جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ / ۲۰:۰۶
کد مطلب: 22091
۳
۱۲
50 هزار معلم مازاد دفترنشین شده اند

معلمان مازاد، مشاوران پایه می شوند!!

برخی معلمان پایه هفتم هنوز با نحوه تدریس آشنا نیستند
برخی معلمان پایه هفتم هنوز با نحوه تدریس آشنا نیستند/ 50 هزار معلم مازاد دفترنشین شده اند

مدیر کل آموزش متوسط اول با بیان اینکه بسیاری از معلمان پایه هفتم به ویژه در استانها آموزش لازم را برای تدریس کتابها ندیده اند، گفت: گروههای آموزشی و مدرسان مجرب در این معاونت به حالت آماده باش در آمده اند تا آموزشهای لازم را به معلمان در استانهای مختلف برای نحوه صحیح آموزش کتابهای جدید التالیف بدهند.
 

عظیم محبی در گفتگو با مهر درباره نحوه اجرای پایه هفتم و میزان رضایت معلم، دانش آموز و والدین از اجرای این پایه در مقطع متوسطه اول، افزود: یکی از اشکالات بزرگی که در نحوه اجرای این پایه وجود دارد عدم آموزش معلمان به ویژه در استانهاست. به عنوان مثال از آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با ما تماس گرفته و اعلام کردند 400 نفر از معلمان پایه هفتم دوره های لازم و تخصصی را برای تدریس کتاب های جدیدالتالیف ندیده اند.

وی با بیان اینکه آموزش معلمان برعهده معاونت نیروی انسانی است، تصریح کرد: در تابستان گذشته آموزش مدرسان برای تدریس به معلمان این پایه به خوبی انجام شد . اما متاسفانه و بر اساس تماس از استانهای مختلف شاهد هستیم که بسیاری از معلمان پایه هفتم آموزش های لازم را برای نحوه تدریس کتاب ها ندیده اند که این کار را در کلاس درس مشکل خواهد کرد.

محبی ادامه داد: به همین دلیل گروههای آموزشی و همچنین مدرسان مجرب را به حالت آماده باش درآورده تا آنها را حداقل هفته ای یک روز به استان های مختلف برای تدریس صحیح کتاب های جدید التالیف در مقطع اول متوسطه اعزام کنیم .

وی با بیان اینکه البته نمی توان گفت که این موضوع شامل تمامی معلمان می شود، تصریح کرد: آموزش مدرسان و همچنین معلمان برای پایه هفتم خوب بوده اما تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله بسیار داریم.

50 هزار معلم مازاد  دفترنشین شده اند

وی درباره وجود معلمان مازاد در مقطع متوسطه اول گفت: در حال حاضر 50 هزار معلم مازاد با توجه به ساختار جدید نظام آموزشی و حذف پایه هشتم در سال تحصیلی جاری وجود دارد؛ حتی ما می دانیم که بسیاری از این معلمان در مدرسه حضور دارند اما ساعت تدریس نداشته و تنها در دفتر می نشینند. از سوی دیگر در بسیاری از مناطق نیاز به حضور معلم است که باید ساز و کار لازم برای ساماندهی این نیرو انجام شود.

مدیر کل آموزش متوسطه اول با اشاره به توسعه پژوهش سراها، گفت: یکی از برنامه های وزیر جدید آموزش و پرورش توسعه پژوهش سراها در متوسطه اول و دوم است که بالطبع با توسعه آنها نیاز به حضور کارشناس و معلم داریم و می توانیم بخشی از معلمان مازاد را در این پژوهش سراها به کار بگیریم البته این در حد طرح و پیشنهاد است و هنوز به مرحله تصویب نرسیده است.

معلمان مازاد، مشاوران پایه می شوند!

وی توضیحات خود را این گونه تکمیل کرد یکی دیگر از طرحهای ما ایجاد مشاور در مقطع متوسطه اول به ویژه در پایه هفتم است. این طرح پیش از این در مدارس غیردولتی اجرا و نتایج مثبتی داشته و ما نیز به دنبال آن هستیم تا آن را در مدارس دولتی اجرا کنیم. در صورت تصویب این طرح می توان بخش دیگر از معلمان مازاد را به عنوان مشاور پایه به مدارس اعزام کرد البته لازمه اش آن است که معلمان دوره های تخصصی مشاوره را برای کمک و راهنمایی دانش آموز در کشف استعدادها و علائقش برای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته درست ببینند.

محبی ادامه داد: طرح مشاور پایه از جمله طرحهایی است که باید توسعه پیدا کرده و حتی مشاوران پایه در مقطع ابتدایی نیز وجود داشته باشد تا بتوان از همان کلاس اول استعدادهای دانش آموز را با توجه به علاقه و نیاز جامعه برای انتخاب رشته مناسب شناسایی کنیم.

مدیر کل آموزش متوسطه اول در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر درباره کمبود معلمان با تجربه در مناطق محروم گفت: من نیز با این موضوع موافق هستم به همین دلیل معتقدم باید در مناطق محروم و عشایر بر اساس سند تحول آموزش رایگان برای معلم وجود داشته باشد تا آنها تجربه لازم را به دست بیاورند. البته در حال حاضر نیز دانشگاه فرهنگیان در مناطق مختلف کشور وجود دارد که برای سالهای آینده می توان امیدوار به حضور معلمان باتجربه بومی در مناطق محروم باشیم.

تبدیل پژوشگاه معلمان به پاتوق فرهنگیان

محبی، کیفیت بخشی معلمان را یکی دیگر از برنامه های خود برای مقطع متوسطه اول معرفی کرد و گفت: طرح درس پژوهی در سالهای گذشته و در مقطع ابتدایی انجام می شد که امیدواریم این طرح پس از تصویب به صورت سراسری در کشور در مقطع متوسطه اول نیز اجرا شود. به این معنی که معلمان در اجرای این طرح هر کدام در رشته تخصصی خود طرحی را می نویسند. یکی از معلمان آن را برای همه تدریس می کند واشکالات در حین آموزش و همزمان با خدمت برطرف می شود در حقیقت معلمان هر منطقه با یکدیگر در تعامل برای بهتر شدن روند کیفیت آموزش هایشان هستند.

وی درباره اینکه معلمان چگونه می توانند هماهنگی لازم میان خود را به وجود آورند، گفت: در هر منطقه آموزش و پرورش پژوهشگاههای ویژه معلم وجود دارد که ما در صدد آنیم پژوهشگاهها به پاتوق معلمان برای گردهمایی، تحقیق، پژوهش و اجرای طرح درس پژوهی تبدیل شود. قطعا با این اقدامات نیروی انسانی بهسازی می شود.

ایجاد پایگاه کیفیت بخشی برای هر درس در متوسطه اول

محبی ادامه داد: بر اساس سند تحویل بنیادین در صدد هستیم تا با ایجاد پایگاه کیفیت بخشی برای هر درس امکان ارتقای آموزش و تدریس آن به دانش آموزان ایجاد شود. این پایگاههای کیفیت بخشی با توجه به تجربه هر استان به استان های مختلف داده می شود مثلا پایگاه کیفیت بخشی درس زبان انگلیسی به استان تهران داده خواهد شد و پس از کیفیت بخشی این درس آن را به تمام استانها اعلام می کنیم.

وی با بیان اینکه هدف دیگر ما نظارت بالینی روی معلمان مقطع متوسطه اول است، گفت: در این طرح ناظران گروه های آموزشی صرفا دیگر از کلاس درس بازدید نمی کنند بلکه به عنوان مشاور امین سر کلاسها رفته و حتی نحوه تدریس معلمان را مشاهده می کنند و اگر ایراد و یا اشکالی وجود داشته باشد با معلمان مشورت و گفتگو می کنند تا اشکالات برطرف شود.

مدیر کل آموزش متوسطه اول درباره اینکه آیا با کمبود نیرو در بحث نظارت در سراسر کشور مواجه نیستید، گفت: به اندازه کافی نیرو در سطح گروه های آموزشی وجود داشته به گونه ای که می توان گفت به اندازه یک هزار معلمی که به صورت 24 ساعته فعالیت می کنند ما ناظر داریم.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ناصر
چرا معلمان مازاد را مدیر-معاون و یا مربی یا دفتر دار نمی کنند . این اقا اصلا با مفهوم مشاوره آشناست؟ ایشان مگه تو جامعه نیستند ؟ با این همه آسیب هایی که دانش اموزان و نوجوانان را تهدید می کند فرض کنید یک معلم تاریخ یا فیزیک مازاد را بگذارند بالاسر دانش اموز،که مثلا این معلم مازد در نقش مشاوره ظاهر شود . وای بر ما
United States
مدیریت ومعاونت هم عزیزمن تخصص میخواد
جعفر
وای مامانم اینا ، اینایی که گفتی چقدر هم تخصص دارند ! بپا ندزدنشون . یارو 22ساله مدیره تو بعضی مدارس . چرا؟
واقعا بلدند مشاور بشن
علی
باسلام . چرا در حساس ترین وزارتخانه کشور ما اینقدر پستها راحت جابجا می شوند. چگونه یک معلم ریاضی یک شبه می تواند مشاور شود ودر یکی از تخصصی ترین پست های آموزش وپرورش مسئول روح وروان بچه های مردم باشد . اگر ممکن است قبل از عملی شدن این تصمیم با سازمان روانشناسی ومشاوره مشورت نمایید .
علی
با سلام . .چرا به این راحتی با توجه به حساسیت فعالیت های کاری در مشاوره به این راحتی این تصمیم گیری انجام شود .
منصور
سلام.متاسفم برا این طرز فکر................اخه مگه میشه یه شبه مشاور شد
چرا تخصصی کارکردن فقط در اموزش و پرورش بی معنی شده
مریم
Iran, Islamic Republic of
با سلام واقعا متاسفم برای مسئولین محترم آموزش و پرورش.من یکی از مشاوران دبیرستان هستم که در خیلی از موارد با نبود اطمینان از طرف دانش آموزان نسبت به مشاور روبه رو هستم که وقتی علت را جویا می شوم ،پاسخ می شنوم که مشاور(به اصطلاح مشاور) دوره راهنمایی آنها به خاطر نداشتن مهمترین ویژگیهای مشاوران یعنی رازداری و... این بی اعتمادی را در بچه ها نسبت به مشاوره به وجود آورده اند و حالا ببینید که این به اصطلاح مشاوران بی تجربه و ناکارآمد چه بلایی برسر دانش آموزان مشکل دار و نظام مشاوره ای که ما مشاوران مدارس در این سالها به زحمت به دست آورده ایم خواهند آورد .مسئولین گرامی لطفا کارشناسانه تر به این مسئله نگاه کنید.
احمد عنایتی فر -کاشمر
بالاترین سرمایه ی هر سازمانی نیروی انسانی آن سازمان می باشد به نظر من هدف تربیت دبیر چند مهارتی واستفاده بهینه از تمامی نیروهای درون سازمانی است
احمدعنایتی فر-کاشمر
لفظ کلمه مازاد زیبنده ی همکاران فرهنگی مانیست شایسته تر آنست که بگوییم همکارانی که باکمبودساعات موظف روبروهستند.بنظر من اگر دوره های تخصصی مطلوب برای این قبیل ازهمکاران گذاشته شود ماموفق به تربیت همکاران چند مهارتی شده ایم که قادرند علاوه بر رشته خود به نحوه شایسته به ارائه خدمت بپردازند
مشاور مدرسه
Iran, Islamic Republic of
با این حساب تفاوتی به حال معلمان مازاد نمی کند چون این بار با عنوان مشاور دفتر نشین می شوند.مشاوره انگیزه کافی میخواهد که مطمئنم این معلمان مازاد آنرا ندارند.
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد