پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ / ۲۱:۳۴
کد مطلب: 22312
۲

برنامه آموزش‌وپرورش در برخورد با دانش‌آموزان معتاد

ارجاع دانش‌آموزان معتاد جایگزین اخراج می‌شود
برنامه آموزش‌وپرورش در برخورد با دانش‌آموزان معتاد
علی‌اصغر فانی در گفت‌وگو با تسنیم در تشریح چگونگی برخورد وزارت آمورش و پرورش با دانش‌آموزان معتاد اظهار داشت: ما در وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموزان را فرزندان خود قلمداد می‌کنیم و معتقدیم با اخراج دانش‌آموز معتاد نه مشکلی از وی حل نمی‌شود و نه از جامعه.

وزیر آمورش و پرورش دانش‌آموز معتاد را یک بیمار عنوان کرد و در ادامه افزود: نگاه ما به دانش‌آموزانی که به دلیل اعتیاد پدر و مادر در دام اعتیاد افتاده‌اند به مثابه نگاه به یک بیمار است و من معتقدم این افراد دانش‌آموز معتاد نیستند بلکه معتادانی هستند که دانش‌آموز شده‌اند. لذا ما باید در برخورد با اعتیاد دانش‌آموزان هم به مساله پیشگیری بپردازیم و هم به مساله درمان آن‌ها.

وی ادامه داد: ما با توجه به وسعت فعالیت‌ها و تعداد بسیار زیاد دانش‌آموزان نمی‌توانیم مدعی شویم که این اقدامات را در تمامی مدارس کشور اجرائی می‌کنیم ولی شروع به اجرایی کردن این اقدامات کرده‌ایم و در برابر این مشکلات سکوت نکرده‌ایم و کلاس‌هایی را برای دانش‌آموزان دائر کرده‌ایم.

فانی در ادامه با بیان این‌که وزارت آموزش و پرورش برای درمان دانش‌آموزان معتاد آن‌ها را به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌کند، گفت: متاسفانه این اقدامات به هیچ وجه فراگیر نیست و امکانات وزارت آموزش و پرورش برای این موارد بسیار کم و محدود است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که این دانش‌آموزان به مراکز خصوصی معرفی می‌شوند یا دولتی، تأکید کرد: متأسفانه امکانات ما به اندازه‌ای نیست که بتوانیم این امکانات را برای دانش‌آموزان معتاد فراهم کنیم ولی سعی می‌کنیم در برابر اعتیاد دانش‌آموزان بی‌تفاوت نباشیم و در برابر این مشکل آن‌ها تدبیر کنیم.

وزیر آمورش و پرورش با رد هرگونه کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر برای پیشگیری و درمان معضل اعتیاد به وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اخراج شدن دانش‌آموزان معتاد از مدارس خاطرنشان کرد: ما اخراج دانش‌آموز معتاد از مدرسه و محروم کردن این افراد از تحصیل را درست نمی‌دانیم ولی مراقبت از دانش‌آموزان معتاد در مدارس برای پیشگیری از آسیب به دیگر دانش‌آموزان به میزان اعتیاد آن‌ها بستگی دارد.
وی در پایان در پاسخ به این سئوال که این دانش‌آموزان آیا در عمل از مدارس اخراج می‌شوند یا خبر گفت: رویکرد ما نسبت به این موارد بر پایه عطوفت و پیشگیری از اخراج است ولی برخورد ما با این دانش‌آموزان به میزان اعتیاد آن‌ها بستگی دارد.

 ارجاع دانش‌آموزان معتاد جایگزین اخراج می‌شود

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش آموز معتاد نباید اخراج شود بلکه باید ارجاع شود گفت: یکی از عوامل بازدارنده ما در آموزش پیشگیری از ایدز بحث قبح‌زدایی است.


به گزارش تسنیم ؛ مهرزاد حمیدی امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم که پرسید هم اکنون ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده که طی مذاکره با آموزش و پرورش قرار شد تا هیچ دانش آموز معتادی از مدارس اخراج نشود بلکه روند درمان آن‌ها اجرا شود اما مدیران مدارس، دانش آموزان معتاد را اخراج می‌کنند چرا که معتقدند اگر این دانش‌آموزان اخراج نشوند باعث معتادشدن سایر افراد می‌شوند. رویکرد شما در بحث دانش آموزان معتاد چیست؟ اظهار داشت: لفظ دانش‌آموز معتاد را به کار نبرید بلکه ما نوجوان معتاد داریم. محلات پرخطر نوجوانان را به سمت خود کشانده و باعث آسیب و اعتیاد آن‌ها می‌شوند.

** هیچ فردی در مدرسه معتاد نمی شود

وی افزود: هیچ کسی در مدرسه معتاد نمی‌شود؛ با ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با دانش آموزان معتاد صحبت کرده‌ایم و در حال تنظیم پروتکل مشترکی هستیم که این پروتکل در حال نهایی شدن است که تمام دستگاه‌ها کمک کنند تا نوجوانان در معرض خطر و آسیب دیده تحت آموزش قرار بگیرند، رویکرد ما این است که دانش آموز معتاد نباید اخراج شود بلکه باید ارجاع شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه عنوان کرد: ما معتقدیم صدای پیشگیری از آسیب‌ها بیاد از کف حیاط مدرسه به گوش برسد و پررنگ‌تر شود بنابراین بر روی توانمند شدن دانش آموزان در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی کار می‌کنیم.

حمیدی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص کمبود مربی بهداشت گفت: پنج هزار و 700 نفر مراقب بهداشت در مدارس داریم و در حال مذاکره با دانشگاه فرهنگیان هستیم تا در رشته بهداشت مدارس دانشجو جذب کند. همچنین از معلمان مازاد برای بخش مربی بهداشت استفاده می‌کنیم و در تلاش هستیم تا مجوزهای لازم را از دولت برای استخدام مربیان بهداشت اخذ کنیم.

** شیوع شناسی از دانش‌آموزان معتاد به خوبی انجام نشده بنابراین آمار دقیقی از دانش آموزان معتاد نداردیم

حمیدی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه چه تعداد دانش آموز معتاد داریم و آموزش و پرورش در بحث اعتیاد برای آگاه شدن دانش آموزان چه اقداماتی انجام می‌دهد؟ عنوان کرد: در رابطه با تعداد دانش‌آموزان معتاد باید بگویم که در دوره گذشته بحث شیوع‌شناسی را انجام ندادند تا امروز بتوانیم آمار دقیق آن‌ها را اعلام کنیم. باید شیوع‌شناسی در سطح جامعه و نوجوانان انجام شود. البته این نکته نیز مطرح است که سوالات شیوع‌شناسی خود تشویق کننده و ترغیب کننده به اعتیاد است.

** قبح زدایی یکی از عوامل بازدارنده در بحث آموزش ایدز است

وی بیان کرد: جلساتی را با معاونان و اعضای پژوهشگاه تعلیم و تربیت برگزار کرده‌ایم تا ابزارهای لازم برای شیوع‌شناسی اعتیاد در میان دانش آموزان را در اختیار ما بگذارند. در بحث ایدز نیز باید بگویم که وزارت بهداشت اعلام کرده آمار‌ها در حال رشد است و ما در کتب درسی به پیشگیری از ایدز اشاره کرده‌ایم و برای معلمان نیز دوره اموزشی 8 ساعته برگزار می‌کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: یکی از عوامل بازدارنده ما در آموزش ایدز بحث قبح زدایی است هم اکنون سه نفر از مدیران اجرایی وزارت بهداشت در اتاق فکر و سلامت عضو هستند که در رابطه با بحث ایدز بحث‌هایی را کرده‌ایم و همکاری تنگاتنگی با وزارت بهداشت داریم اما برخی ملاحظات بازدارنده است بنابراین تمرکزمان بیشتر بر آموزش معلمان و مربیان بهداشت است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم