار قرار می‌گیرد.

در حوزه بالینی نیز با همکاری بیمارستان‌های لبافی نژاد، سینا، مرکز قلب شهید رجایی و مرکز قلب تهران پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه سلول درمانی در حال اجرا است.

این از موفقیت‌های مجموعه رویان بوده است که علاوه بر اینکه توانسته گام‌هایی در زمینه دست یابی به پروتکل‌های درمانی بردارد در تلاش است تا دانش به دست آمده را به جامعه درمانی کشور منتقل کند؛ چراکه معتقد هستیم که اگر این مراکز نتایج را مشاهده کنند حتما در استمرار و اقدامات بعدی مجرب‌تر و آماده‌تر گام بر می‌دارند.

       

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو