پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۸:۵۸
کد مطلب: 22087
۰
یک متخصص قلب و عروق:

از دست ساعت طلایی نجات از سکته توسط اکثر بیماران

از دست ساعت طلایی نجات از سکته توسط اکثر بیماران
به گزارش میگنا، محسن معدنی، دبیر علمی گروه اینترونشن کاردیوگرافی دومین کنگره مشترک قلب ایران به باشگاه خبرنگاران گفت: اینترونشن کاردیوگرافی به اقداماتی اطلاق می‌شود که بدون جراحی باز و باز کردن قفسه سینه با اقداماتی نظیر آنچه مردم به آن بالن گذاشتن می‌گویند، بیماریهای مختلف قلبی-عروقی مانند، گرفتگی عروق محیطی و کرونر، مشکلات دریچه‌ای و بیماریهای مادرزادی را درمان می‌کند.

وی ادامه داد: شایع‌ترین بیماری قلب و عروق در ایران، گرفتگی عروق کرونر است که به سکته منجر می‌شود و مهمترین عامل بروز این بیماری نیز دیابت، چربی خون، فشار خون، مصرف دخانیات، کم تحرکی، چاقی، تغدیه نامناسب به خصوص مصرف روغن های جامد و ارث است و اخیراً نقش آلودگی هوا در بروز این بیماری‌ها نیز ثابت شده است.

این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: بیماریهای قلبی- عروقی به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شوند، بیماریهای حاد مانند حمله‌های قلبی و سکته است که به صورت ناگهانی بروز می‌کنند و فرد بیمار باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند اما متأسفانه بسیاری از این بیماران با یک تأخیر ۳ تا ۴ ساعته به پزشک مراجعه می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود که زمان طلایی برای نجات آن‌ها از دست برود.

وی گفت: حمله‌های قلبی و عوارض حاد بیماریهای قلبی- عروقی معمولاً با درد قفسه سینه یا تنگی نفس همراه است بنابراین هر فردی که یکی از این عوامل را داشت؛ باید آن را جدی بگیرد و سریع به پزشک مراجعه کند اما اکثر مردم این درد‌ها را جدی نمی‌گیرند و سعی می‌کنند با زدن پماد به سینه یا خوردن مسکن آن را پشت سر بگذارند.

معدنی اضافه کرد: دسته دیگر بیماریهای قلبی- عروقی بیماریهای مزمن است که در طول زمان به علت عوامل خطری که اشاره کردیم بروز پیدا می‌کنند، بسیاری از افرادی که گرفتار بیماریهای خطرناک قلبی- عروقی می‌شوند سال‌ها این عوامل خطر را داشته‌اند و با فشار خون، چاقی، قند خون، کم تحرکی و دخانیات زندگی کرده‌اند و معمولاً بعد از ۲۰ یا ۳۰سال که دچار عوارض بیماری شدند، برای درمان اقدام می‌کنند که گاهی دیر شده است.

این متخصص قلب و عروق گفت: کنترل و پیشگیری از بیماریهای قلب و عروق که مهم‌ترین عامل مرگ ایرانیان است چند کلید طلایی دارد که شامل مصرف غذاهای کم کالری و جلوگیری از چاقی و اضافه وزن، پرهیز از مصرف دخانیات، ورزش و تحرک کافی، مصرف مداوم سبزی و میوه و لبنیات کم چرب و کنترل قند، چربی و فشار خون است. وی اضافه کرد: اکثر مردم این عوامل خطر و راههای کنترل را می‌دانند اما اراده لازم را برای رعایت آن ندارند، شاید این مسئله ریشه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. با این حال آگاهی رسانی به مردم در این موارد باید به صورت مداوم ادامه داشته باشد.

معدنی افزود: اگر مردم این نکات طلایی را در سبک زندگی خود رعایت کنند، کمتر به بیماریهای قلبی- عروقی مبتلا می‌شود و اگر هم مبتلا شدند به علت مراجعه و تشخیص به موقع درمان آن‌ها ساده‌تر، موثر‌تر و ارزان‌تر خواهد بود.

وی گفت: متأسفانه طب پیشگیری در کشور ما ضعیف است و سیستم مناسبی برای تشخیص به موقع این بیماری‌ها در کشور نداریم اما توصیه می‌شود که همه مردم از سن ۴۰ سالگی غربالگری و کنترل قند، چربی، فشار خون و وزن خود را شروع کنند و افرادی که در خانواده آن‌ها سابقه بیماری قلبی-عروقی یا دیابت دارند باید این کنترل و مراقبت را از سنین پایین‌تر شروع کنند.

دومین کنگره مشترک قلب و عروق ۶ تا ۹ اسفند با همکاری انجمن قلب و عروق ایران، انجمن جراحان قلب و عروق ایران، انجمن اکوکاردیوگرافی و انجمن بیهوشی قلب ایران در سالن اجلاس سران کشور برگزار می‌شود و به جدید‌ترین موضوعات در حیطه قلب و عروق می‌پردازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.