جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۰
کد مطلب: 22296
۱
۲
یک نگاه

اما و اگرهای زنان مطلقه

اما و اگرهای زنان مطلقه
قدیمی‌ها می‌گفتند: حامی دختران مجرد،‌دختر بودن آنهاست.دخترانی که زیر بال و پر خانواده هستند و چون هنوز به کسی متعهد نشده‌اند،‌تقریبا آزاد هستند که تجربه‌های مختلفی داشته باشند، تجربیاتی که به نوع خانواده و تربیت و نگرش آنها به روابط خانوادگی و اجتماعی مرتبط است.
حامی یک زن بیوه، شوهر مرده اوست! زنی که مَردش، مُرده از حمایت خانواده خود و همسرش بهره می‌برد.او مورد توجه قرار می‌گیرد چون او تنها شده است و مردم چه غریبه‌ها و چه خانواده ودوست و آشنا از او حمایت می‌‌کنند. اما قضیه یک زن مطلقه فرق می‌کند؛ او نه دختری است که حمایت خانواده را به همراه داشته باشد و نه بیوه زنی است که سایه شوهر مرده‌اش، همراهش باشد و او را حمایت کند.زنان مطلقه را می‌توان زیرمجموعه تنهاترین زنان جامعه قرار داد. نوک پیکان اتهام بیشتر مردم به سمت این گروه از زنان قرار دارد!‌
اولین اتهام این است که حتما عیب و ایرادی داشته که شوهرش او را طلاق داده است.کمتر کسی پیدا می‌شود که در اولین برخورد بگوید شاید شوهر این زن ناسازگار بوده که زن مجبور به طلاق شده است. هنوز در فرهنگ بسیاری از نقاط کشور ما این تعبیر، شکل عملی به خود می‌گیرد که زن باید با چادر سفید به خانه بخت برود و با کفن بیرون بیاید( شهرهای بزرگ و چالشی به نام طلاق را استثنا می‌کنیم).
زن در هر شرایطی باید به اصطلاح بسوزد و بسازد.باید همه شرایط زندگی مرد را هر چند طاقت‌فرسا هرچند غیر قابل تحمل بپذیرد و زندگی کند. خانواده‌های سنتی ایران دوست ندارند، دختری مطلقه در خانه داشته باشند،‌چون پشت سر او هزار حرف و حدیث خواهد بود.
زن مطلقه اگر خوب و مناسب لباس بپوشد؛ معمولا برایش حرف در می‌آورند که حتما کسی را زیر سر دارد.اگر به خودش توجه نکند، می‌گویند، دیوانه شده و نمی‌خواهد دوباره سر و سامان بگیرد.اگر بدون خانواده‌اش بیرون برود باز هم برایش حرف در می‌آورند که کجا دارد می‌رود...! زن مطلقه زیر ذره‌بین است.

اگر سر کار برود همکاران مردش معمولا به او به چشم یک طعمه نگاه می‌کنند. او حتی در محل کار هم در امان نیست.اگر بخندد، القاب ناشایست به او می‌دهند،‌اگر خوش لباس باشد باز هم مورد سوء ظن و سوء استفاده قرار می‌گیرد.
زن مطلقه، زنی تنهاست که بر سر چند راهی قرار می‌گیرد.این گونه زنان خیلی زود افسرده و منزوی می‌شوند. شرایط وقتی برای آنها بغرنج می‌شود که هر مردی از هر گروه سنی و شرایط اجتماعی و خانوادگی به خود اجازه می‌دهد که به خواستگاری آنها بیاید! شرایط وقتی بدتر می‌شود که زنی که شاغل نیست و درآمدی ندارد مجبور می‌شود از همسرش طلاق بگیرد. آنوقت است که همه حتی برادر و خواهر و گاهی پدر و مادری که بضاعت مالی خوبی ندارند به او به چشم یک طفیلی و سربار نگاه می‌کنند؛ آنوقت است که زن مطلقهه باید تصمیماتی بگیرد که برایش خوشایند نیست و حتی گاهی او را از چاله به چاه می‌کشاند.

در قرآن در سوره‌های مختلف جوانان به ازدواج تشویق شده‌اند اما برای طلاق خداوند سوره‌ای را اختصاص داده است.این نشان می‌دهد که از سال‌های خیلی دور مسئله طلاق، مسئله‌ای پیچیده بوده که مردم به سختی با آن کنار می‌آمده‌اند. زنان و بچه‌های طلاق بیشتر از مردان طلاق آسیب می‌بینند.اما جالب این ‌جاست که صدا و سیمای کشور ما که مدعی است در برنامه‌های مختلف مهارت‌های زندگی خانوادگی و اجتماعی را به مردم آموزش می‌دهد، هیچگاه به زنان طلاق نمی‌پردازد.
زنان طلاق سردرگم و تنها در جامعه و خانواده رها می‌شوند و روزها و شب‌های سختی را سپری می‌کنند. اصغر فرهادی در فیلم «شهر زیبا» برای اولین بار زنی مطلقه ( ترانه علیدوستی) را نشان داد که از شوهر معتادش که در کنار خانه‌اشان دکه داشت، جدا شده بود اما برای حفظ امنیت زندگی خصوصی و شخصی‌اش به هیچ کس نگفته بود که از مرد طلاق گرفته است.او با شوهرش توافق کرده بود که این راز بین آنها بماند.او در یکی از سکانس‌های فیلم این موضوع را توضیح داد: اگر مردم بفهمند طلاق گرفته‌ام دیگر نمی‌توانم راحت زندگی کنم( نقل به مضمون).

در جامعه امروز ما زنان زیادی هستند که از شوهرانشان جدا شده‌اند اما برای داشتن امنیت اجتماعی و فردی این موضوع را به کسی نمی‌گویند و مانند یک راز در دل خود نگه می‌دارند.آنها بدون مرد مشترک به تنهایی زندگی تلخی را سپری می‌کنند اما این تلخی را می‌پذیرند تا امنیت داشته باشند.

این‌ گروه از زنان تصمیم به ازدواج مجدد ندارند و تنهایی به مرور خلایی بزرگ در روح و زندگی آنها به وجود می‌آورد. همه این‌ها آسیب‌هایی است که زنان مطلقه را دچار مشکلات زیادی می‌کند.
طلاق هر چند در جامعه ما زیاد شده اما هنوز هم زشتی‌های خود را دارد.هنوز هم مردم زنان مطلقه را با انگشت به هم نشان می‌دهند و هنوز هم بسیاری از مردان به چشم یک طعمه به این زنان نگاه می‌کنند.
اکنون زمان آن رسیده که با توجه به رشد فرهنگی و اجتماعی کشورمان به این زنان هم توجه شود و دولت و رسانه‌های دیداری،‌شنیداری، مکتوب مهارت‌های زندگی را به این گونه از زنان بیاموزند و به مردم هم آموزش دهند که گاهی شرایط آدم‌ها را مجبور به طلاق و جدایی می‌کند.
زن مطلقه آدمی است مانند دیگر آدم‌ها اما با تجربه‌ای که دیگران تلخی آن را نچشیده‌اند.زن مطلقه به همدلی و همراهی نیاز دارد نه به نیش و آسیب.
پارسینه/ الهام رشیدی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

shiva
United States
خدا نگذره از کسانی که به ما تهمت میزنن و قلب مارو میشکنن...ما هم شکست میخوریم ، هم زخمی میشیم هم نمک به زخممون میپاشن...خدا نگذره
آقا
Iran, Islamic Republic of
کی چی میگه مگه ؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی