جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۸:۲۲
کد مطلب: 22381
۱
۱

جعل دیپلم سخت‌تر می‌شود

علی زرافشان، معاون متوسطه آموزش و پرورش که جعل مدارک تحصیلی در حوزه کاری او اتفاق می افتد، دیروز در جمع خبرنگاران گفت که هم این پیامک ها را خوانده و هم آن بروشورها به دستش رسیده، برای همین وقتی از او درباره مدارک جعلی و راهکارهای مقابله با آن سوال شد نه فقط در لاک دفاعی فرو نرفت، بلکه روش جاعلان را نیز کالبد شکافی کرد.

به گفته او، یا برگه ای که به نام دیپلم و سیکل به دست مشتریان داده می شود جعلی است یا فرایندی که منجر به صدور دیپلم های قانونی می شود، تقلبی است. اگر جعل از نوع اول باشد، جاعلان بدون ثبت هیچ سابقه ای در سیستم آموزش و پرورش، فقط روی کاغذهای مخصوص مدارک تحصیلی، مهر و امضا می زنند که قیمت این دیپلم ها ارزان است و اگر دانشگاه یا محل کار درباره درستی آن استعلام بگیرد، قلابی بودنشان فاش می شود، اما جعل مدرک اگر از نوع دوم باشد هم قیمتش بالاتر است و هم امنیتش؛ به طوری که با استعلام گرفتن نیز دست متقلبان رو نمی شود.

زرافشان می گوید این مدارک تحصیلی را کسانی جعل می کنند که می توانند یا به نام فرد برگه های امتحانی درست کنند یا نمره های جعلی را به نام او وارد لیست نمرات و نرم افزار کنند که اگر این گفته ها را ملاک قضاوت قرار دهیم، در هر دو حالت پیداست در بدنه آموزش و پرورش عده ای وجود دارند که از نفوذشان سوءاستفاده می کنند. بی شک اذعان بر وجود این مشکل برای رسانه ها یک پیروزی محسوب می شود چون تا پیش از این، موضوع جعل مدارک تحصیلی بیشتر به بزرگنمایی خبرنگاران نسبت داده می شد تا معضلی که خیلی آرام و نرم در ادارات آموزش و پرورش می خزد.

کمتر از یک سال و نیم قبل سخنگوی وزارت آموزش و پرورش دولت دهم در گفت و گو با جام جم اطمینان خاطر داد که بروکراسی اداری در آموزش و پرورش، استفاده از فناوری آی تی در استعلامات و در نهایت، نشستن امضای مدیر کل آموزش و پرورش منطقه در پای همه مدارک صادرشده، روزنه ای برای ورود جاعلان باقی نمی گذارد، اما دست به دست شدن صندلی وزارت در آموزش و پرورش کافی بود که روی دیگر سکه جعل مدارک تحصیلی رو شود.
حالا معاون وزیر آموزش و پرورش نه فقط منکر جعل نیست، بلکه می گوید بیشتر جعل ها در مورد گواهینامه های مهارت در رشته های فنی و حرفه ای رخ می دهد، هرچند شواهد نشان می دهد در رشته های نظری نیز تعداد مدارک جعل شده دست کمی از رشته های فنی ندارد. اما آن طور که زرافشان می گوید، عزم آموزش و پرورش برای مقابله با این مدارک جعلی جزم تر از گذشته است.

به گفته او، بالا رفتن ضریب ایمنی گواهینامه های مهارت و صدور کارت های هوشمند مهارت که سازمان فنی و حرفه ای متولی آن است، در دستور کار قرار گرفته، ضمن این که از مراکز آموزشی خواسته شده تا درباره همه گواهینامه های مهارت استعلام کنند تا سره از ناسره جدا شود و دارندگان مدارک تحصیلی جعلی شناسایی شوند. اما ریشه جعل گرچه با این اقدامات ضعیف تر می شود، ولی به نظر می رسد این ریشه زمانی خشکانده می شود که نیروهای موجود در آموزش و پرورش که در فرایند تولید مدارک جعلی و درج سوابق غیرواقعی تحصیلی نقش دارند، شناسایی شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علی
واقعا سایت خوبی دارید
بیماری اعصاب بیماری قرن است
متاسفانه کسی سایت شما را نمی شناسد
بهتر است در سایت تابناک یا عصر ایران تبلیغات کنید
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.