جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۹
کد مطلب: 22250
۲

می‌خواهید لاغر شوید، بخاری را خاموش کنید؛ گاز هم کمتر مصرف می‌شود!

می‌خواهید لاغر شوید، بخاری را خاموش کنید؛ گاز هم کمتر مصرف می‌شود!
گروهی از دانشمندان ادعا می‌کنند که لرزیدن در سرما همان قدر برای سوزاندن کالری‌های اضافه مفید است که ورزش کردن. آنها توصیه میکنند که در زمستان شعله بخاری را کم کنید.

معمولا لرزیدن نشانه این است که باید از جای خود بلند شوید و درجه حرارت سیستم گرمایشی اتاق (بخاری یا رادیاتور شوفاژ) را زیاد کنید، ولی به نظر می‌رسد که اگر این زحمت را به خود ندهید، راه موثری برای لاغر ماندن خواهد بود.

در پژوهش جدیدی از دانشمندان انستیتوی ملی سلامت انگلیس، کشف شده که قرار دادن داوطلبان در دماهای کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد به مدت 10 تا 15 دقیقه، می‌تواند منجر به تغییرات هورمونی مشابه یک ساعت ورزش نرم شود. اینها، همان تغییرات هورمونی هستند که با تولید چربی قهوه‌ای ارتباط دارند؛ چربی قهوه‌ای نوعی از چربی است که انرژی را می‌سوزاند.

روزگاری تصور می‌شد که چربی قهوه‌ای فقط در نوزادان یافت می‌شود، اما دانشمندان دریافته‌اند که بزرگسالان هم مقادیر اندکی از این بافت را دارند، و مقدار آن در افراد لاغر بیشتر است. تقریبا 50 گرم چربی قهوه‌ای، می‌تواند تا 300 کالری را در هر روز بسوزاند؛ که برابر با مقدار انرژی ذخیره شده در 50 گرم چربی سفید است که کالری‌های اضافی در آن ذخیره می‌شوند.

این پژوهش جدید، برگ دیگری به مجموعه روز افزونی از شواهد افزوده که به استناد آنها، قرار گرفتن در معرض دماهای پایین می‌تواند به کنترل وزن افراد کمک کند. دکتر پل لی، که هدایت این پژوهش را بر عهده داشت و اکنون در موسسه پژوهش‌های پزشکی گاروان در سیدنی مشغول کار است، دریافت که قرار گرفتن در معرض سرما، منجر به آزاد شدن دو هورمون می‌شود که آیریزین و FGF21 نام دارند و می‌دانیم که چربی سفید را به چربی قهوه‌ای تبدیل می‌کنند.

وی گفت: «ما دو هورمون آیریزین و FGF21 را شناسایی کردیم که توسط سرما تحریک می‌شوند، و به ترتیب از عضلات در حال لرزش، چربی قهوه‌ای آزاد می‌شوند. این هورمون‌ها نرخ آزاد سازی انرژی چربی سفید انسانی را در آزمایشگاه به شدت بالا بردند، و سلول‌هایی که این هورمون به آنها داده شده بود، از خود گرما ساتع کردند که نشانه عملکرد چربی قهوه‌ای است» تقریبا 10 تا 15 دقیقه لرزیدن داوطلبان، همان قدر آیریزین در بافت عضلانی هر کدام آزاد کرد که پس از یک ساعت پدال زدن روی یک دوچرخه ثابت آزاد می‌شد.

آزمون‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که آیریزین و FGF21، در یک بازه شش هفته‌ای سلول‌های چربی سفید را به چربی قهوه‌ای تبدیل می‌کنند. دکتر لی که این پژوهش را هنگامی که از دانشگاه کوئینزلند همکار مهمان موسسه ملی سلامت شده بود، رهبری کرده بود، می‌گوید: «هیجان در حوزه چربی قهوه‌ای در چند سال گذشته به شدت بالا رفته است، و دلیل آن هم این است که طبیعت انرژی سوز، آن را به یک هدف احتمالی در درمان چاقی و دیابت تبدیل می‌کند.

تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای می‌تواند مردم را از دیابت، چاقی و کبد چرب در امان بدارد. انسان‌هایی که چربی قهوه‌ای بیشتری دارند، سطوح گلوکز پایین‌تری دارند» یافته‌های این تحقیق در آخرین شماره ژورنال Cell Metabolism منتشر شده‌اند.

دکتر لی می‌افزاید: «از دیدگاه درمانی، آیریزین و FGF21 نشان دهنده سیستم هورمونی تحریک شده با سرما هستند؛ که پیش از این ناشناخته بود؛ و احتمالا در درمان‌های آینده چاقی، از طریق فعال سازی چربی قهوه‌ای، کنترل می‌شوند». این پژوهش پس از انتشار مقاله‌ای در ژورنال Endocrionology & Metabolism انجام شده که در آن ادعا شده بود که قرار گرفتن در معرض هوای نسبتا سرد می‌تواند راهی سالم و پایدار برای کاهش وزن افراد باشد.

پژوهشگران دانشگاه ماستریخت هشدار داده‌اند که نتیجه زندگی مدرن این شده که مردم بیشتر عمر خود را در فضای بسته و گرم اتاق سپری می‌کنند، در نتیجه بدن ما برای گرم نگه داشتن خود آن قدر که لازم است، کار نمی‌کند. به گفته آنها، بخشی از بحران چاقی به دلیل تمایل به این است که ادارات و خانه‌ها در زمستان گرمای مطبوعی داشته باشند.

مارکن لیختنبلت، نویسنده اصلی این مقاله، می‌گوید: «دماهای داخلی اتاق‌ها در اکثر ساختمان‌ها به نحوی تنظیم شده که مردم کمترین احساس ناراحتی را داشته باشند.
این کار منجر به این می‌شود که در زمستان‌ها، دمای اتاق‌ها نسبتا بالا باشد. این امر در ادارات و خانه‌ها هم مشاهده می‌شود، و در مراکز نگهداری و بیمارستان‌ها هم بیش از هر جای دیگری بر آن تاکید می‌شود. با قرار نگرفتن در معرض دماهای متفاوت، کل جمعیت مستعد بیماری‌هایی مانند چاقی می‌شود.
به علاوه، مردم در برابر عوارض ناشی از تغییرات ناگهانی دما هم آسیب پذیر می‌شوند. / خبرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "