سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۶
کد مطلب: 22525
۱

آمار واقعی صندلی‌های خالی دانشگاه‌های غیرانتفاعی

دکتر علی آهون‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بدون شک بزرگترین مسئله و بیشترین مشکل دانشگاه‌های غیرانتفاعی، کاهش تعداد داوطلبان ورود به این دانشگاه‌هاست، گفت: بر اساس آمار وزارت علوم، 70 درصد ظرفیت‌ دانشگاه‌های غیرانتفاعی خالی مانده اما بر اساس آماری که ما داریم، وضعیت از این هم بدتر است.

وی افزود: بر اساس آمار ما، در رشته‌های مقطع کاردانی 90 درصد و در مقطع کارشناسی حدود 65 درصد صندلی‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی خالی است.

دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با بیان اینکه وزارت علوم می‌گوید که تعداد جمعیت جوان و فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها کم شده است، اظهار کرد: این می‌تواند بخشی از حقیقت صندلی‌های خالی دانشگاه‌های غیرانتفاعی باشد، نه همه آن؛ زیرا دلیلش این است که 60 درصد از داوطلبان قبول شده ورود به دانشگاه را به دانشگاه پیام‌نور می‌دهند.

آهون‌منش با بیان اینکه پیام‌نور بر اساس اساسنامه‌اش نمی‌تواند دانشجوی حضوری به جز در مقطع دکتری داشته باشد، تصریح کرد: دولت گذشته برای جلوگیری از توسعه دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل مشکلاتی که داشت، در طول دو سال حدود 300 درصد ظرفیت دانشگاه‌ پیام‌نور را رشد داد، به عبارت دیگر تعداد دانشجویان دانشگاه پیام‌نور از 320 هزار نفر به یک میلیون و 200 هزار نفر در طی دو سال رسید. دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با طرح این سؤال که چگونه پیام‌نور این همه دانشجوی حضوری دارد؟ گفت: اگر دولتی تصمیمی را بنا بر مقتضیات خود گرفت، آیا دولت بعدی نیز مکلف به ادامه و اجرای آن است؟ آهون‌منش همچنین با انتقاد از نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: دانشگاه آزاد برای مقاطع کاردانی و کارشناسی اعلام کرده که هر دانشجو بدون کنکور می‌تواند در دانشگاه ثبت‌نام کند، در حالی که برای غیرانتفاعی‌ها حتما باید از طریق کنکور اقدام شود. در عین حال دانشگاه پیام‌نور نیز دوره‌های فراگیر را دارد. وی با بیان اینکه 70 درصد دوره‌های اغلب دانشگاه‌های غیرانتفاعی با رشته‌های مقاطع کاردانی تغذیه می‌شوند، تصریح کرد: یعنی وزارت علوم به غیرانتفاعی‌ها بیشتر رشته‌های کاردانی داده است. با این وجود اگر قرار باشد کسی کاردانی رشته‌ای را در شهر دیگری بخواند و در عین حال دانشگاه آزاد در کنار خانه داوطلب بهترین رشته‌های مهندسی را به او پیشنهاد دهد، دانشجو سراغ گزینه مناسب می‌رود.

دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی همچنین با اشاره به واحدهای استانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، گفت: این دانشگاه برای واحد علوم و تحقیقات در تهران مجوز دارد و حدود 8000 دانشجو را پذیرش کرده اما چون نمی‌تواند برای دوره دکتری آنها را در همین مکان آموزش دهد، این دانشجویان را بین واحدهای علوم و تحقیقات استانی که مجوز ندارند، تقسیم کرده‌ است.
آهون‌منش همچنین با اشاره به رشد بی‌رویه تعداد و ظرفیت مراکز آموزش عالی در سال‌های گذشته، اظهار کرد: تعداد غیرانتفاعی‌ها از سال 84 تاکنون از عدد 50 به 354 دانشگاه رسیده که ما این موضوع را نیز گوشزد می‌کردیم اما کسی گوش نکرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود