جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۸
کد مطلب: 22082
۰
پژوهشگران کشور بررسی کردند:

تأثیر اعتیاد مردان بر خشونت جسمی و جنسی علیه همسران

به گزارش  ایسنا، به گفته محققان، مصرف مواد مخدر و الکل می‌تواند بر رفتارهای فردی اجتماعی افراد اثر گذاشته و سلامت روح و روان را به خطر اندازد.
همچنین سوء‌رفتار و خشونت، از جمله عوارض مهم در مصرف‌کنندگان مواد مخدر و الکل به شمار می‌شود. صاحبنطران سوءرفتار ناشی از مصرف مواد را استفاده عمدی از قدرت جسمی علیه خود یا اشخاص دیگر، علیه یک گروه یا اجتماعی دانسته‌اند که باعث آسیب جسمی،‌ تکاملی،‌ روانی،‌ ضعف ، محرومیت و حتی مرگ می‌شود. با توجه به مشکل روزافزون تاثیر مصرف مواد مخدر و الکل در بروز سوءرفتار، پژوهشگران کشور به بررسی ارتباط بین اعتیاد مردان و انجام سوءرفتار در همسران آنها پرداخته‌اند.

این پژوهش توسط کتایون اسماعیلی و با همکاری ملیحه غریبی و غلامرضا ثناگوی محرز از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، بر روی 308 نفر از مراجعان به درمانگاه‌های شهر زاهدان انجام شده است.
نمونه‌های پژوهش به شکل تصادفی از بین زنان همسردار مراجعه‌کننده به درمانگاه‌ها انتخاب شده‌اند. نتایج مصاحبه با نمونه‌ها در این پژوهش و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده نشان داد: 91 درصد زنان دارای همسران معتاد، توسط آنها مورد سوءرفتار جسمی، روحی و جنسی قرار گرفته‌اند.

بر اساس این یافته‌ها، از بین این مردان، افرادی که سیگار،‌ الکل و مواد مخدر استفاده می‌کردند، بیشتر به همسران خود آسیب رسانده‌اند؛ بطوری که صد در صد مردان خشن،‌ از الکل و 95.5 درصد آنها از مواد مخدر استفاده کرده بودند. بر همین اساس این نتایج حاکی از ارتباط معنی‌دار مصرف سیگار و خشونت عاطفی و خشونت جسمی دارد. همچنین طبق این نتایج، ارتباط معنی‌دار آماری بین مصرف مواد مخدر و خشونت جسمی وجود دارد.

پژوهش حاضر با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد کرده است تا تلاش بیشتری در زمینه آموزش عوارض اعتیاد در خانواده و جامعه صورت گیرد و از هر نوع وسیله‌ای برای این آموزشها استفاده شود.
 همچنین طبق پیشنهاد ارائه شده در این پژوهش می‌توان از وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو و تلویزیون ،‌روزنامه، مجلات، بوردهای تبلیغاتی،‌ تبلیغات روی وسایل نقل و انتقال موتوری و غیره استفاده کرد. همچنین غربالگری گروه‌های در معرض خطر و مشاوره با معتادان و خانواده‌ آنها می‌تواند از عوارض این خشونت‌ها بکاهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟