کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونگی صدور گواهی بلوغ و تعیین سن در پزشکی قانونی

26 بهمن 1392 ساعت 21:53

سازمان پزشکی قانونی با تشریح روند صدور گواهی رشادت (بلوغ) و تعیین سن در این سازمان اعلام کرد: بیشتر مراجعان تعیین سن به خصوص زنان خواستار کم کردن سن قانونی خود هستند به جز یک زن که به خاطر سفرحج خواهان افزایش سن قانونی خود شده بود.


سازمان پزشکی قانونی با تشریح روند صدور گواهی رشادت (بلوغ) و تعیین سن در این سازمان اعلام کرد: بیشتر مراجعان تعیین سن به خصوص زنان خواستار کم کردن سن قانونی خود هستند به جز یک زن که به خاطر سفرحج خواهان افزایش سن قانونی خود شده بود.

به گزارش سازمان پزشکی قانونی ؛ یکی از وظایف سازمان پزشکی قانونی کشور در بخش معاینات بالینی کارشناسی در موضوع رشادت و تعیین سن برای متقاضیان است.

این خدمت نیز مانند دیگر خدمات این سازمان تنها با ارائه نامه از مرجع قضایی ارائه می شود به این معنا که فرد برای تعیین سن خود و نیز در خصوص موضوع رشادت باید با در دست داشتن نامه مرجع قضایی به یکی از مراکز معاینات پزشکی قانونی مراجعه کند. البته در خصوص تعیین سن به استعلام مراجع ذیربط غیر قضایی نیز پاسخ داده می شود.

در خصوص کارشناسی موضوع رشادت، فرد از نظر رشد عقلی و جسمی معاینه و در نهایت حکم رشد توسط محاکم قضایی صادر می شود. همچنین، سن تقریبی فرد بر اساس معاینه ظاهری و عنداللزوم معاینه دندان‌پزشکی و رادیولوژی و همچنین ملاحظه شواهد و مدارک موجود برآورد شده و به مرجع استعلام منعکس می شود.

در ادامه به مراحل دریافت نظرات کارشناسی پزشکی قانونی در رابطه هر یک از این موارد اشاره می‌شود:

تعیین سن:

تعیین سن عمدتاً برای رفع مشکلاتی است که افراد در خصوص سن تقویمی و شناسنامه ای خود دارند و مدعی هستند که سنشان بیشتر یا کمتر از سن تقویمی شان است. در مواردی نیز افرادی برای تعیین سن به پزشکی قانونی مراجعه می کنند که فاقد مدارک هویتی هستند، مانند افراد بی سرپرست یا اتباع بیگانه که شناسنامه و یا مدارک هویتی ندارند.

متقاضیان تعیین سن از نظر دلایل مراجعه در چند گروه قابل بررسی هستند:

صمدی از پزشکان بخش معاینات زنان پزشکی قانونی استان تهران در این خصوص گفت:‌ یکی از گروه‌های عمده ارجاع شده برای تعیین سن به پزشکی قانونی کودکان فاقد مدارک هویتی هستند؛ مانند بچه‌های بی سرپرست یا کودکانی که به فرزندخواندگی خانواده‌ها درآمده‌اند اما فاقد شناسنامه هستند. گاه نیز اتباع افغانی به منظور گرفتن کارت اقامت، فرزندان خود را برای تعیین سن به پزشکی قانونی می آورند.

تعیین سن این افراد از طریق رادیوگرافی‌های استخوانی یا معاینه دندانی انجام می شود. این نوع تعیین سن که بر اساس گرافی های استخوانی و بررسی دندانی انجام می شود نتایج دقیقی به همراه دارد و سن فرد با عددی بسیار نزدیک به سن واقعی او مشخص خواهد شد.

وی افزود: تعیین سن بر اساس بررسی دندانها معمولاً تا سن 17 سالگی به طور دقیق قابل انجام است و افرادی که کمتر از 17 سال دارند را می توان از طریق بررسی دندان ها تعیین سن کرد. پس از آن گرافی های استخوانی برای تعیین سن ملاک قرار می گیرد که البته این گرافی ها نیز حداکثر تا سن 23 سالگی به عنوانی ملاکی برای تعیین سن قابل استناد است.

بر اساس این توضیحات اگر فردی برای تعیین سن به پزشکی قانونی مراجعه کند و سن او نیز کمتر از 23 سال باشد برای تهیه گرافی‌های استخوانی به مراکز مورد اعتماد سازمان پزشکی قانونی کشور معرفی می شود و سپس بر اساس گرافی تهیه شده و دیگر مدارک موجود و نیز معاینات ظاهری سن فرد تعیین و به دادگاه اعلام می شود اما در مورد افرادی که سن آنان بیش از 23 سال است نیازی به تهیه گرافی های استخوانی نداریم بلکه پزشک قانونی از طریق معاینات ظاهری، معاینه چشم‌ها و سایر معاینات و بررسی ها سن تقریبی فرد را برآورد می کند.

ضرورت ارائه مدارک بیمارستانی یا تحصیلی برای افراد بالای 23 سال

صمدی در خصوص تعیین سن افراد بالای 23 سال که گروه دیگری از مراجعین تعیین سن را تشکیل می دهند، اظهار داشت: در مورد این افراد پزشکی قانونی بر اساس معاینات ظاهری و نیز شواهد و مدارک مستند حدود سن فرد را برآورد و به مرجع استعلام منعکس می کند.

بیشتر متقاضیان تعیین سن خانم‌ها هستند

بیشتر متقاضیان تعیین سن خانم ها هستند که درخواست آنان نیز کم کردن سن درج شده در شناسنامه شان است. این افراد عموماً مدعی‌اند که شناسنامه‌ مربوط به خودشان نیست و مثلاً شناسنامه خواهر بزرگشان که در کودکی فوت کرده برای او استفاده شده‌است. پزشکی قانونی بدون استناد به چنین ادعایی تمام اقدامات لازم جهت تعیین سن را انجام می‌دهد.

خانم های متقاضی کاهش سن که مدعی هستند سن آنان بیشتر از عدد درج شده در شناسنامه است معمولاً با مشکلاتی در زمینه ازدواج و یا استخدام مواجه هستند، آقایان نیز ممکن است برای استخدام تقاضای کاهش سن داشته باشند یا ورزشکارانی هستند که می خواهند سن خود را کاهش دهند.

صمدی خاطر نشان کرد : پزشکی قانونی در کارشناسی تعیین سن با دقت بسیار و مستند به معاینات لازم و ملاحظه شواهد و مدارک معتبر اقدام می کند، چرا که پزشکی قانونی به دنبال احقاق حقوق تمامی افراد است و اگر یک فرد بخواهد برای استخدام یا ازدواج سن خود را کاهش دهد، این ظلمی به سایرین محسوب می‌شود.

به گفته صمدی 90 درصد متقاضیان کاهش سن می خواهند سنشان را بیش از پنج سال کم کنند و در طول خدمتم در این سازمان تنها یک مورد تقاضای افزایش سن داشتیم آن هم خانمی بود که می خواست سن خود را بالاتر ببرد تا بتواند خارج از نوبت به سفر حج اعزام شود.

مدارک مورد نیاز برای تعیین سن:

معرفی نامه عکسدار از مرجع قضایی یا ثبت احوال
کپی شناسنامه و مدارک هویتی
پرداخت تعرفه تعیین شده

آمار:

در هشت ماهه امسال ۴ هزار و 935 نفر برای تعیین سن به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد دو هزار و 764 نفر زن و دو هزار و 171 نفر دیگر مرد بودند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 14.3 درصد کاهش یافته است.

مراحل کارشناسی در موضوع رشادت

منظور اظهار نظر پزشکی قانونی در مورد رشد عقلانی و جسمانی فرد است تا مشخص شود که او به بلوغ جسمی و عقلی رسیده یا نه.

متقاضیان عمدتاً افراد کمتر از 18 سال هستند که به دلایلی مانند انحصار وراثت، دریافت وام ازدواج، خروج از کشور، دریافت دیه.....به پزشکی قانونی مراجعه می کنند. رشد جسمی این افراد در بخش معاینات بالینی و رشد عقلانی آنان در بخش معاینات روان‌پزشکی بررسی می شود که در نهایت دریافت یا عدم دریافت حکم رشد از مرجع قضایی است.

صدری روان‌پزشک بخش روان‌پزشکی قانونی استان تهران در این خصوص اظهار داشت: بیشتر مراجعین گواهی رشادت افرادی هستند که کمتر از 18 سال دارند و می خواهند وام ازدواج بگیرند، بنابراین باید رشادت آنان برای دریافت وام تأیید شود.

در بخش روان‌پزشکی ضمن مصاحبه با فرد توانایی او برای انجام امور مهم، تصرف عقلایی در اموال، تسلط او بر امور مالی و ... مورد بررسی قرار می گیرد تا رشید بودن او برای به عهده گرفتن این امور تأیید شود.

مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی رشادت:

نامه مرجع قضایی
ارائه مدرک شناسایی معتبر
پرداخت تعرفه مورد نیاز

آمار:
در هشت ماهه امسال دو هزار و 733 نفر برای دریافت گواهی رشد جسمانی شامل یکهزار و 961 زن و 772 مرد و دو هزار و 785 نفر برای دریافت گواهی رشد روانی شامل یکهزار و 839 زن و 946 مرد به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند.


کد مطلب: 22314

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/22314/چگونگی-صدور-گواهی-بلوغ-تعیین-سن-پزشکی-قانونی

میگنا
  https://www.migna.ir