پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۶:۲۰
کد مطلب: 22156
۱
در نشست خبری معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام شد

آمار دانش‌آموزان «بازمانده از تحصیل» و علل آن

شناسایی خانه به خانه دانش‌آموزان
آمار دانش‌آموزان «بازمانده از تحصیل» و علل آن
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اعلام آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در سال جاری گفت: بر اساس تطبیق اسمی که پس از ثبت‌نام دانش‌آموزان با سازمان ثبت احوال صورت گرفته، در کل کشور 39 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم.

 

به گزارش ایسنا، محمد دیمه‌ور در نشست خبری خود با تشریح برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، به سؤالات خبرنگاران در این حوزه پاسخ داد.

 

وی درباره تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل،‌ گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار وزارت آموزش و پرورش، در دوره ابتدایی در سال تحصیلی جاری 39 هزار بازمانده از تحصیل داریم.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اسامی دانش‌آموزان و محل سکونت آنها را نیز داریم، گفت: این آمار پس از تطبیق اطلاعات سجلی دانش‌آموزان پس از ثبت‌نام در مدارس، با اقدام ثبت احوال صورت گرفته است.

 

دیمه‌ور گفت: بخش قابل توجهی از این بازماندگان از تحصیل مربوط به گذر دوران به این معنا که پس از اتمام دوره تحصیل، در مقطع بالاتر ثبت‌نام نکرده‌اند.

 

وی افزود: همچنین تعداد کمی از این بازماندگان مربوط به بین پایه‌های دوره‌ ابتدایی است؛ ضمن آنکه برخی از این دانش‌آموزان نیز جزو دانش‌آموزان استثنایی آموزش ناپذیر محسوب می‌شوند که یا خانواده اجازه تحصیل به فرزند خود را نداده و یا به علت کمبود امکانات، پوشش تحصیلی در آن منطقه صورت نگرفته است. البته بیشترین بخش از آمار بازماندگان تحصیل به لحاظ استثنایی بودن، مربوط به مسئله فرهنگ خانواده‌ها و منطقه است.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه در مدارس روستایی آمار جمعیتی دانش‌آموزان به گونه‌ای است که کلاس‌های چند پایه و مختلط وجود دارد، ادامه داد: بعضا به علت تعصبات فرهنگی، برخی خانواده‌ها اجازه تحصیل به فرزندان خود را نمی‌دهند. البته بخشی هم مربوط به مشکلات معیشتی است که به نظر می‌رسد بیش از آنچه مسئله، بحث معیشتی باشد، کاملا بحث فرهنگی است.

 

به گفته دیمه‌ور، بخش دیگری از آمار بازماندگان از تحصیل مربوط به ناکامی در تحصیل است که البته ارزشیابی تحصیلی توصیفی در ابتدایی،‌ این ناکامی را به حداقل رسانده است.

 

وی همچنین از شناسایی خانه به خانه دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل برای بازگرداندن آنها خبر داد و گفت: از آذرماه تاکنون 4000 نفر از این 39 هزار نفر به چرخه آموزش بازگشته‌اند که این بازگشت به تحصیل با تشویق، کمک اقتصادی و فرهنگی به خانواده‌ها شکل گرفته است.

 

 

صدور گواهی تحصیلی در پایان هر سه سال تحصیلی منوط به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش است

 

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به ایسنا درباره دو دوره شدن دوره ابتدایی و همچنین صدور گواهی تحصیلی در پایان هر سه سال، گفت: در اجرای ساختار نظام آموزشی که ایراداتی به آن وارد است، عجله صورت گرفته؛ چرا که در ستاد، پایه ششم وارد ساختار نظام آموزشی شده است.

 

دیمه‌ور ادامه داد:‌ دو دوره شدن ابتدایی، صراحت سند تحول بنیادین است؛ به این معنا که باید از پایه اول تا سوم، یک دوره و چهارم تا ششم نیز یک دوره محسوب شود که درباره اعطای گواهینامه و یا برگزاری آزمون جهت صدور آن گواهینامه، باید شورای عالی آموزش و پرورش آن را تصویب کند، لذا صدور هر نوع گواهی و یا هر عنوان مشابه دیگری، نیازمند مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

 

 

لزوم جداسازی فضای فیزیکی دانش‌آموزان دوره اول و دوم ابتدایی از یکدیگر

 

 

وی در ادامه درباره جداسازی فضای فیزیکی دانش‌آموزان اول تا سوم از چهارم تا ششم، گفت: این طرح در مناطقی که امکانات وجود داشته باشد، در حال اجراست و باید اجرا شود، چرا که خصوصیت جسمانی و سایر مولفه‌های دیگر دانش‌آموزان پایه ششم در پایه اول متفاوت است و باید این جداسازی در مناطقی که امکانات وجود دارد، اجرا شود.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش همچنین بر کمبود فضا برای اجرای طرح جداسازی دوره اول و دوم ابتدایی را نیز تائید کرد.

 

به گزارش ایسنا، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه چهار سال پیش با تشکیل معاونت ابتدایی، برنامه‌های خوبی برای این دوره تدوین و اجرا شد، گفت: در حال حاضر سه دفتر ابتدایی، عشایر و پیش‌ دبستانی زیر نظر این معاونت در حال فعالیت هستند چرا که به دنبال اجرای اهداف برنامه "آموزش برای همه" در سطح ملی هستیم و امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم این برنامه را فراگیر کنیم.

 

دیمه‌ور درباره تحصیل دانش‌آموزان مناطق عشایر و روستایی، گفت: آموزش و پرورش درباره تحصیل این دانش‌آموزان، احساس دین می‌کند و باید آموزش برای همه به طور کاملا فراگیر اجرا شود چرا که حاضر نیستیم حتی یک نفر از آموزش باز بماند.

 

 

تعداد قابل توجهی از مدارس روستایی با تعداد کمتر از 10 دانش‌آموز فعال هستند

 

 

وی ادامه داد: اولویت معاونت ابتدایی در این است که مدارس در هر روستا فعالیت داشته باشند و امروز بر اساس آمار، تعداد قابل توجهی از مدارس روستایی با تعداد کمتر از 10 دانش‌آموز فعال هستند.

 

 

استفاده از طرح "روستا مرکزی" در مدارس روستایی که با کمبود معلم متخصص روبروست

 

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای طرح «روستا مرکزی» نیز گفت: چنانچه در مدارس روستایی با کمبود معلم متخصص روبرو شویم، می‌توان از طرح "روستا مرکزی" استفاده کرد، البته این طرح بیشتر در دوره متوسطه اول و دوم کاربرد دارد.

 

دیمه‌ور ضمن تائید کمبود امکانات در مدارس عشایری و روستایی،‌ گفت: تمام تلاش خود را در جهت بهبود امکانات در این مناطق انجام می‌دهیم.

 

وی درباره ایجاد آموزش‌های خلاقانه در دوره ابتدایی نیز گفت: باید سوگیری نظام آموزشی، خلاقانه، خوش‌فکر، مسؤلیت‌پذیر، متدین و متفکر باشد، به این معنا که باید برای پرداختن به این موضوعات در محتوای کتب درسی، به این برنامه‌های آموزشی توجه ویژه شود.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاکیدات سند تحول درباره "خلاقیت دانش‌آموزان" نیز، تصریح کرد: سند تحول در این حوزه تکلیف ویژه‌ای را تدوین کرده است و آموزش ابتدایی نیز این برنامه‌ها را در اولویت کاری خود قرار داده و در همین راستا شاهدیم که در گذشته برنامه‌هایی همچون "جابربن حیان" که برنامه‌ای مبتنی بر پژوهش و حل مساله است، اجرا شده و هر ساله این جشنواره برای دانش‌آموزان ابتدایی برگزار می‌شود.

 

 

اعلام نتیجه نهایی اجرای طرح «یک روز بدون کیف مدارس» پس از جمع‌بندی نظرات

 

 

دیمه‌ور درباره طرح «یک روز بدون کیف مدارس» نیز گفت: امروز جلسه‌ای با وزیر آموزش و پرورش در این رابطه داریم، چرا که از زمان طرح این موضوع، مستنداتی جمع‌آوری شده و نظرات استان‌ها نیز در این باره مستند شده است و با توجه به اینکه این طرح حساسیت ویژه‌ای در بین معلمان و دانش‌آموزان ایجاد کرده، پس از جمع‌بندی نظرات، نتیجه نهایی را اعلام خواهیم کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به طرح دیگری برای پرورش و خلاقیت دانش‌آموزان با موضوع «اصلاح الگوی مصرف»، افزود: این طرح یکی از برنامه‌های مسئله محور است و تلاش می‌کنیم با پاسخ به سؤالات، دانش‌آموزان را با روش حل مسئله آشنا کنیم.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره جبران ساعات آموزشی ناشی از تعطیلات مربوط به سرما در بیشتر استان‌ها نیز گفت: حوادث طبیعی اکثرا غیرمترقبه هستند و در شهر تهران نیز به دلیل بحث آلودگی هوا، شاهد تعطیلاتی بودیم، ‌اما آنچه که مسلم است، زمان آموزش هر هفته برای دانش‌آموزان ابتدایی 25 جلسه است و بر همین اساس محتوای کتاب‌های درسی تدوین می‌شود، لذا این انعطاف نیز در کتب درسی وجود دارد که در صورت تعطیلی، بتوان آن را جبران کرد.

 

دیمه‌ور در توضیح بیشتر گفت: نحوه جبران ساعات آموزشی در اختیار معلمان و مدیر مدرسه است که در برخی موارد با هماهنگی اولیا، جبران ساعات تعطیلی انجام می‌شود. از سوی دیگر در پایان سال تحصیلی، با توجه به اینکه امتحانات ابتدایی متمرکز نیست، می‌توان از ظرفیت روزهای آخر سال تحصیلی برای جبران این ساعت‌ها استفاده کرد.

 

 

تدوین شیوه نامه‌ای برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان

 

 

وی درباره پوشش تحصیلی بیشتر دانش‌آموزان و جلوگیری از بازماندگی از تحصیل،‌ گفت: در حال تدوین شیوه‌نامه‌ای هستیم که بتوانیم با محوریت شورای عالی آموزش و پرورش در استان‌ها به ریاست استاندار و با استفاده از ظرفیت سایر دستگا‌ها از جمله شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا، کمیته امداد و با استفاده از ظرفیت خیرین اقداماتی انجام داده‌ایم که حتی یک نفر نیز از تحصیل بازنماند.

 

 

تدریس ادبیات قومی نیازمند تدوین مجدد

 

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره تدریس ادبیات قومی در مناطق دو زبانه گفت: اساس اصل 15 قانون اساسی و زبان مشترک همه ایرانیان،‌ ادبیات فارسی است. هر چند که عنوان شده باید به ادبیات قومی و منطقه‌ای هم توجه شود که این برنامه در انعطاف‌پذیری برنامه‌های درسی وجود دارد و نیازمند تدوین مجدد است.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.